خدمات الکترونیکی دولت شناسنامه دار می شود/ تدوین «دیتا کاتالوگ»
رضا باقری اصل در Ú¯Ùتگو با خبرنگار مهر، با تاکید براینکه دولت الکترونیک، الکترونیک کردن Ùرآیندهای موجود دولت نیست بلکه دولت الکترونیک ایجاد تØول در دول
رضا باقری اصل در Ú¯Ùتگو با خبرنگار مهر، با تاکید براینکه دولت الکترونیک، الکترونیک کردن Ùرآیندهای موجود دولت نیست بلکه دولت الکترونیک ایجاد تØول در دولت با Ú©Ù…Ú© ابزارهای Ùناوری اطلاعات است ادامه داد: اگر Ù…ÛŒ بینیم Ú©Ù‡ شاخص دولت الکترونیک کشور ما در وضعیت خیلی خوبی قرار ندارد کاÙÛŒ است به زیرشاخص های آن توجه کنیم تا دلایل این موضوع کاملا مشخص شود.
ÙˆÛŒ با بیان اینکه یکی از شاخص های دولت الکترونیک خدمات آنلاین است اÙزود: Øتی با Ùرض آنکه در این شاخص نیز رتبه خوبی کسب کرده باشیم به تنهایی نمی تواند وضعیت ما را در این عرصه بهبود بخشد.
معاون دولت الکترونیک سازمان Ùناوری اطلاعات ایران با اشاره به اینکه در دولت الکترونیک به زیرشاخص هایی مانند آمادگی الکترونیک، مشارکت الکترونیکی، آزادی اطلاعات Ùˆ زیرساختهای مخابراتی نیز نیازمندیم، خاطرنشان کرد: در این زیرشاخص ها تاکنون رشد خوبی نداشته ایم Ùˆ به همین خاطر است Ú©Ù‡ دولت الکترونیک در وضعیت مطلوبی قرار ندارد.
ÙˆÛŒ با تاکید بر اینکه آمادگی دولت الکترونیکی در کشور با Ù…Ùهوم بازآÙرینی Ùˆ ارتقا دولت برای ارائه خدمات Ùˆ در کنار آن آمادگی مردم باید سنجیده شود، ادامه داد: موضوع ارائه خدمات دستگاههای دولتی در پروژه دولت الکترونیک با موضوع استÙاده مردم از این خدمات متÙاوت است Ùˆ اتصال دستگاهها به شبکه، اتصال دستگاههای به یکدیگر Ùˆ اتصال مردم به دولت به تنهایی کاÙÛŒ نیست Ùˆ باید Ùرآیندهای این طرØØŒ بازآÙرینی شود.
باقری اصل با اشاره به اینکه از طریق ابزارهای Ùناوری اطلاعات در پروژه دولت الکترونیک Ù…ÛŒ توانیم ارائه خدمات را به صورت آنلاین داشته باشیم اضاÙÙ‡ کرد: این موضوع شرط لازم است اما شرط کاÙÛŒ برای بهبود نیست.
معاون سازمان Ùناوری اطلاعات ایران با تاکید براینکه بازآÙرینی Ùرآیندهای دولت در جهت ارتقای بهره وری، شرط لازم برای اجرای دولت الکترونیک در کشور است Ú¯Ùت: زمانی دولت الکترونیک رشد Ù…ÛŒ کند Ú©Ù‡ Ùرآیندها بهبود یابد Ùˆ Ø´ÙاÙیت بالاتر باشد Ùˆ نیز زیرساختهای ارتباطی در رقابت با سایر کشورها در جایگاه مناسبی قرار گیرد، در نهایت هم استÙاده مردم از این خدمات Ùˆ دسترسی به آنها تسهیل شود.
ÙˆÛŒ با بیان اینکه زمانی Ú©Ù‡ شاخص دولت الکترونیک ضعی٠است یعنی تمام این Ùرآیندها نیازمند رشد است ادامه داد: اجرای پروژه دولت الکترونیک در کشور نیازمند تعامل Ú©Ù„ Øاکمیت در ارتقای این شاخص ها است.
باقری اصل با تاکید براینکه سطØÛŒ نگری در Øوزه دولت الکترونیک، باعث شده بیشتر تمرکز به جای زیرساختها، بر روی آنلاین شدن سرویسها باشد اÙزود: این درØالی است Ú©Ù‡ هنوز مشخص نیست این خدمات در Ú†Ù‡ وضعیتی قرار دارند Ùˆ براساس کدام قوانین Ùˆ مقررات دولت ملزم به ارائه این خدمات به صورت الکترونیکی شده است.
ÙˆÛŒ ادامه داد: اگرچه ارائه خدمات به صورت آنلاین در این طرØØŒ تا Øدی پیش رÙته است اما به دلیل نبود تعامل میان خدمات، با مشکل مواجه شده ایم، چرا Ú©Ù‡ شناسنامه این خدمات صادر نشده است Ùˆ شناسنامه خدمات است Ú©Ù‡ Ùرآیند را مشخص Ù…ÛŒ کند.
معاون دولت الکترونیک سازمان Ùناوری اطلاعات با اشاره به ضع٠نبود دیتا Ùˆ شناسنامه خدمات الکترونیکی در کشور ØªØµØ±ÛŒØ Ú©Ø±Ø¯: تا پایان سال قرار است طرØÛŒ به نتیجه برسد Ú©Ù‡ براساس آن شناسنامه خدمات الکترونیکی دستگاههای اجرایی تبیین Ùˆ مشخص شود.
ÙˆÛŒ با بیان اینکه «دیتا کاتالوگ» تمامی اطلاعات خدمات پایه دولت را مشخص خواهد کرد Ú¯Ùت: این سامانه به آدرس data.gov.ir به عنوان Ùهرستی از مشخصات تمامی خدماتی Ú©Ù‡ دولت Ù…ÛŒ خواهد عرضه کند در دسترس قرار Ù…ÛŒ گیرد.
باقری اصل با تاکید براینکه اغلب کشورها دارای دیتا کاتالوگ خدمات پایه دولتی هستند ادامه داد: در این سامانه دیتای تمامی سرویسهایی Ú©Ù‡ مردم به آن اØتیاج دارند به عنوان شناسنامه خدمات قرار داده Ù…ÛŒ شود Ùˆ Ùهرستی از مشخصاتی است Ú©Ù‡ دولت Ù…ÛŒ خواهد به مردم ارائه کند.
ÙˆÛŒ با بیان اینکه قرار بود این سامانه تا پایان سال Û¹Û³ آماده شود Ú¯Ùت: به دلیل تاخیر دستگاهها در ارائه شناسنامه های خدمات Ùˆ طولانی شدن Ùرآیند نهایی سازی شناسنامه ها، این Ø·Ø±Ø ØªØ§ پایان امسال اجرا Ù…ÛŒ شود.
معاون سازمان Ùناوری اطلاعات ایران Ú¯Ùت: این موضوع تکلیÙÛŒ است Ú©Ù‡ از سوی سازمان مدیریت Ùˆ برنامه ریزی به دبیرخانه شورایعالی Ùناوری اطلاعات Ù…Øول شده است.
ÙˆÛŒ Ú¯Ùت: با شناسنامه دار کردن خدمات دولتی در کشور Ù…ÛŒ توان تعارض های موجود در خدمات، دیتای مورد نیاز خدمات Ùˆ Ùرآیندهای Ú©Ù„ÛŒ را در Ùاز نخست مشخص کرد Ùˆ در Ø³Ø·ÙˆØ Ø¨Ø¹Ø¯ÛŒ دولت Ù…ÛŒ تواند سرانه ارائه سرویس، بودجه مدنظر Ùˆ سایر جزئیات آن هر خدمت را به صورت مشخص ارزیابی Ùˆ برآورد کند.