غلور نذری با یک تن حبوبات در 20 دیگ مسی در زابل پخت شد

غلور نذری با یک تن حبوبات در 20 دیگ مسی در زابل پخت شد

زابل- ایرنا- غلور محلی با افزون بر یک تن حبوبات شامل عدس، ماک محلی، لوبیا، نخود، زردچوبه و 200 کیلو گوشت قرمز در 20 دیگ بزرگ مسی به مناسبت ایام سوگوار

به گزارش ایرنا، مراسم پخت غلور (حلیم سیستانی) از 70 سال پیش تاکنون توسط یکی از شهروندان سیستانی برگزار می شود و شمار زیادی از مردم منطقه به صورت خودجوش در این کار مشارکت دارند.
سخنرانی، روضه، قرائت زیارت عاشورا، مداحی، نوحه خوانی و سینه زنی از برنامه های این مراسم معنوی است.
مردم مومن و ولایتمدار دارالولایه سیستان همه ساله با برگزاری با شکوه مراسم عزاداری محرم عشق و ارادت خالصانه شان را به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) به نمایش می گذارند.
پخت غلور(حلیم سیستانی) و شله زرد، شبیه خوانی و یا تعزیه خوانی، برگزاری آیین های عزاداری در حسینیه ها، مساجد و تکایا، برگزاری مراسم روایی (رباعی) ویژه بانوان در منازل، پرداخت کمکهای نقدی مردمی برای اجرای مراسم دسته روی با شکوه در تاسوعا و عاشورا و تجمع عزاداران در اربعین از جمله برنامه های محرم سیستانی ها است.
زنان و دختران سیستانی هنگام عزاداری در رحلت یکی از اعضای خانواده و نزدیکان درجه یک خود مراسم روایی خوانی (خواندن اشعار به صورت دسته جمعی همراه با گریه و ناله و فغان) برگزار می کنند و این مراسم همه ساله در ایام محرم و صفر بویژه دهه نخست محرم در منازل و مکانهای ویژه بانوان در نقاط مختلف سیستان برگزار می شود.
سیستان شامل شهرستانهای زابل، هیرمند، زهک، هامون و نیمروز در شمال زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان قرار دارد.
مردم شیعه و سنی این منطقه در ایام محرم و صفر با برگزاری آیین های عزاداری عشق و علاقه شان را به پیامبر عظیم الشان اسلام حضرت محمد (ص) و خاندان پاک و مطهر آن حضرت به نمایش می گذارند.
برادران و خواهران اهل سنت این منطقه نیز به منظور نشان دادن عشق و علاقه شان به خاندان عصمت و طهارت ((ع) در برگزاری مراسم و یا پخت نذورات مشارکت می کنند.
گزارش تصویری غلور نذری سیستان را در بخش عکس ایرنا مشاهده کنید. ک/4
653