مردمک چشمان ما چه ارتباطی با حافظه دارد؟

مردمک چشمان ما چه ارتباطی با حافظه دارد؟

همشهری آنلاین -یکتافراهانی : محققان کشف کردند گشاد شدن مردمک می تواند سطح حافظه فعال ما را نشان دهد. مطالعات نشان می دهند افرادی که مردمک‌ چشم هایشان

همشهری آنلاین -یکتافراهانی : محققان کشف کردند گشاد شدن مردمک می تواند سطح حافظه فعال ما را نشان دهد. مطالعات نشان می دهند افرادی که مردمک‌ چشم هایشان حین انجام کارهای مربوط به حافظه بیشتر گشاد می‌شود، حافظه کاری بهتری داشتند.

شاخص های تعیین ظرفیت حافظه

رابطه بین اتساع مردمک و عملکرد حافظه نشان می دهد معیارهای مردمک به طور بالقوه می توانند به عنوان شاخص های غیرتهاجمی بار شناختی و ظرفیت حافظه عمل کنند.

این مطالعه ارتباط بین گشاد شدن مردمک چشم در طول انجام وظایف شناختی و عملکرد بالاتر حافظه کاری را نشان می دهد. همچنین شرکت‌کنندگانی که گشادی مردمک بیشتری داشتند، بهتر می‌توانستند اطلاعات را به خاطر بیاورند و پردازش کنند.

این تحقیق امکان استفاده از اتساع مردمک را به عنوان یک معیار ساده و غیرتهاجمی برای حافظه فعال در شناختی باز می کند.

بیشتر بخوانیم :

قرمز شدن مردمک چشم در عکس‌ها نشانه بیماری است؟

روش‌های موثری که به تقویت حافظه کمک می‌کند

حافظه کاری

حافظه کاری یکی از عملکردهای اجرایی مغز است؛ مهارتی که به انسان اجازه می دهد تا اطلاعات را بدون از دست دادن ردیابی کاری که انجام می دهد پردازش کند.

در کوتاه مدت، حافظه فعال به مغز این امکان را می دهد که سرعت بیشتری در انجام کارهای سریع داشته باشند. در درازمدت نیز به مغز کمک می کند تا تصمیم بگیرد چه چیزی را برای استفاده در آینده ذخیره کند.

به عقیده محققان دانشگاه تگزاس در آرلینگتون حافظه فعال در بین افراد بسیار متفاوت است، اما از دلیل انجام آن مطمئن نیستند.

ارتباط مردمک چشم با تمرکز

برای درک بهتر، متیو رابیسون، استادیار روان شناسی، و دانشجوی دکترا، لورن دی. گارنر، آزمایشی را انجام دادند تا ببینند آیا مطالعه مردمک‌های یک فرد (مرکز چشم‌های او) شاخص خوبی برای حافظه فعال است یا خیر. مردمک های چشم به طور طبیعی در محیط های کم نور باز یا گشاد می شوند تا نور بیشتری وارد چشم شود.

با وجود این، محققان در مطالعه جدید خود که در Attention, Perception, & Psychophysics منتشر شده است اعلام کردند مردمک چشم افراد هنگام تمرکز روی کارها نیز بازتر می شود.

چگونگی انجام آزمایش

محققان دریافتند هر چقدر چشمان فرد حین انجام کار بیشتر گشاد شود، در آزمایش‌هایی که حافظه کاری او را اندازه‌گیری می‌کنند بهتر عمل می‌کنند.

رابیسون می گوید: تحقیقات نشان می دهد افرادی که کمترین عملکرد را در تکالیف انجام دادند، گشادی مردمک کمتری را نشان دادند.

اما برای شرکت‌کنندگانی که بالاترین عملکرد را داشتند، گشاد شدن مردمک چشم‌ها در کل بزرگ‌تر بود و افراد در مورد اطلاعاتی که از آنها خواسته می‌شد به خاطر بیاورند، دقت بیشتری داشتند.

در این کار مطالعاتی ۱۷۹ دانشجوی کارشناسی در دانشگاه UT Arlington استخدام شدند. به شرکت کنندگان اطلاعاتی ارائه و سپس از آنها خواسته شد که آن را برای چند ثانیه به خاطر بسپارند.

چه کسانی حافظه بهتری دارند؟

در طول انجام این مطالعه، شرکت کنندگان به طور مداوم مردمک چشم خود را با استفاده از یک ردیاب چشم اندازه گیری می کردند؛ دقیقا مشابه آنچه اپتومتریست ها در طول معاینه چشم استفاده می کنند.

رابیسون می‌گوید: ما دریافتیم افرادی که به‌طور مداوم و شدیدتر توجه نشان می دهند؛ همان گونه که با گشاد شدن بیشتر مردمک‌های چشم شان اندازه‌گیری می‌شود، حافظه بهتری هم دارند.

نتایج نشان می دهند افراد با عملکرد بالا در مقایسه با شرکت کنندگان با عملکرد پایین، حساسیت بیشتری به دانش آموزان نشان می دهند.







تفاوت های فردی

در این مطالعه به تفاوت‌های فردی در شدت و ثبات توجه و نقش نسبی آن‌ها در یک کار حافظه کاری توجه نشان داده و در واقع از حساسیت یا توانایی تشخیص هدف و غیرهدف به عنوان معیار عملکرد کار شده بود.

پاسخ های مردمک برانگیخته تکلیفی (TEPRs) به عنوان معیار شدت توجه و تغییرپذیری مردمک قبل از آزمایش درون فردی به عنوان معیار ثبات توجه خواهد بود. این واژه مخفف Total Physical Response یا TPR روشی توصیفی برای یادگیری است

روشی توصیفی برای یادگیری TPR

TEPR ها در کارآزمایی‌های هدف در مقایسه با کارآزمایی‌های غیرهدف بیشتر بودند، اگرچه زمانی که شرکت‌کنندگان به اهداف به درستی یا نادرست پاسخ دادند، تفاوتی در بزرگی TEPR وجود نداشت.

نکته مهم آن است که این اثر با عملکرد تعامل داشت؛ افراد با عملکرد بالا جدایی بیشتری در TEPR خود بین اهداف و غیرهدف‌ها نشان دادند؛ در حالی که برای افراد با عملکرد پایین تفاوت کمی وجود داشت.
شواهد نشان می دهند هم شدت توجه (TEPRs) و هم ثبات (تغییر مردمک قبل از آزمایش) عملکرد را در یک کار حافظه کاری n-back پیش‌بینی می‌کنند.