افزایش صندوق‌های نیکوکاری در راستای فقرزدایی

افزایش صندوق‌های نیکوکاری در راستای فقرزدایی

اقتصاد > تجاری - مالی - مهدی آزادواری:صندوق‌ سرمایه‌گذاری نیکوکاری یکی از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک است که هدف از
اقتصاد > تجاری - مالی - مهدی آزادواری:
صندوق‌ سرمایه‌گذاری نیکوکاری یکی از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک است که هدف از تشکیل آن جمع‌آوری وجوه از اشخاص علاقه‌مندبه نیکوکاری است که تمایل به صرف وجوه خیرخواهانه خود در اهداف خاص نیکوکارانه صندوق را دارند.

اين نوع از صندوق‌ها با جمع‌آوري وجوه از سرمايه‌گذاران علاقه‌مندبه نيكوكاري و تشكيل سبدي از دارايي‌ها و مديريت آن به كسب منافع مي‌پردازند.در اين راستا و با توجه به اين موضوع كه توجه بيشتر سازمان‌ها و بنگاه‌هاي بخش عمومي نظير شهرداري تهران اخيرا به موضوع فقرزدايي معطوف شده است لذا اين ابزار مالي شفاف مي‌تواند به كمك و حمايت اقشار نيازمند نيز بيايد.
مدير اجرا در صندوق‌هاي مزبور وظيفه صرف وجوه و منافع صندوق جهت امور خيرخواهانه صندوق را داراست.

اين صندوق‌ها مي‌توانند در راستاي اهداف نيكوكارانه مراكز و مؤسسات كمك به افراد كم‌بضاعت براي ‌مثال بهزيستي و همچنين كمك به دانشجويان كم بضاعت، تجهيز فضاهاي آموزشي، كمك به بيماران خاص و... فعاليت كند. سرمايه‌گذاران با سرمايه‌گذاري در اين صندوق‌ها علاوه برمزيت‌هاي موجود در صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري معمول، همانند مديريت حرفه‌اي، تنوع‌بخشي در اوراق بهادار و كاهش ريسك و پايين بودن هزينه معاملات در مقايسه با سرمايه‌گذاري مستقيم، با سرمايه‌گذاري در صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري نيكوكاري به‌صورت اختصاصي از مزايايي نظير:

۱- افراد با سرمايه‌هاي كوچك مي‌توانند با سرمايه‌گذاري در اين نوع از صندوق‌ها، در امور نيكوكاري مورد نظر مشاركت كرده و صندوق با تجميع اين سرمايه‌ها مي‌تواند اثر قابل‌توجهي در پيشبرد اهداف نيكوكارانه مدنظر خود داشته باشد.

۲- سرمايه‌گذاران براساس سليقه و انتخاب خود با صرف تنها منافع حاصله از هر واحد سرمايه‌گذاري يااصل و سود آن، در امور نيكوكارانه مشاركت مي‌نمايند.

۳- درحالي‌كه عمليات اجرايي صرف منافع صندوق در امور نيكوكارانه توسط مدير اجرا انجام مي‌شود، وجود اركان نظارتي صندوق (متولي و حسابرس) وهمچنين گزارش منظم فعاليت‌هاي انجام شده توسط مدير اجرا، باعث اطمينان از مصرف اين منافع در امور نيكوكاري موردنظر و همچنين شفافيت عملكرد است. بنابراين صندوق سرمايه‌گذاري نيكوكاري با ساختار خاص خود راهي جديد براي سرمايه‌گذاراني است كه تمايل به انجام امور خيرخواهانه، به‌صورت مداوم و با عوايد مطلوب دارند. اميد است تا با ابزارهاي مالي شفاف در اختيار بتوان از مديريت حرفه‌اي بازار‌هاي مالي در راستاي فقرزدايي و ارتقاي رفاهي اجتماعي كمي مؤثر و سازنده برداشته شود.

معاون صندوق ذخيره كاركنان شهرداري