۲۴ ساعت تقابل پلیس اسپانیا و جدایی‌طلبان

۲۴ ساعت تقابل پلیس اسپانیا و جدایی‌طلبان

جهان > اروپا - سهیل جان‌نثاری - خبرنگار همشهری در بارسلون:«زنده‌باد جمهوری!»؛ پیرمرد این را ۳ بار با فریاد تکرار کرد. او حدود نیم ساع
جهان > اروپا - سهیل جان‌نثاری - خبرنگار همشهری در بارسلون:
«زنده‌باد جمهوری!»؛ پیرمرد این را ۳ بار با فریاد تکرار کرد. او حدود نیم ساعت بعد از آغاز رأی‌گیری، رأی «بله» به استقلال کاتالونیا را به صندوق مدرسه‌ استل کان بوری در شهر اوسپیتالت در حومه بارسلونا انداخته بود.

پيرمرد از حوزه خارج شد و بعد از شعارش، با گام هايي بسيار آرام به كمك عصا، اما با لبي خندان از ميان جمعيتي رد شد كه به مثابه قهرمان تشويقش مي كردند.

دادستان به نيروهاي مختلف پليس دستور داده بود به هيچ وجه اجازه برگزاري همه پرسي را ندهند و حوزه هاي معرفي شده را پلمب كنند. موسوس دسكوادرا، پليس منطقه اي كاتالونيا كه پيش از اسپانيا به مقامات كاتالونيا پاسخگو است، در طول شب بعضي از حوزه ها را پلمب كرده بود، اما وضعيت در بسياري از حوزه هاي ديگر متفاوت بود.

بسياري از مدرسه ها از ظهر جمعه به بعد به بهانه برنامه هاي ورزشي و فرهنگي باز مانده بودند و فعالان و حاميان استقلال كاتالونيا به شكل 24ساعته در آنها اقامت گزيده بودند تا در برابر تلاش پليس براي تخليه و بستن حوزه مقاومت كنند. شب پيش از رأي گيري، پليس محلي به حوزه هاي مختلف سر زده و به افراد حاضر هشدار داده بود كه تا ساعت ۶ صبح وظيفه دارند حوزه را تخليه كنند. در آخرين ساعات شب، سازمان هاي مختلف استقلال طلب در فراخواني از هواداران خواستند تا از ساعت ۵صبح در برابر حوزه ها حاضر شوند.

روزنامه نگاري كه شب را در يكي از حوزه هاي معرفي شده گذراند اما نخواست نامش فاش شود، گفت برنامه اين بود كه مردم با تجمع در مقابل حوزه براي پليس مانع تراشي كنند و بعد كه پليس از ميان مردم رد شد، افراد داخل حوزه با سد راه پليس دست به مقاومت مسالمت آميز در برابر بازداشت بزنند و تخليه را حداقل تا ساعت ۹ به تعويق بيندازند كه زمان رسمي آغاز رأي گيري بود.

چند دقيقه مانده به ساعت ۶، حدود ۱۰۰ نفر، پير و جوان، در برابر مدرسه فوق الذكر ايستاده بودند. ماشين پليسي هم در كناري ايستاده بود. تا ساعت ۹ نيروهاي پليس چندبار از سازمان دهنده ها خواستند مكان را ترك كنند و با پاسخ منفي روبه رو شدند، اما پليس اصراري نكرد. مأمور پليس در پاسخ به اين پرسش كه آيا حضور با كارت خبرنگاري در داخل حوزه براي تهيه خبر از ديد آنها جرم است يا خير، پاسخ داد «بناي ما بر اين است كه تا وقتي جمعيت آرام باشند، برخوردي نكنيم».

آنها چند دقيقه بعد دوباره به سمت سازمان دهنده ها رفتند و خواسته شان را تكرار كردند و گفتند «آيا همه تان اينجا با هم هستيد؟» و شنيدند «همه هستيم» و دوباره به عقب برگشتند. رأي گيري در ساعت ۹ با اولويت افراد مسن تر آغاز شد و پليس هم ممانعتي نكرد.

درحالي كه در بعضي حوزه ها پليس هاي اعزامي دولت اسپانيا برخوردهاي خشونت باري با رأي دهندگان داشتند كه حتي موجب محكوميت خشونت از سوي نخست وزير بلژيك هم شد، اين رفتار پليس كاتالونيا در حوزه اي در مركز شهر بارسلونا نيز تكرار شد. پليس هاي مستقر در نزديكي حوزه به سمت تجمع كنندگان در برابر حوزه رفتند و به آنها اطلاع دادند كه بايد مكان را تخليه كنند. تجمع كنندگان دست به دست هم دادند و شعار دادند «رأي مي دهيم» و به خواست مأموران پاسخ منفي دادند. مأمورها پذيرفتند و عقب رفتند. مأمورها در پاسخ به اين پرسش كه «چرا حوزه را تخليه نمي كنيد؟»

گفتند «در حال عمليات تخليه هستيم، اما جمعيت زياد است و تخليه امري زمان بر است». منبعي آگاه بدون ذكر نامش گفت كه پليس محلي كاتالونيا روابطي با نهادهاي استقلال طلب برقرار كرده است و رفتارش با آنها هماهنگ بوده است اما پيگيري هاي بيشتر براي تأييد اين خبر به جايي نرسيد.

رئيس اين پليس كه تنها ۶ ماه پيش به اين سمت منصوب شد، در روزهاي بعد از حمله تروريستي اخير در بارسلونا مورد انتقاد شديد نيروهاي نزديك به حزب حاكم اسپانيا قرار داشت. آيا محافظه كاران اسپانيايي حسرت عدم آينده نگري شان را خواهند خورد؟