انجام حدود 3300 پیوند کلیه و کبد در سال گذشته/ راه‌اندازی بخش پیوند کلیه در هرات

انجام حدود 3300 پیوند کلیه و کبد در سال گذشته/ راه‌اندازی بخش پیوند کلیه در هرات

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، محمد کاظمینی در نشست نقد و بررسی قانون پیوند عضو به اتباع خارجی در ایران که در خبرگزاری فارس برگزار شد
به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، محمد کاظمینی در نشست نقد و بررسی قانون پیوند عضو به اتباع خارجی در ایران که در خبرگزاری فارس برگزار شد اظهار داشت: سال گذشته در کشور حدود 2500 عمل پیوند کلیه،‌800 پیوند کبد، 104 پیوند قلب، 16 پیوند ریه و چند مورد پیوند روده و پانکراس انجام گرفته که خوشبختانه با موفقیت‌های بسیار چشمگیری همراه بود.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت‌های بیشتری در کشور برای انجام عمل پیوند در صورت و جود داشتن عضو پیوندی امکان‌پذیر است گفت: البته اگر موضوع توریسم پیوند در کشور ما صورت گیرد آن وقت احتمال سوء استفاده وجود دارد و حتی این موضوع برای اتباع افغانستانی می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند لذا جلوگیری ما از بروز توریسم پیوند محافظت از خود مردم و حتی مردم کشور افغانستان است.

وی با اشاره به اینکه اتباع افغانستانی در صورتی که مقیم کشور باشند و به صورت قانونی به ایران سفر کرده باشند مشکلی برای پیوند عضو نخواهند داشت و ا فرادی که در غیر این صورت دچار معضل شوند در صورتی که به موقع اقدام کنند پیوند عضو برای آنها صورت می‌‌گیرد.

کاظمینی اضافه کرد: موارد اورژانس و خاص نیاز به عمل پیوند در اتباع افغانستانی در کشور ما می‌تواند انجام گیرد گفت ولی ما از خانواده این افراد خواهش داریم که برای انجام روند درمان به موقع اقدام کنند و یا به عبارتی پذیرش شوند چرا که در ارتباط با موضوع لطیفه رحمانی آقندر دیر اقدام شده بود که حتی این فرد به مرحله پیوند نرسیده بود.

 

رئیس مرکز مدیریت پیوند اعضای وزارت بهداشت بیان کرد: کشورهایی اروپایی درمورد اهداء و پیوند عضو با یکدیگر یک گروه تشکیل داده و تصویب کردند که هر یک از اتباع آنها از مزایای اهدا و گرفتن عضو از یکدیگر بتوانند بهره‌مند شوند. 

وی افزود: این موضوع زمانی در کشور ما قابل انجام است که اهدای عضو افغانستان شبکه آن راه‌اندازی شود نه اینکه تنها عضو پیوندی از ایران باشد و گیرنده از هر دو کشور در نظر گرفته شود.

کاظمینی با تاکید بر اینکه اتباع افغانستانی اگر مقیم ایران باشد مشکلی برای پیوند نخواهند داشت گفت: بخش پیوند کلیه به همت ایران در هرات افغانستان راه‌اندازی شده و طی چند روز گذشته حدود 7 عمل پیوند در  این مرکز انجام گرفته است.

انتهای پیام/

 

http://fna.ir/O9GYDD