با این مستند یاد می‌‎گیرید چطور  از انبار کردن چیزهای غیرضروری دست بردارید

با این مستند یاد می‌‎گیرید چطور از انبار کردن چیزهای غیرضروری دست بردارید

همشهری آنلاین: مستند خوب دریچه‌‎ای به روی واقعیت است و ما را با زوایای ناشناخته یا کمتر شناخته زندگی آشنا می‌کند. در سال‌های اخیر به لطف حضور پلتفرم‌ه

همشهری آنلاین: مستند خوب دریچه‌‎ای به روی واقعیت است و ما را با زوایای ناشناخته یا کمتر شناخته زندگی آشنا می‌کند. در سال‌های اخیر به لطف حضور پلتفرم‌های پخش آنلاین همچون نتفلیکس، مستند بیشتر به عنوان ژانری عامه‌پسند که تماشاگران خاص خودش را دارد شناخته شده است. مستندها با رویکرد گزارشی، زندگینامه‌ای، تحقیقی، شاعرانه و... به مشاغل، مکان‌ها، آدم‌ها، حوادث و معماها می‌پردازند و لذت آگاهی و سرگرمی را توأمان به تماشاگران‌شان می‌چشانند. 5 مستندی که در ادامه معرفی کرده‌ایم هم آگاهی‌بخش‌اند و هم سرگرم‌کننده.

زندگی زیبا

کارگردان: مارکوس میزل

دنیای خوراک‌خوری‌ها و اغذیه‌فروشی‌ها و رستوران‌ها از درون دنیایی پر از استرس و مصیبت است. شاغلان این حرفه مدام باید با خطر کمپانی‌های بزرگ زنجیره‌ای که ممکن است ظرف مدت کوتاهی کسب‌وکار آنها را نابود کنند بیخ گوش‌شان حس کنند. مستند «زندگی زیبا» روی همین نکته دست گذاشته. این مستند داستان دردسرهای صاحب یک اغذیه‌فروشی با سبک و سیاق پاریسی است. این اغذیه‌فروشی در لس‌آنجلس و بین رستوران‌های مک‌دونالد و کی‌اف‌سی قرار دارد و علاوه بر این دو رقیب، مشکل همه‌گیری کرونا نیز به مشکلاتش افزوده شده است.

دشمنان دولت

کارگردان: سونیا کنه‌بک

به رغم همه سیستم‌ها و ابزارها و تجهیزاتی که برای کنترل مردم در جوامع مختلف وجود دارد، همیشه فرصت‌هایی برای خارج شدن از رادرهای کنترل هست و وقتی این اتفاق می‌افتد، آدم‌های معمولی به دشمن دولت بدل می‌شوند. «دشمنان دولت» در مورد خانواده‌ای آمریکایی است که درگیر یک شبکه عجیب و مرموز می‌شود و زمانی که پسر هکرشان این شبکه را هک می‌کند، وقایع زیادی فاش می‌شود و دولت همه آنها را هدف قرار می‌دهد و به عنوان دشمن دولت معرفی می‌کند.

مینیمالیست‌ها: اکنون زمان ساده زیستن است

کارگردان: مت داولا

خلاص شدن از دست چیزهایی که در زندگی روزمره با آنها سروکار داریم اصلا کار راحتی نیست. ما تمام روز و شب‌مان را حرص می‌زنیم تا چیزهایی به دست بیاوریم. طبیعی است که وقتی چیزی را به سختی به دست می‌آوریم، دیگر به راحتی آن را دور نمی‌ریزیم. اما واقعا چقدر از چیزهایی که در زندگی داریم نیاز حیاتی‌مان است؟ مستند «مینیمالیست‌ها: اکنون زمان ساده زیستن» است با الهام از جمله معروف «کمتر انجام بده، بیشتر به دست بیاور» ساخته شده که فلسفه آن زیبایی در عین سادگی است. تلاش این گروه از مینیمالیست‌ها اصلاح فرهنگ مصرف است.

کتاب‌فروش‌ها

کارگردان: دی دبلیو یانگ

اگر عاشق گشت‌وگذار در کتابفروشی‌های قدیمی و گردوخاک‌گرفته هستید و از پیدا کردن کتاب‌های نایاب و کمیاب در میان بساط دست‌فروش‌ها لذت می‌برید، این مستند را حتما ببینید. سازندگان این مستند گشتی در کتاب‌فروشی‌های قدیمی شهر نیویورک می‌زنند، جایی که انواع کتاب‌های قدیمی و عتیقه پیدا می‌شود و با فروشندگان معروف، کلکسیونرهای کتاب‌های قدیمی و نویسندگان گفت‌وگو می‌کنند. کتاب‌بازهایی که برای پیدا کردن نسخه‌های خاص مورد نظرشان به هر دری می‌زنند و وجب به وجب شهر را گز می‌کنند تا کتاب موردنظرشان را پیدا کنند، مخاطبان اصلی این مستندند.

اسم من فرانچسکو توتی است

کارگردان: الکس اینفاسکلی

هر باشگاه فوتبال ریشه‌دار و اصیلی برای خودش اسطوره‌هایی دارد که می‌توان خط به خط تمام داستان آن باشگاه را در وجود آنها خواند. اسطوره رئال مادرید کریستیانو رونالد است، اسطوره بارسلونا مسی است، چلسی با استیون جرالد به یاد آورده می‌شود، بایرن‌مونیخ با فرانس بیکن بائر فقید و یوونتوس با جی‌جی بوفون. اسطوره باشگاه رم ایتالیا هم بی‌شک فرانچسکو توتی است. این مستند درباره زندگی اسطوره باشگاه آ. اس. رم و تیم ملی فوتبال ایتالیاست. در این فیلم صحنه‌هایی از زندگی شخصی و خاطرات توتی به نمایش گذاشته می‌شود که پیش از این هرگز دیده نشده است.