می توان دیوانی جداگانه برای اشعار مذهبی شهریار در نظر گرفت

می توان دیوانی جداگانه برای اشعار مذهبی شهریار در نظر گرفت

به گزارش خبرنگار مهر، علی جنتی وزیر ارشاد در مراسم روز شعر و ادب فارسی گفت: ادبیات فارسی، از نخستین شعری که به یادگار مانده است؛ تا شعر شهریار، محصول

به گزارش خبرنگار مهر، علی جنتی وزیر ارشاد در مراسم روز شعر و ادب فارسی گفت: ادبیات فارسی، از نخستین شعری که به یادگار مانده است؛ تا شعر شهریار، محصول مشترک تمامی اقوام ساکن در جغرافیای زبان شیرین فارسی است که روزگاری حدود آن دامان به یمن می برد و سری بر اندام سیبری می سایید؛ امروز نیز قلمروی این شعر همچنان در آن جغرافیا بالنده است.

وی افزود: همه گروه های قومی فارسی زبان از قفقاز و فرارود تا کرانه های خلیج فارس همدل و همزبان در تقویت بنیان قویم این میراث عظیم مشترک اهتمام داشته اند.

جنتی گفت: شعر فارسی از رودکی تا شعر معاصر چون ساقه صدبرگی هزار پیچ و تاب خورده و صدها شعر شهیر به خود دیده تا در دوره معاصر بر خیال نازک و اندیشه شاعرانی چون شهریار رسیده است؛ امروز برای تجلیل از چنین موهبتی در زادروز شهریار سخن و در روزی که به عنوان روز شعر و ادب فارسی نام گرفته است فراهم آمده ایم.

وزیر ارشاد ادامه داد: ایران در زمره ثروت های معنوی و ذخائر گرانقدری مانند حکمت و فلسفه نجوم و هیات هندسه و ریاضیات خزانه زوال ناپذیری از شعر و شاعران عاشق و عارف و فیلسوف دارد؛ شهریار در این گنجینه ممتاز است تا آنجا که ملک الشعرای بهار در بیست و سه سالگی او را نه تنها افتخار ایران که افتخار شرق پیش بینی کرده بود.

وی افزود: شهریار نیز مانند پیرش حافظ نخست به تعلم علوم دینی وحفظ قران کریم اهتمام کرده بود؛ نخستین شعر فارسی اش را در نه سالگی سرود. اشعار دینی مذهبی و ولائی شهریار چندان فراوان است؛ که می توان از آن دیوانی جداگانه ساخت؛ و این نشانگر وابستگی مستمر و مداوم او به اهل بیت است.

این خبر در حال تکمیل است.