توسعه خطوط قطارهای حومه‌ای شرق و غرب تهران/ پیشنهاد دولت برای تأسیس سازمان ویژه قطار‌ حومه‌‌

توسعه خطوط قطارهای حومه‌ای شرق و غرب تهران/ پیشنهاد دولت برای تأسیس سازمان ویژه قطار‌ حومه‌‌

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محسن پورسید آقایی با اشاره به اهمیت قطارهای حومه ای و پروژه های در دست اجرا اظهار
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محسن پورسید آقایی با اشاره به اهمیت قطارهای حومه ای و پروژه های در دست اجرا اظهار داشت: یکی از سیاست های جدی وزارت راه و شهرسازی ایجاد پیوندی بین حمل ونقل و شهرسازی است که مهمترین نقطه پیوند آن با ایجاد قطارهای حومه ای برای تردد ساکنان اطراف شهرهای بزرگ رقم خورد.

این مقام مسئول گفت: جابه جایی مسافر از طریق قطارهای حومه ای از دو میلیون مسافر به چهار میلیون و 500 هزار نفر در سال گذشته رسید و امسال به هفت میلیون مسافر خواهد رسید.

وی افزود: خط سوم راه آهن حومه ای تهران-ورامین-گرمسار تا مهرماه و خط چهارم تا پایان سال راه اندازی خواهد شد، همچنین چهارخطه کردن راه آهن حومه ای تهران-کرج-هشتگرد در حال اجرا است که خط سوم در چند ماه آینده به بهره برداری خواهد رسید و خط چهارم نیز تا پایان سال جاری نهایی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت راه آهن با بیان اینکه «دو مسیر حومه ای اصلی واقع در شرق و غرب تهران به طور جدی در حال پیگیری است»، گفت: مطالعات مشابهی در مسیرهای مشهد، اصفهان و تهران که نیاز به خطوط جدید دارند در دست انجام است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به حمایت دولت از خطوط حومه ای بیان داشت: دولت در لایحه برنامه ششم به مجلس پیشنهاد تأسیس سازمان مختص قطارهای حومه ای در کشور را داد، تا کمبود قطارهای حومه ای توسط این سازمان پیگیری و تامین شود.

پورسیدآقایی با اشاره برخی ابهامات در مورد قطار حومه ای اصفهان بین شهرداری و شرکت راه آهن تصریح کرد: قرارداد بین شرکت راه آهن، شهرداری نجف آباد و شهرداری اصفهان امضا شده و بر اساس چهارچوب قرارداد پیش می رود که زیرسازی آن بر عهده شهرداری ها است و تعهد راه آهن برای تامین ناوگان است و با توجه به اینکه شهرداری ها تا کنون پیمانکار اجرای زیرسازی را انتخاب نکرده اند، قبل از آن نیاز است که اصل پروژه به تأیید شورای عالی ترافیک برسد که هم اکنون به تصویب شورای ترافیک استان اصفهان رسیده اما منتظر دستور جلسه شورای عالی ترافیک برای تصویب طرح هستند، تا شهرداری ها بتوانند پیمانکار خود را انتخاب کنند و شرکت راه آهن نیز به تعهدات خود برای تامین و تجهیزات ناوگان اقدام خواهد کرد.

به گفته وی اگر شهرداری های مسیر به موقع کار زیرسازی را انجام دهند راه آهن آمادگی کامل برای انجام تعهدات خود را برای تامین و بهره برداری دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: راه آهن کرمانشاه نیز جزو اولویت های درجه یک وزارت راه و شهرسازی است و بر اساس تعهدات سازمان مدیریت و برنامه ریزی و تخصیص بودجه کامل، این پروژه تا پایان سال به بهره برداری خواهد رسید.

انتهای پیام/ب

http://fna.ir/T74EFN