نویسندگان آینده را با محیط زیست آشنا کنیم

نویسندگان آینده را با محیط زیست آشنا کنیم

به گزارش خبرنگار مهر عطیه تک تهرانی گفت: تمرکز جشنواره‌ی سپیدار بر کودکان و نوجوانان است. ما اگر بخواهیم در آینده تصویر گران و نویسنده های مجربی در ز

به گزارش خبرنگار مهر عطیه تک تهرانی گفت: تمرکز جشنواره‌ی سپیدار بر کودکان و نوجوانان است. ما اگر بخواهیم در آینده تصویر گران و نویسنده های مجربی در زمینه محیط زیست داشته باشیم لازم است تا از همین الان بر روی کودکان و نوجوانان سرمایه گذاری کنیم. اگر این مخاطبان از کودکی دغدغه های محیط زیستی نداشته باشند، صددرصد در آینده هم آثار آنها نمی تواند تاثیری بر آیندگانشان بگذارد. بگذارید واضح تر بگویم؛ اینکه ما بخواهیم به نویسنده و تصویرگری که قصد دارد اثر زیست محیطی تولید کند بگوییم که مثلا در ایران کرگدن نداریم اصلا امر خوشایند نیست!

وی در پاسخ به این سوال که تولید آثار فرهنگی – هنری چه تاثیراتی بر آموزش حوزه محیط زیست دارد؛ گفت: علم محیط زیست در کشور ما همواره مهجور مانده است. چرا؟ به دلیل اینکه هیچ حوزه ای به درستی به کمک ترویج این علم در بین عوام نیامده است و همواره ما بین متخصصین این رشته باقی مانده است. در این میان تولید آثار فرهنگی- هنری از همه بیشتر می تواند به کمک محیط زیست بیاید و دغدغه لازم را در مردم ایجاد کند. این آثار می توانند نحوه ارائه علم محیط زیست و معضلات آن‌را به مردم علی الخصوص کودکان، دلنشین و قابل درک و فهم کنند.

تک تهرانی بر تولید محتوای ادبی برای کودکان تاکید کرد و ادامه داد : ما در ایران و در زمینه نشر آثار ادبی در حوزه محیط زیست بسیار فقیر هستیم. ولی انتشارات فنی ایران طی این سال ها توانسته کمی از این خلا بکاهد.

این کارشناس ارشد مهندسی منابع طبیعی گفت: تولید کتاب های آموزشی مطابق با علم روز و با طراحی ها و محتواهای جذاب بسیار کمک کننده است که در دیگر کشورها از آن بهره می برند. در این میان آموزش نیازمند همکاری دیگر دستگاه ها نیز هست. فکر می‌کنم دو سازمان آموزش و پرورش و سازمان حفاظت از محیط زیست مهمترین دستگاه ها در ایران باشندکه بتوانند قدم های دیگری در این راه بردارند؛ مخصوصا آموزش و پرورش. لازم است که محتواهای تولید شده در حوزه محیط زیست به مدرسه‌ها راه پیدا کند و دانش آموزان بیشتر درگیر مسائل و اهمیت محیط زیست شوند.