این موسیقی ها انگیزه ورزش و احساس شادی را افزایش می‌دهند

این موسیقی ها انگیزه ورزش و احساس شادی را افزایش می‌دهند

همشهری آنلاین - مریم شیرافکن: این فناوری‌ها که با نام PIMSs (سیستم‌های موسیقی تعاملی شخصی) شناخته می‌شوند، از داده‌های لحظه‌ای ساعت‌های هوشمند و تلفن‌

همشهری آنلاین - مریم شیرافکن: این فناوری‌ها که با نام PIMSs (سیستم‌های موسیقی تعاملی شخصی) شناخته می‌شوند، از داده‌های لحظه‌ای ساعت‌های هوشمند و تلفن‌های همراه استفاده می‌کنند تا ریتم، ضرب‌آهنگ و حتی سبک موسیقی را متناسب با سرعت و شدت حرکات کاربر تنظیم کنند؛ چه در حال پیاده‌روی باشید، چه دوچرخه‌سواری یا تمرین با وزنه.

به‌عنوان نمونه، اگر هنگام ورزش سرعت خود را افزایش دهید، سیستم به‌طور خودکار تمپوی موسیقی را بالا می‌برد تا با انرژی شما هماهنگ شود — و همین هماهنگی باعث افزایش انگیزه و حفظ ریتم حرکتی می‌شود.

احساس بهتر، عملکرد بهتر

این پژوهش که حاصل مرور و تحلیل ۱۸ مطالعه بین‌المللی از اروپا، آسیا و آمریکای شمالی است، نشان داد شرکت‌کنندگانی که با موسیقی تعاملی ورزش کردند، احساسات مثبت‌تر و انگیزه بیشتری در طول تمرین داشتند. به بیان ساده، آن‌ها از ورزش خود بیشتر لذت بردند.

همچنین نتایج نشان داد موسیقی با تمپوی سریع‌تر تأثیر بیشتری بر بهبود عملکرد ورزشی دارد، چرا که با ریتم طبیعی بدن هماهنگ‌تر است و فرد را به ادامه حرکت تشویق می‌کند.

حرکت با ریتم بدن

به گفته‌ی دکتر اندرو دانسو، نویسنده اصلی تحقیق از مرکز «موسیقی، ذهن، بدن و مغز»، «موسیقی همیشه محرکی برای حرکت بوده است. اکنون با شخصی‌سازی آن در لحظه، می‌توانیم به مردم کمک کنیم تا با انگیزه بیشتری به فعالیت بدنی ادامه دهند.»

راهی تازه برای مقابله با کم‌تحرکی جهانی

محققان بر این باورند که استفاده از موسیقی تعاملی در اپلیکیشن‌ها و دستگاه‌های پوشیدنی می‌تواند در آینده به ابزاری مؤثر برای تشویق مردم به ورزش منظم تبدیل شود — اقدامی که در مقابله با بحران جهانی کم‌تحرکی نقش مهمی ایفا خواهد کرد.

این یافته‌ها نشان می‌دهد که شاید راز ماندگاری در ورزش، نه در سخت‌تر تمرین کردن، بلکه در گوش دادن به موسیقی‌ای باشد که دقیقاً با ریتم بدن ما می‌تپد.

منبع :

Danso, A., et al. (2025). Personalized Interactive Music Systems for Physical Activity and Exercise: Exploratory Systematic Review and Meta-Analysis. JMIR Human Factors. DOI: 10.2196/70372. https://humanfactors.jmir.org/2025/1/e70372.