موزه فرش ایران به یک انبار برای نگهداری فرش‌های نفیس است

موزه فرش ایران به یک انبار برای نگهداری فرش‌های نفیس است

به‌گزارش خبرگزاری مهر به‌نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، سیدعبدالمجید شریف‌زاده مدیر امور پرورشی و رئیس شورای ارزشیابی هنرمندان پژ

به‌گزارش خبرگزاری مهر به‌نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، سیدعبدالمجید شریف‌زاده مدیر امور پرورشی و رئیس شورای ارزشیابی هنرمندان پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری این مطلب را امروز سه‌شنبه ۲۱ آذر در نخستین همایش ملی «رنگزاهای طبیعی» که به همت گروه هنرهای سنتی در محل پژوهشگاه برگزار شد مطرح کرد و با اشاره به اینکه آنچه در مورد بحث رنگ و رنگ‌زاهای طبیعی در این دو روز مطرح می‌شود یکی از مهم‌ترین فعالیت‌هایی است که در حوزه هنرهای سنتی اهمیت دارد تصریح کرد:» این طور نیست که این مقوله تنها درمورد دستبافت‌ها و الیاف اهیمت یابد بلکه در هنرهایی نظیر نگارگری نیز نقش دارد.»

او افزود: «رنگ در تحول ایرانی‌اسلامی نیز جایگاه ویژه‌ای دارد به نحوی که نور منشأ و تجلی همه رنگ‌ها است و معتقدیم یکی از وجوه شناسایی همه آنچه در عالم اتفاق می‌افتد نور است.»

شریف‌زاده با بیان اینکه از این دست همایش‌ها باید در هر یک از رشته‌های پژوهشکده هنرهای سنتی برگزار شود ابراز امیدواری کرد: «برگزاری این همایش در حوزه‌های دیگر تداوم یابد.»

مدیر امور پرورشی و رئیس شورای ارزشیابی هنرمندان پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری اضافه کرد: «موزه فرش باید مرکز پژوهشی باشد که پژوهشگران بتوانند درآن فعالیت کنند و سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری باید با دقتی بیشتر و نگاهی عمیق‌تر به مقوله فرش توجه کند.»

او با بیان این نکته که هیچ‌وقت جایگاه مناسبی برای حمایت از صنایع‌دستی در ایران وجود نداشته است که از فعالیت‌های خرد و پراکنده هنرمندان در مناطق مختلف کشور حمایت کند تصریح کرد: «فرهنگ و هنر نیازمند حمایت مالی است و نباید انتظار کسب درآمد را از آن داشته باشیم زیرا که این امکان بر خلاف کشورهای سرمایه‌داری هنوز در ایران میسر نیست.»

او تمام هنرمندان مشغول در پژوهشکده هنرهای سنتی را پژوهشگر دانست و گفت: «تولید اثر هنری یک کار پژوهشی است.»

شریف‌زاده در پایان خواستار تغییر نگاه به پژوهش و هنرمندان پژوهشگر شد و گفت: «باید شرایط فعالیت گسترده هنرمندان بصورت استاد و شاگردی فراهم شود زیرا که در حال حاضر دانشگاه‌ها تنها مدرک می‌دهند و این در حالی است که هنرمندان طبق سنت اسلامی که به مقام استاد و شاگردی اعتقاد دارد باید شاگردانی را انتخاب و آموزش دهند تا هنر آن‌ها جاودان شود.»

رنگ‌زاهای مصنوعی با عمری ۲۰۰ساله

سروناز قانعان دبیر علمی همایش ملی رنگزاهای طبیعی دیگر سخنران این نشست با اشاره به اینکه از ساخت اولین رنگزاهای مصنوعی ۲۰۰سال هم نمی‌گذر و پیش از آن موارد رنگی موجود در طبیعت برای رنگرزی منسوجات مورد استفاده قرار می‌گرفته گفت: «رنگ‌های طبیعی نه تنها درمنسوجات بلکه در سایر رشته‌های هنری نظیر کتابت، نگارگری، دیوارنگاره‌ها، شیشه، فلز، چوب، لعاب و... نیز استفاده می‌شده است.»

او با اشاره به اینکه تا کنون در ایران این همایش به‌صورت تخصصی برگزار نشده و غالبا در دل همایش‌های فرش یا مهندسی نساجی به آن پرداخته شده بود افزود: «گروه تخصصی هنرهای سنتی پژوهشگاه در راستای اهداف‌اش که حفظ، احیا و اشاعه هنرهای سنتی و دانش بومی است اقدام به برگزاری این همایش کرد.»

قانعی در پایان ابراز امیدواری کرد که این همایش زمینه‌ای را برای تعامل هر چه بیشتر هنرمندان و پژوهشگران این رشته فراهم کند و آغازی برای برگزاری چنین همایش‌هایی باشد.

مریم نعمت‌طاووسی رئیس پژوهشکده هنرهای سنتی نیز در سخنانی گفت: «اندیشه برگزاری این همایش به سال‌های گذشته بر می‌گردد که به دلیل نبود شرایط مناسب به امسال موکول شد و با همکاری و همیاری دوستان و همکاران محقق شد.»

در پایان مراسم افتتاحیه نخستین همایش ملی رنگزاهای طبیعی، از سید عباس سجادی نسل چهارم از خانواده رنگرز پیشه یزدی، طراح و رنگرز منتخب و سیدمجید جلالی رنگرز و مبدع شیوه‌های تلفیقی رنگرزی سنتی و شیمیایی تجلیل شد.