امروز حوزه علمیه خودش را در تاریخش احساس نمی‌کند

امروز حوزه علمیه خودش را در تاریخش احساس نمی‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس، دهمین دوره تربیتی آموزشی منادیان حکمت با حضور طلاب و دانشجویان فعال فرهنگی سراسر کشور در استان مازندران برگزار شد، حجت‌ال
به گزارش خبرگزاری فارس، دهمین دوره تربیتی آموزشی منادیان حکمت با حضور طلاب و دانشجویان فعال فرهنگی سراسر کشور در استان مازندران برگزار شد، حجت‌الاسلام‌ موسویان با موضوع «جایگاه انقلاب اسلامی در عصر حاضر» با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) گفت: بر عاقل است که سه خصلت داشته باشد، زمانه‌اش را خوب بشناسد، شأن خودش را خوب بشناسد، هر حرفی را بر زبانش جاری نکند، غالباً ما  روایات جدا از هم مطالعه می‌کنیم، خداوند متعال در قرآن متذکر می‌شود «رَتِّلَ القرآن تَرتیلا»؛ «ترتیل» یعنی پشت‌به‌پشت خواندن آیات؛ یعنی آیات در ارتباط با هم معنا دارد.

وی افزود: روایات هم این گونه‌ هستند، پس این روایت امام صادق(ع) این‌گونه معنا پیدا می‌کند که اگر کسی زمانه‌اش را خوب شناخت می‌فهمد، شأن خاصی در زمانه‌اش دارد و چون شأن خاصی در زمانه‌اش دارد، دیگر هر حرفی را بر زبانش جاری نمی‌کند، چرا امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید: فرزند زمانه خود باش، یا می‌فرماید: وقتی سلطان عوض می‌شود زمان هم عوض می‌شود.

این استاد حوزه با بیان اینکه در راه سیر و سلوک انسان، زمان‌شناسی مسأله مهمی است، ابراز داشت: ما در چه زمانه‌ای قرارگرفته‌ایم؟ شهید نواب صفوی انسان بسیار وارسته‌ای بود، ولی امام ایشان را یک‌بار هم تأیید نکرد، زیرا امام اعتقاد داشت الآن زمانه، زمانه مردم است و کار با کشتن و ترور حل نمی‌شود.

وی سر کمال انسان در عالم هستی در تقابل با شرک دانست و ادامه داد: لازمه کمال انسان اختیار و لازمه اختیار انتخاب است و لازمه انتخاب، بودن خیر و شر است و اگر بگوییم انسان اختیار دارد نماز بخواند یا روزه بگیرد،  این دیگر چه نوع اختیاری است؟ باید خیر و شر موجود باشد تا انتخاب معنا پیدا کند، لازمه اینکه انسان خیر را انتخاب کند و بر اساس آن به کمال برسد، لازمه‌اش این هست که انتخاب خیرتان بر اساس معرفت باشد و یا منفعت، فرض کنید خداوند پیامبران را با طلا و پول بین می‌فرستاد و مردم با این واسطه دور پیامبران جمع می‌شدند، آیا آن‌ وقت ثمره‌ای وجود داشت؟

حجت‌الاسلام موسویان اظهار داشت: باید انتخاب بر اساس معرفت شود و لازمه اینکه انتخاب بر اساس معرفت شود؛ این هست که راه خیر همراه با سختی باشد، به قول شهید چمران چون طبل جنگ نواخته شود آنجاست که مرد از نامرد شناخته می‌شود، الا این سختی چه نوع سختی است؟ این سختی در تقابل با شرک است. همین تقابل حق و باطل باعث رشد مردم می‌شود، در همین انقلاب اسلامی خودمان ببینید. آیا این‌ طور نبوده است؟

وی افزود: جریان شرک و جریان حق که در تقابل با هم هستند، همه دارای زمان هستند و به تعبیر قرآن دارای اجل هستند، یک موقع اجل فردی داریم، یک‌ زمان هم اجل، اجل اجتماعی است، آیات 57 سوره کهف، آیه 5 و4 سوره حجر و 24 سوره اعراف همه بر این نکته اشاره دارند.

این استاد حوزه با بیان اینکه اجل‌ها در رفت و شد هستند، گفت: مثل نمودار سینوسی اوج و فرود دارند، آیه 61 سوره حج را در کنار آیات 26 و27 و28 سوره آل‌عمران معنا کنید، در آیه 26 سوره آل‌عمران می‌گوید: مُلک دست خداست، می‌دهد یا می‌گیرد، در آیه 27 آل‌عمران رفت و شد شب و روز را مطرح می‌کند و در آیه بعدی می‌فرماید: حق ندارید ولایت طاغوت را بپذیرید، اگر آیات قرآن را در ارتباط باه م معنی کنیم و بخوانیم، این آیات به ما می‌گویند جریان‌های حق و باطل در دست خداست، اما خداوند در این عالم هستی بستری را فراهم کرده است که کار یک مدت دست جریان حق باشد و مدتی هم‌ دست جریان باطل، اما در این مدت که کار دست جریان باطل است، حق ندارید ولایت او را بپذیرید.

وی با اشاره به اینکه اجل فردی دارای نشانه‌هایی است اجل اجتماعی نیز شواهدی دارد، یادآور شد: مقام معظم رهبری در جمع خبرگان رهبری می‌فرماید: اگر نگاه شما جامع و کلان باشد، بصیرتی به دست خواهید آورد که می‌فهمید در کجای تاریخ ایستاده‌اید و چه باید بکنید و چه مسائلی را برای خود فراهم کنید، ما از شواهد و حوادثی که در منطقه در حال وقوع است می‌فهمیم که مدیریت فعلی مستقر بر عالم در حال تغییر است.

حجت‌الاسلام موسویان خاطرنشان کرد: وقتی بحران‌ها زیاد می‌شود خبر از اتمام تمدن مستقر است و خداوند متعال در آیه 94سوره اعراف می‌فرماید: «وَمَا أَرْسَلْنَا فِی قَرْیَةٍ مِّن نَّبِیٍّ إِلَّا أَخَذْنَا أَهْلَهَا بِالْبَأْسَاءِ وَالضَّرَّاءِ لَعَلَّهُمْ یَضَّرَّعُونَ»؛ اولین نشانه ظهور بحران‌های ممتد است، دومین نشانه اتمام تمدن مستقر جواب نداشتن تمدن فعلی در بحران‌ها است، تمدنی می‌تواند ادامه حیات دهد که حرف جدیدی به صحنه بیاورد. امروز غرب از فضای منطقی خودش خارج‌ شده ‌است، همین‌ که قرآن را آتش می‌زنند و کاریکاتور پیامبر(ص) را می‌کشند، یعنی اینکه ما دیگر در مقابل اسلام حرفی برای گفتن نداریم.

وی ادامه داد: دیگر اهداف تمدن غرب محقق نمی‌شود، آیت‌الله جوادی آملی می‌فرماید: شکست یک دشمن به شکست اهدافش است، آیا غرب در سوریه پیروز شده است؟ لااقل در عراق و افغانستان پیروزی‌های ظاهری داشتند، ولی در سوریه چه؟ هم‌زمان با غروب یک تمدنی، تمدن دیگر طلوع می‌کند، سیر کمال انسان در جدال با شرک است، این شرک دارای اجل است و اجلش به‌ صورت رفت و شد است، این اجل دارای نشانه‌هایی است، هم‌زمان با افول تمدنی تمدن دیگر طلوع می‌کند، اگر کسی در این تاریخ به تمدن جایگزین فکر نکند در بی‌تاریخی است.

حجت‌الاسلام موسیان در پایان بیان داشت: امروز حوزه خودش را در تاریخش احساس نمی‌کند، مقام معظم رهبری فرمودند: اگر حوزه در خودش تحول ایجاد نکند، به‌ زودی یا می‌میرد یا منزوی می‌شود، اگر حوزه به تمدن جایگزین فکر نکند در بی‌تاریخی می‌رود. 

انتهای پیام/

http://fna.ir/XBHRGM