هگمتانه زیر بارِ آهن خم شد/ ضربه بی‌تدبیری بر پیکر تمدن ۳۰۰۰ ساله

هگمتانه زیر بارِ آهن خم شد/ ضربه بی‌تدبیری بر پیکر تمدن ۳۰۰۰ ساله

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: میراث جهانی یونسکو نام عهدنامه‌ای بین‌المللی است که در تاریخ ۱۶ نوامبر ۱۹۷۲ میلادی به تصویب کنفرانس عمومی یونسکو رسید و م

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: میراث جهانی یونسکو نام عهدنامه‌ای بین‌المللی است که در تاریخ ۱۶ نوامبر ۱۹۷۲ میلادی به تصویب کنفرانس عمومی یونسکو رسید و موضوع آن حفظ آثار تاریخی، طبیعی و فرهنگی بشر است که اهمیت جهانی دارد و متعلق به تمام انسان‌های زمین، فارغ از نژاد، مذهب و ملیت خاص است.

بر پایه این کنوانسیون، کشورهای عضو یونسکو می‌توانند آثار تاریخی، طبیعی و فرهنگی کشور خود را نامزد ثبت به‌عنوان میراث جهانی کنند و حفاظت از این آثار پس از ثبت، ضمن باقی ماندن در حیطه حاکمیت کشور مربوط، به عهده تمام کشورهای عضو خواهد بود.

در همین راستا کشور ایران ۳ سال پس از تصویب کنفرانس عمومی یونسکو در ۲۶ فوریه ۱۹۷۵ به کنوانسیون میراث جهانی یونسکو پیوست و چغازنبیل، تخت جمشید و میدان نقش‌جهان نخستین مکان‌هایی بودند که در ایران به فهرست میراث جهانی یونسکو اضافه شدند.

فهرست میراث جهانی یونسکو در ایران شامل ۲۲ مکان است

فهرست میراث جهانی یونسکو در ایران شامل ۲۲ مکان است که در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌اند و این فهرست شامل ۲۱ اثر میراث فرهنگی و یک اثر میراث طبیعی است.

افزون بر مکان‌های ثبت‌شده، مکان‌هایی مانند، نقش رستم، نقش رجب، طاق‌بستان، دماوند، شهر تاریخی ماسوله، چشم‌انداز فرهنگی الموت، پارک ملی گلستان، منطقه حفاظت‌شده ارسباران، کوه سبلان، هگمتانه، مسجد کبود نیز برای ثبت در میراث جهانی یونسکو پیشنهادشده‌اند.

مسعود سلطانی فر رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ایران می گوید: ۴۹ اثر ایران در نوبت ثبت جهانی در یونسکو قرار دارد و این در حالی است که به گفته وی ایران تا ۲۰۰۰ اثر، ظرفیت ثبت جهانی دارد تا جایی که آخرین اثر ثبت‌شده هم در ۱۸ تیر امسال بود که بافت تاریخی یزد به‌عنوان میراث جهانی ایران در یونسکو ثبت شد.

در میان آثار در نوبت ثبت جهانی نام تپه هگمتانه از استان همدان نیز دیده می‌شود که سال‌ها در صف انتظار این افتخار مانده است در میان آثار در نوبت ثبت جهانی نام تپه هگمتانه از استان همدان نیز دیده می‌شود که سال‌ها در صف انتظار این افتخار منتظر مانده اما همچنان مشکلاتی مانع از این رخداد شده است.

تپه باستانی هگمتانه با وسعت حدود ۴۰ هکتار در دل بافت قدیمی شهر همدان و در حدفاصل خیابان‌های اکباتان، شهدا و بلوار هگمتانه واقع‌شده و با توجه به اشارات تاریخی و برداشت‌های اولیه محققان علوم تاریخ و باستان‌شناسی، به‌عنوان «هگمتانه باستانی» و دربرگیرنده کاخ‌ها و آثار دوره ماد و هخامنشی معرفی‌شده است.

عملیات آزادسازی این اثر مهم باستانی از خانه‌های مسکونی و تجاری که در حریم آن واقع‌شده بود از حدود سال ۱۳۴۷ آغاز و تا سال ۱۳۵۳ حدود ۱۵هکتار آن به‌عنوان فاز اول خریداری و تملک و کاوش‌های باستان‌شناسی از سال ۱۳۶۲ توسط کارشناسان مجرب سازمان میراث فرهنگی آغاز شد.

تپه هگمتانه بارها مورد حفاری باستان شناسان قرارگرفته است

تپه هگمتانه در طول سالیان اخیر بارها مورد حفاری باستان شناسان داخلی و خارجی قرارگرفته است و در طول حفاری‌های انجام‌شده آثار ارزشمند و بی‌نظیری همچون لوح زرین، کوزه شکسته، بشقاب نقره‌ای و پایه ستون سنگی یافت شده که اغلب متعلق به دوران هخامنشیان و نیاکان آن‌ها است.