یادگارهای ماندگار نوش‌آفرین‌خانم در طرشت

یادگارهای ماندگار نوش‌آفرین‌خانم در طرشت

همشهری آنلاین – حسن حسن‌زاده: با توسعه محله‌های طرشت، مرزداران، ستارخان و اراضی اطراف آنها در محدوده منطقه ۲ اکنون دیگر کوچه‌ها و خیابان‌های این محله‌

همشهری آنلاین – حسن حسن‌زاده: با توسعه محله‌های طرشت، مرزداران، ستارخان و اراضی اطراف آنها در محدوده منطقه ۲ اکنون دیگر کوچه‌ها و خیابان‌های این محله‌ها با چند دهه پیش تفاوت بسیار دارد.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

امروز دیگر اراضی این محله‌ها در محاصره آپارتمان‌ها، برج‌ها و مراکز تجاری قرار دارد، اما در روزگاری که باغ‌های میوه و اراضی کشاورزی محدوده طرشت و مرزداران را فراگرفته بود، نوش‌آفرین‌خانم بخشی از املاک خود را برای کمک به نیازمندان و بخشی دیگر را برای برگزاری مراسم سیدالشهدا(ع) وقف کرد.

علیرضا زمانی، تهران‌پژوه، در این‌باره می‌گوید: «نوش‌آفرین‌خانم عباسقلی، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین بانوان واقف تهران، املاک بسیاری را در محدوده غرب تهران و آبادی طرشت وقف کرد. او اگرچه در محله سنگلج تهران زندگی می‌کرد، اما اراضی وسیع در محدوده غرب تهران داشت. اراضی که اکنون در محدوده منطقه ۲ شهرداری قرار دارد، اما آن روزگار بخشی از آبادی‌های غربی پایتخت بود. بر اساس وقف‌نامه‌ها، پلاک ۲۳/۹۵ وقفی غرب تهران به این بانوی خیر تعلق دارد که بخشی از اراضی محله‌های طرشت، مرزداران، مهرآباد و ستارخان را دربرمی‌گیرد.»

گویی سنت حسنه وقف در خانواده این بانوی واقف موروثی بود. قمرالسلطنه، دختر نوش‌آفرین‌خانم، نیز دستی در سنت وقف داشت و از او با عنوان واقف مدرسه مروی یاد می‌شود. زمانی درباره دیگر موقوفات نوش‌آفرین‌ خانم در محدوده آبادی طرشت می‌گوید: «اگر از آسیاب کهک که توسط نوش‌آفرین‌خانم برای کمک به نیازمندان وقف شد بگذریم، باید به اراضی اطراف آسیاب کهک اشاره کرد که از موقوفه‌های آموزشی این بانوی نیکوکار بوده است.

اعیان این موقوفه آموزشی اکنون در اجاره بنیاد فرهنگی البرز قرار دارد و این بنیاد در موقوفه نوش‌آفرین‌خانم یک مدرسه راهنمایی ۱۶کلاسه برای تحصیل دانش‌آموزان محدوده منطقه ۲ ساخته است.» زهرا تیموری، یکی از اهالی قدیمی طرشت، درباره مدرسه نوش‌آفرین‌خانم می‌گوید: «دبستان نوش‌آفرین خانم که موقوفه این بانوی نیکوکار بود نخستین مدرسه طرشت به شمار می‌رود که دختران و پسران طرشتی در دهه ۳۰ و پس از آن در این مدرسه که بنایی قدیمی داشت درس خواندند.»