مراسم رونمایی آلبوم «کوارتت‌های هرمز Ùرهت» برگزار شد
به گزارش خبرگزاری Ùارس،‌ در این مراسم  آهنگسازان Ùˆ هنرمندانی نظیر لوریس چکناواریان، شاهین Ùرهت، وارطان ساهاکیان، هوشنگ کامکار، رضا مهدوی، امیرمهیار تÙبه گزارش خبرگزاری Ùارس،‌ در این مراسم  آهنگسازان Ùˆ هنرمندانی نظیر لوریس چکناواریان، شاهین Ùرهت، وارطان ساهاکیان، هوشنگ کامکار، رضا مهدوی، امیرمهیار تÙرشی‌پور Ùˆ علیرضا میرعلی‌نقی Ùˆ جمعی از علاقه‌مندان Øضور داشتند.
لوریس چکناواریان Ú©Ù‡ نخستین سخنران مراسم بود Ú¯Ùت: هرمز Ùرهت همچون برادر من است Ùˆ بسیار خوشØالم Ú©Ù‡ چنین اثر ارزشمندی به همت رضا مهدوی منتشر شده است.
در ادامه هوشنگ کامکار Ú¯Ùت: عصر طلایی موسیقی دانشکدۀ هنرهای زیبا در دوران Øضور دکتر هرمز Ùرهت بود Ùˆ در دوران Øضور ایشان بزرگانی همچون توماس کریستین داوید، اØمد پژمان، پری برکشلی، علیرضا مشایخی، دکتر مسعودیه، دکتر صÙوت، شاهین Ùرهت Ùˆ... در دانشکده تدریس می‌کردند Ùˆ هنرمندان بزرگی از این دانشکده Ùارغ‌التØصیل شدند.
کامکار در ادامه به تسلط علمی هرمز Ùرهت به موسیقی غربی Ùˆ شرقی اشاره کرد Ùˆ Ùرهت از جریان‌های موسیقی دوران خود Øمایت می‌کرد. کامکار درباره‌ی کوارتت‌های هرمز Ùرهت Ú¯Ùت Ú©Ù‡ این قطعات ترکیبی از موسیقی مدرن است Ùˆ هم‌زمان تکنیک‌های آتنال Ùˆ تنال را در این آثار بکار برده است Ùˆ در خیلی بخش‌ها اشاراتی به موسیقی مشرق‌ زمین دارد.
وارطان ساهاکیان هرمز Ùرهت را استاد بسیار بزرگ Ùˆ مدیر گروه Ùوق‌العاده‌ای خطاب کرد Ùˆ Ú¯Ùت: ایشان با ترجمه‌ی کتاب کنترپوان Ú©Ùنت Ú©Ùنان گام بزرگی در آموزش موسیقی برداشتند.
شاهین Ùرهت به خاطراتی از دوران کودکی اشاره کرد Ùˆ Ú¯Ùت: هرمز استاد من در کنترپوان بود Ùˆ خوشØالم Ú©Ù‡ این کوارتت‌ها منتشر شد، به‌خصوص Ú©Ù‡ پیش از این کاری از هرمز Ùرهت منتشر نشده بود Ùˆ از رضا مهدوی Ùˆ امیرمهیار تÙرشی‌پور برای همکاری در انتشار این کوارتت‌ها تشکر کرد. همچنین از انتشار کوارتت‌های چهار، پنج Ùˆ شش بزودی خبر داد Ùˆ Ú¯Ùت امیدوارم بتوانیم هرمز Ùرهت را در ایران ببینیم.
در ادامه امیرمهیار تÙرشی پور Ú¯Ùت: من اÙتخار آشنایی با پرÙسور هرمز Ùرهت را در سال 2006 در یک Ùستیوال موسیقی در لندن داشتم Ùˆ همچنین اÙتخار ضبط کوارتت شماره‌ی یک را در سن‌پترزبورگ Ùˆ در تاریخی‌ترین Ùˆ معروÙترین استودیوی دنیا بنام استودیوی ملودیا (Ú©Ù‡ از سال 1959 اÙØªØªØ§Ø Ø´Ø¯Ù‡ است) داشتم Ùˆ بعد از کوارتت‌های پرویز Ù…Øمود Ú©Ù‡ نتی از آن‌ها در دست نیست می‌توان Ú¯Ùت این اولین کوارتت تاریخ موسیقی ایران است Ú©Ù‡ در سال 1952 نوشته شده است. تÙرشی‌پور اÙزود ضبط این کوارتت 3 ساعت طول کشید Ùˆ نوازندگان این اثر را بسیار دوست داشتند.
علیرضا میرعلی‌نقی در ادامه مراسم Ú¯Ùت: از دیدگاه تاریخی موسیقی ما نشر این اثر یک اتÙاق مهم است Ùˆ امیدوارم این جریان ادامه داشته باشد Ùˆ ØªØ±Ø¬ÛŒØ Ø¯Ø§Ø¯ متن کامل سخنرانی Ùˆ تØلیلش را بخاطر طولانی نشدن جلسه برای انتشار در اختیار رسانه‌ها قرار دهد.
پایان بخش مراسم رونمایی، سخنان رضا مهدوی بود. مهدوی ÙˆÛŒ در سخنانی Ú¯Ùت: چنین جمعی در یک مراسم رونمایی پیش از این بی‌سابقه بوده است Ùˆ از زØمات جلال تهرانی به عنوان مدیر مؤسسه‌ی مکتب تهران برای در مشارکت در برگزاری این مراسم Ùˆ سهیل Øسینی Ø·Ø±Ø§Ø Ú¯Ø±Ø§Ùیک Ùˆ مدیر مؤسسه‌ی استودیو تهران برای طراØÛŒ جلد این آلبوم تشکر کرد.
 مهدوی اÙزود: کاش دولتمردان ما قدر موسیقی بی‌کلام را درک کنند زیرا به نظر من در پاره‌ای از موارد زهر موسیقی کلام است Ùˆ کلام ØÙ‚ آهنگساز Ùˆ نوازنده را ضایع می‌کند.
ÙˆÛŒ همچنین از کوارتت زهی اروند تشکر کرد Ùˆ Ú¯Ùت: این کوارتت چیزی کمتر از استراسبورگ ندارند Ùˆ تلاششان به سرپرستی آیدین اØمدی‌نژاد بسیار مهم Ùˆ جدی است. موسیقی امروز ما درجا می‌زند Ùˆ بخشی از این به گردن متولیان موسیقی است؛ ارکستر سمÙونیک با بودجه‌ی میلیاردی آمده است Ùˆ اگر اثری از آهنگسازان ایرانی اجرا نکند جامعیتی در دنیا پیدا نخواهد کرد.
مهدوی در ادامه به شرایط سخت انتشار موسیقی Ùˆ عدم Øمایت دولتی از بخش خصوصی در این Øوزه اشاره کرد Ùˆ Ú¯Ùت: با وجود شرایط سخت، هر روز راهروهای دÙتر موسیقی Ú©Ù‡ به خاطر بی‌مدیریتی دو سال اخیر Ú©Ù‡ لطمه‌ی بزرگی به سابقه‌ی خوب موسیقی کشور زد شلوغ‌تر می‌شود Ùˆ بخش خصوصی با سرسختی تلاش خود را ادامه می‌دهد.
ÙˆÛŒ اÙزود: موسیقی، Ùرهنگ کشور را Ø§ØµÙ„Ø§Ø Ù…ÛŒâ€ŒÚ©Ù†Ø¯ Ùˆ من نهایت کوششم را کردم Ú©Ù‡ این اثر با Ú©ÛŒÙیت بین‌المللی منتشر شود Ùˆ بازگو کننده‌ی زØمات دوستان باشد ولی متاسÙانه متولیان امر Ú©Ù‡ باید در جهت توسعه‌ی ملی Ùˆ پیشرÙت ملی امروز جایگاهی برای امثال هرمز Ùرهت ایجاد کنند کاری نمی‌کنند. دولت باید از آهنگسازان ارزشمند ایران Øمایت کند Ùˆ شرایط تهیه Ùˆ تولید آثار ارزشمند را Ùراهم کند Ùˆ متوجه باشند موسیقی هیچ زمان برای این کشور خطرناک نبوده است Ùˆ Ø·ÛŒ صد سال اخیر هیچ کنسرتی به چالش Ùˆ آشوب کشیده نشده است Ùˆ یک Ù†Ùر خون از دماغش نریخت اما هر روز کنسرت‌ها لغو می‌شوند Ùˆ به استادان بی‌اØترامی می‌شود.
 مهدوی با Ø·Ø±Ø Ø§ÛŒÙ† پرسش Ú©Ù‡ «جایگاه Øاکمیت وزارت ارشاد کجاست؟» اشاره کرد: چرا باید وزارت ارشاد خود را در مقامی بگذارد Ú©Ù‡ موسیقی امثال استاد چکناواریان را مجوز بدهد Ùˆ یا ØاÙظ Ùˆ سعدی Ùˆ مولوی Ùˆ گنجوی را ممیزی کند. امروز رسانه‌ی ملی اشعاری پخش می‌کند Ú©Ù‡ من قبل از انقلاب نشنیده بودم. شاید عمدی در کار است Ú©Ù‡ ناشران اعلام ورشکستگی کنند Ùˆ هزینه‌ی هزار عدد سی Ú©Ù‡ ناشر تولید می‌کند برابر تنخواه یک روز برخی مدیران وزارتخانه‌ها است.
انتهای پبام/