پیش‌بینی ۷ کارشناس از تحولات بورس پایتخت در ۲۹ دی

پیش‌بینی ۷ کارشناس از تحولات بورس پایتخت در ۲۹ دی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اقتصادنیوز، روز شنبه ۲۷ دی انتظار می‌رفت شاخص کل بورس در محدوده حمایتی خود با انتشار گزارش‌های مطلوب فصلی شرکت‌ها همر

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اقتصادنیوز، روز شنبه ۲۷ دی انتظار می‌رفت شاخص کل بورس در محدوده حمایتی خود با انتشار گزارش‌های مطلوب فصلی شرکت‌ها همراه شده و مجدد تقاضا برای سهام‌ ارزنده که دروضعیت مناسبی قرار دارند، افزایش یابد. با این حال روند نزولی که در بازار شکل گرفته بود اجازه واکنش مثبت به این رویدادها را نداد. کاهش انتظارات تورمی مانند کاهش نرخ دلار، تصمیمات خلق‌الساعه قانون‌گذار برای بازار و از همه مهم‌تر هیجانات رفتاری سرمایه‌گذاران، به نظر می‌رسد عامل این روند باشد.

افت سنگین بورس تهران در اولین روز هفته | ریزش ۴۳ هزار واحدی شاخص کل

برخی کارشناسان بر این باورند که با توجه به کاهش نرخ دلار و کاهش انتُظارات تورمی و حواشی مرتبط با صحبت های رئیس جمهور در خصوص نرخ دلار ۱۵ هزار تومنی برای سال ۱۴۰۰ و پایین بودن حجم معاملات و صف فروش ۷ هزار میلیاردی در روز چهارشنبه بازار امروز نیز منفی باشد.

آشنایی با ۱۰ اصطلاح پرکاربرد بورس در روزهای رونق بازار سرمایه

برخی دیگر تاکید می‌کنند: با رسیدن به کف قبلی شاخص بازار در یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد انتظار بر افزایش تقاضا بود اما ضعف تقاضا موجب فزونی عرضه ها و شکسته شدن این سطح شد، واکنش بازار تشکیل مجدد صفهای فروش بعد از ریزشهای سنگین بود، با این تفاسیر اینکه ریزشها تا کجا ادامه دارد و چه زمان بازار رشد خواهد کرد بسیار مبهم و نامعلوم شد اما چیزی که واضح است اینکه پس از تورم اخیر دوباره سهام برخی شرکتهای بزرگ و بنیادی، به ارزانترین دارایی تبدیل شده است.

در مقابل بعضی تحلیل‌گران تاکید می‌کنند: اگرچه که حال این روزهای بازار خوب نیست اما هر روز بیشتر از روز قبل فرصتهای سرمایه گذاری بهتری در حال فراهم شدن است، در حال حاضر به نظر میرسد فعالانی که در بازار سهم دارند و کسانی که تازه وارد شده اند با صبر پاداش خود را دریافت خواهند کرد البته باید گوشه چشمی به شرایط اقتصادی جهانی و احتمال تورم در اقتصادهای خارجی نیز داشت. که در صورت بروز ریسک جدید تصمیمات بهتری اتخاذ شود. از طرفی مشکلات اقتصادی داخلی، کسری بودجه ی دولت و رشد نقدینگی نیز همچنان پا برجاست و در میان مدت یا بلندمدت ممکن است بتواند محرک بازارهای داخلی شود.