کدام دانشگاه‌ها عقب نشینی کردند؟

کدام دانشگاه‌ها عقب نشینی کردند؟

گروه دیپلماتیک - همشهری آنلاین: از آمریکا گرفته تا اروپا و استرالیا، دانشجویان می‌خواهند که دانشگاه‌هایشان به سرمایه‌گذاری در سرزمین‌های اشغالی پایان

گروه دیپلماتیک - همشهری آنلاین: از آمریکا گرفته تا اروپا و استرالیا، دانشجویان می‌خواهند که دانشگاه‌هایشان به سرمایه‌گذاری در سرزمین‌های اشغالی پایان داده و روابط خود را با رژیم صهیونیستی که در حال ارتکاب جنایات جنگی در غزه است قطع کنند.

مهمترین درخواست جنبش دانشجویی بی‎سابقه همبستگی با فلسطین که برخی کارشناسان آن را انتفاضه دانشجویی می‌نامند توقف حمایت تسلیحاتی از رژیم صهیونیستی، آتش بس فوری در غزه، توقف سرمایه‌گذاری‌ها در سرزمین‌های اشغالی و پایان ارتباط دانشگاه‌ها با صهیونیست‌ها است.

گرچه در اغلب کشورها پلیس و مسئولان دانشگاه‌ها تمام تلاش خود را به‌کار گرفتند با به اعتراض‌های بی‌سابقه ضد صهیونیستی پایان دهند اما اعتراض‌ها همچنان ادامه داشته و شماری از دانشگاه‌ها را مجبور به عقب‌نشینی کرده است. از مهمترین دستاوردهای انتفاضه دانشجویی همبستگی با فلسطین عبارتند از:

عقب‌نشینی کالج راشل کوری آمریکا

کالج راشل کوری در دانشگاه اورگرین در ایالت واشنگتن با پیوستن به صف قطع همکاری با حامیان شرکت‌های اسرائیلی برای نخستین بار و به‌شکلی داوطلبانه به سرمایه گذاری خود با شرکت‌های اسرائیلی به عنوان اولین دانشگاه آمریکایی پایان می‌دهد.

عقب‌نشینی دانشگاه جان هاپکینز آمریکا

دانشجویان معترض در دانشگاه جانز هاپکینز در مریلند آمریکا گفتند که با مدیریت دانشگاه برای پایان دادن به تحصن در ازای تسریع روند خارج کردن سرمایه از موسسات و شرکت‌های حامی رژیم اسرائیل به توافق رسیده‌اند.

عقب‌نشینی کالج ترینیتی ایرلند

دانشجویان دانشگاه کالج ترینیتی در ایرلند نیز پس از موافقت دانشگاه با خواسته‌های آنها مبنی بر توقف سرمایه گذاری در فلسطین اشغالی به اعتراضات خود پایان دادند.

عقب‌نشینی دانشگاه براون آمریکا

دانشگاه براون در ایالت «رود آیلند» آمریکا با دانشجویان تحصن کننده حامی فلسطین به توافق رسیده است که توقف سرمایه‌گذاری در فلسطین اشغالی را به رأی بگذارد.

عقب‌نشینی دانشگاه راتگرز آمریکا

دانشگاه راتگرز در ایالت نیوجرسی آمریکا به ۸ شرط از شروط دانشجویان معترضان تن داد به شرط آنکه دانشجویان به تحصن خود پایان دهند و درباره دو شرط باقیمانده مذاکره کنند.

رای عدم اعتماد به رئیس دانشگاه اموری آمریکا

سی‌ان‌ان گزارش داده که اعضای هیئت علمی کالج هنر و علوم در دانشگاه «اموری» در جورجیا آمریکا به عدم اعتماد به رئیس دانشگاه رای دادند. Vای عدم اعتماد به رئیس دانشگاه پس از آن صورت گرفت که او نیروهای پلیس را برای مقابله با دانشجویانی که در همبستگی با فلسطین دست به اعتراض زده بودند به دانشگاه فراخواند.

قطع رابطه 76 دانشگاه اسپانیایی با دانشگاه‌های رژیم اسرائیل

رسانه‌های اسپانیایی گزارش دادند که 76 دانشگاه از جمله دانشگاه بارسلونا در این کشور روابط خود را با دانشگاه‌های رژیم اسرائیل قطع کردند.

قطع رابطه دانشگاه‌های بلژیک با صهیونیست‌ها

در پی بالا گرفتن اعتراض‌ها 4 دانشگاه مطرح در بلژیک نیز روابط خود را با رژیم صهیونیستی قطع کردند. گفته شده، دانشگاه بروکسل از پروژه علمی هوش مصنوعی با همکاری دو موسسه اسرائیلی انصراف داده است.

دانشگاه متروپولیتن اسلو، دانشگاه برگن، دانشگاه جنوب شرقی نروژ، و دانشکده معماری برگن نیز از جمله مراکز عملی هستند که روابط خود با دانشگاه حیفا و کالج آکادمیک هداسا در سرزمین‌های اشغالی به‌دلیل جنگ غزه قطع کرده‌اند.