اسلام‌زاده: برای موÙقیت مستند بØران باید هزینه دهیم/اÙخمی: راه‌ØÙ„ موÙقیت مستند در تلویزیون خصوصی‌ست
به گزارش خبرنگار Ùرهنگی خبرگزاری Ùارس، ØµØ¨Ø Ø§Ù…Ø±ÙˆØ² مستند «به دنبال صلØ» با Øضور چهره‌های Ùرهنگی از جمله Ù…Øسن مومنی رئیس Øوزه هنری، سلیم غÙوری رئیس مرکزبه گزارش خبرنگار Ùرهنگی خبرگزاری Ùارس، ØµØ¨Ø Ø§Ù…Ø±ÙˆØ² مستند «به دنبال صلØ» با Øضور چهره‌های Ùرهنگی از جمله Ù…Øسن مومنی رئیس Øوزه هنری، سلیم غÙوری رئیس مرکز Ùرهنگی میثاق، Ù…Øسن یزدی رئیس مرکز مستندسازی Øوزه هنری در سالن امیرØسین Ùردی در مرکز مستند Øوزه هنری رونمایی شد.
در این مراسم پس از اکران Ùیلم Ù…Øسن اسلام‌زاده کارگردان این اثر با اشاره به برپایی کاروان «زائران ØµÙ„Ø Ø³ÙˆØ±ÛŒÙ‡Â» در سال گذشته، Ú¯Ùت: برای این کاروان به ما سÙارش داده شد تا مستندی بسازیم Ùˆ در یک بررسی از شخصیت‌های Øاضر در این کاروان به 3 شخصیت رسیدیم Ú©Ù‡ مایرید مگ‌وایر، مادر اگنس Ùˆ Øجت‌الاسلام زائری بودند Ú©Ù‡ بعد از بازگشت از سوریه به‌دلیل آنکه امکان سÙر به ایرلند پیش نیامد، برای توازن شخصیت‌ها خانم مگ‌وایر از شخصیت‌های ما کنار رÙت Ùˆ متعاقبا جناب Øجت‌الاسلام زائری نیز کنار گذاشته شد Ùˆ ما تنها مستند را بر Ù…Øوریت مادر اگنس تولید کردیم.
Â
ÙˆÛŒ با بیان اینکه تولید این مستند 20 روز در ایران، سوریه Ùˆ لبنان Ùیلم‌برداری شد، Ú¯Ùت: در این کار تصمیم گرÙتیم ماجرا از زبان مادر اگنس باشد؛ کسی Ú©Ù‡ در سوریه زندگی می‌کند Ùˆ اعتقاد دارد Ú©Ù‡ ماجرایی Ú©Ù‡ در این کشور می‌گذرد Ùˆ بازتابی Ú©Ù‡ در رسانه‌ها دارد، دروغ است.
این مستندساز در ادامه با بیان اینکه Ùیلم‌سازی در سوریه سخت‌تر از عراق است، Ú¯Ùت: این روزها بچه‌های مستندساز به عراق می‌روند Ùˆ در کربلا Ùˆ نج٠با برخی اÙراد ارتباط برقرار می‌کنند Ùˆ کار خود را جلو می‌برند، اما اگر بستر کاروان نبود به‌راØتی نمی‌شد به سوریه رÙت.
ÙˆÛŒ اÙزود: درباره سوریه باید کار Ú©Ù…ÛŒ انجام شود Ùˆ این درØالی است Ú©Ù‡ ما بین 10 تا 15 مستند درباره سوریه داریم Ú©Ù‡ در این بین انتظار نمی‌رود Ú©Ù‡ 4-3 مستند خوب از این بین دربیاید.
اسلام‌زاده با اشاره به برخی موانع بر سر کار مستند در سوریه ØªØµØ±ÛŒØ Ú©Ø±Ø¯: می‌گویند اØتمال ربایش Ùˆ ترور وجود دارد، اما اگر قرار است موÙÙ‚ شویم Ùˆ Øر٠اول را بزنیم باید هزینه داد، نمی‌شود کار نکرد Ùˆ باید پرسید چرا کسانی مثل Ùعالان کانون ØµÙ„Ø Ùˆ سوریه تا به دمشق نروند متوجه امنیت آنجا نمی‌شوند.
این کارگردان همچنین درباره وضعیت مستندسازی در کشور Ú¯Ùت: تØقیق کارها خوب نیست Ùˆ بچه‌های جدیدی Ú©Ù‡ وارد شده‌اند، بیش‌تر Ú©ÛŒÙیت تصویربرداری برای‌شان مهم است Ùˆ این درØالی است Ú©Ù‡ در یک مستند از یک تØقیق Ùˆ رسیدن به تØلیل Ùˆ پیدا کردن کاراکتر لازم Ùˆ درام مناسب Ø´Ú©Ù„ می‌گیرد.
Â
بنابر این گزارش در این نشست بهروز اÙخمی کارگردان سینمای کشور Ùˆ از اعضای کاروان ØµÙ„Ø Ø³ÙˆØ±ÛŒÙ‡ درباره مستند «به دنبال صلØ» Ú¯Ùت:‌این Ùیلم هنوز کامل نیست؛ چراکه Ú¯Ùتار متن ندارد Ùˆ Ú¯Ù†Ú¯ است Ùˆ به نوعی به یک کارت‌پستال از سÙرمان تبدیل شده است Ùˆ به تماشاچی Ú©Ù‡ اطلاعی از این کاروان ندارد، اطلاعات اولیه نمی‌دهد Ùˆ با سکوت Ùˆ موسیقی Ùˆ صدا پیش می‌رود.
ÙˆÛŒ اÙزود: مستند برخلا٠Ùیلم داستانی اول Ùیلم‌برداری همراه با تØقیق است Ùˆ بعد از Ùیلم‌برداری Ùˆ قبل از رÙتن به اتاق تدوین به نوعی Ùیلم‌نامه Ø´Ú©Ù„ می‌گیرد، لذا نباید تدوین قبل از Ùیلم‌نامه انجام شود Ùˆ درباره این Ùیلم به نظرم کار Ùˆ نامه‌ها ظرÙیت لازم برای تبدیل شدن آن به یک Ùیلم خوب را دارد Ùˆ جا دارد Ú©Ù‡ یک متن خوب به عنوان نریشن برای این مستند Ùراهم آورید.
بهروز اÙخمی در ادامه با اشاره به سÙرش به سوریه Ú¯Ùت: تجربه من از سÙر سوریه بهت Ùˆ Øیرت Ùˆ کنجکاوی بود. من می‌دانستم Ú©Ù‡ بی‌بی‌سی Ùیلم قلابی می‌سازد Ùˆ به یاد دارم در ماه سوم جنگ ادعا می‌شد در دمشق درگیری وجود دارد Ùˆ کار به دمشق رسیده است، اما خبری از نماهای Ú©Ù„ÛŒ نبود Ùˆ ما Ùرق بین یک Ùیلم ساختگی Ùˆ واقعی را می‌Ùهمیم.
ÙˆÛŒ با بیان اینکه این اتÙاق داشت Øیثیت بی‌بی‌سی را از بین می‌برد، اÙزود: برایم این سؤال بود Ú©Ù‡ Ú†Ù‡ منعÙتی برای ملکه وجود دارد Ú©Ù‡ بی‌بی‌سی باید Øیثیتش از بین برود. این قضیه مثل از بین رÙتن Øیثیت بی‌بی‌سی در ماجرای دکتر Ú©Ù„ÛŒ در جریان Øمله آمریکا Ùˆ انگلیس به عراق در سال 2003 بود Ùˆ آن‌ها مطمئن به دستگاه خبری خودشان تلاش می‌کردند چیز عیانی Ú©Ù‡ وجود داشت را پنهان کنند Ùˆ من قصدم از این سÙر دیدن واقعیت بود.
این کارگردان سینمای ایران در بخش دیگری از این مراسم درباره چرایی ساخته نشدن مستندهایی درباره سوریه Ùˆ بØران‌های منطقه‌ای، Ú¯Ùت: درباره چنین مستندهایی متریال زیاد داریم Ú©Ù‡ یا مالکیت آن از آن ماست Ùˆ یا در اختیار عموم قرار گرÙته است، اما کسی Ú©Ù‡ سرچ کند Ùˆ این متریال خوب را جمع‌آوری کند Ùˆ متن خوبی را بنویسد، نداریم.
ÙˆÛŒ با بیان اینکه ما مستند را از جنس ادبیات نمی‌دانیم، اÙزود: یک بخشی از علت عدم ورود به ساخت چنین مستندهایی مسائل مالی است، اما بخش دیگر نداشتن نویسنده است Ú©Ù‡ با رجوع به نویسندگان رسانه‌ها می‌توان این مشکل را برطر٠کرد، لذا باید Ú¯Ùت مشکل اصلی تهیه‌کننده است.
اÙخمی در بخش دیگری از سخنانش درباره موÙقیت جریان مستندسازی کشور، Ú¯Ùت: وقتی Ú©Ù‡ گردش مالی مستندسازی در اختیار بخش خصوصی نیست Ùˆ همه اختیار در دست دولت است، نمی‌توان Ú¯Ùت Ú©Ù‡ الان باید دخل Ùˆ خرج کرد Ùˆ این برعهده تلویزیون دولتی است Ú©Ù‡ سرمایه‌گذاری کند Ùˆ شیوه پیدا کردن تماشاچی نیز مهم است Ú©Ù‡ می‌توان از میزان مخاطب هر مستند در تلویزیون درآمدی را در اختیار مستندساز قرارداد تا کار بعدی‌اش را بسازد.
ÙˆÛŒ اÙزود: البته راه ØÙ„ درست تلویزیون خصوصی است Ú©Ù‡ رقابت ایجاد کند Ùˆ ما در دنیا شبکه‌های مستند مختلÙÛŒ داریم Ú©Ù‡ گردش مالی خود را دارند Ùˆ مستند می‌سازند.
انتهای پیام/س