پرسش و پاسخ

پرسش و پاسخ

طب سوزني به عنوان يکي از رشته هاي طب مکمل به معالجه بيماران کمک مي کند. .در اين ستون دکتر سيدجواد مجتبوي متخصص طب سوزني از چين به سوالات پاسخ مي دهد.

پرسش و پاسخ
خراسان - مورخ سه‌شنبه 1393/12/19 شماره انتشار 18928


طب سوزني به عنوان يکي از رشته هاي طب مکمل به معالجه بيماران کمک مي کند. .در اين ستون دکتر سيدجواد مجتبوي متخصص طب سوزني از چين به سوالات پاسخ مي دهد.


آکنه و روش هاي درماني آن

آکنه يا جوش صورت يکي از شايع ترين بيماري هاي پوستي است که به آن جوش غرور جواني هم گفته مي شود؛ چون در اغلب موارد همزمان با شروع بلوغ بروز مي کند.


س: چه اختلالي باعث بروز اين بيماري مي شود؟

ج: اختلال در ترکيب و ميزان چربي ترشح شده در غدد چربي پوست و همچنين اختلال در لايه سطحي پوست در اين بيماري مشاهده مي شود.به طور کلي يک سري علل براي بروز آکنه مطرح شده است. تغييرات هورموني از جمله اين موارد است ممکن است در دوران بارداري فرد دچار اين مشکل شود. در مواردي استفاده از برخي کرم هاي پوست و پاک کننده اين حالت را تشديد مي کند. رطوبت بيش از حد بدن و تعريق زياد هم از عوامل موثر است. گاهي ممکن است اين مشکل ارثي باشد به ويژه اگر والدين سابقه اين بيماري را داشته باشند، ممکن است در فرزندان هم ديده شود. از طرفي استفاده از بعضي از هورمون ها و داروهاي شيميايي ممکن است باعث بروز جوش هاي بدن شود. از عوامل ديگري که مي توان به آن اشاره کرد استرس و مصرف غذاهاي چرب و شيرين است. به ويژه فست فود.

س: کمبود ويتامين ها نيز مي تواند باعث بروز آکنه شود؟

ج: کمبود بعضي از ويتامين ها، مانند ويتامين هاي A، E ممکن است به تشديد جوش هاي صورت منجر شود.

س: لطفا درباره انواع جوش ها توضيح دهيد.

ج: جوش ها ممکن است به شکل سرسفيد يا سرسياه باشد. گاهي چرکي و ملتهب و گاهي به صورت کيستي است. شدت آن در بيماران، متفاوت است. اغلب جوش ها در صورت ايجاد مي شود اما ممکن است در ناحيه پشت و روي سينه هم ديده شود.

س: درمان جوش ها به چه صورت است؟

ج: متاسفانه به دليل اين که اين جوش ها اغلب روي صورت ايجاد مي شود، بروز آن باعث ايجاد مشکلات روحي و رواني در فرد مي شود. به همين دليل در مرحله اول درمان به فرد اطمينان داده مي شود که پس از طي کردن دوره درمان، بهبود مي يابد. ثانيا يک سري داروهاي آنتي بيوتيک يا داروهاي شيميايي براساس تشخيص پزشک به اين افراد تجويز مي شود. همچنين استفاده از صابون هاي گليسرين و ضدباکتري به اين افراد توصيه مي شود.

س: علاوه بر درمان هاي رايج، آيا طب سوزني مي تواند در درمان جوش و آکنه موثر باشد؟

ج: ابتدا بايد تغذيه بيماران اصلاح شود. به اين ترتيب که ميزان مصرف مواد غذايي که گرم تلقي مي شود محدود شود مانند ادويه جات، مواد سرخ کردني، گردو،پسته، خرما، شيريني.

ثانيا يک سري داروهاي گياهي است که بسته به تشخيص متخصص طب سنتي به بيمار تجويز مي شود. اگر طبيعت بيمار گرم باشد داروهايي به وي تجويز مي شود که بدن را سرد کند روش ديگري که در اين زمينه موثر است طب سوزني و حجامت چيني است.حجامت چيني را براي بعضي از بيماران انجام مي دهيم. معمولا براي حجامت به ۲ جلسه نياز است که با وسيله اي به نام لنست انجام مي شود.