مطالبه گری در راستای پاسخگویی نهادها هنوز نهادینه نشده است

مطالبه گری در راستای پاسخگویی نهادها هنوز نهادینه نشده است

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر علی اصغر پیوندی در اختتامیه نخستین جشنواره پیشگیری از سوانح و حوادث گفت: ایران علیرغم برخورداری از موهبت های خدادادی نظیر ط

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر علی اصغر پیوندی در اختتامیه نخستین جشنواره پیشگیری از سوانح و حوادث گفت: ایران علیرغم برخورداری از موهبت های خدادادی نظیر طبیعت زیبا و اقلیم متنوع با واقعیتی به نام مخاطرات طبیعی مواجه است. گفته می شود احتمال وقوع ۳۲ حادثه طبیعی در ایران وجود دارد که این عدد هشدار می دهد همه باید مقوله پیشگیری را جدی بگیرند. بدون شک اهمیت پیشگیری کمتر از مقابله با حوادث نیست اما متأسفانه شاهد هستیم درصد زیادی از خسارات و تلفاتی که در حوادث طبیعی و یا داخل بر جای می ماند نتیجه بی توجهی به پیشگیری است.

پیوندی افزود: هر دستگاه و سازمانی به سهم خود در کاهش مخاطرات طبیعی، حوادث انسان ساخت و اثرات آنها مسئول و موثر است. قطعاً دولت با تخفیف اعتبارات لازم و حمایت همه جانبه از برنامه های نهادهای مختلف، می تواند زیرساخت های پیشگیری را در جامعه تقویت کند.

رئیس جمعیت هلال احمر کشور گفت: با تجمیع و ترکیب همه این فعالیت هاست که می توان به کشوری در تراز تاب آوری دست پیدا کنیم. یعنی باید به نقطه ای برسیم که جامعه نه تنها در سخت ترین حوادث طبیعی ملی و منطقه ای آمادگی داشته باشد، بلکه در زمان وقوع مخاطرات، خللی در نظم و سیستم آن ایجاد نشود. مبنای رسیدن به جامعه تاب آور، آموزش است که خوشبختانه جمعیت هلال احمر اهتمام ویژه ای در آموزش دارد و این تلاش ها برای همگان ملموس است.

وی ادامه داد: برای مقابله با موج نوی حادثه در جهان علاوه بر اینکه به یک تغییر رویکرد نیازمند هستیم، می بایست یک نظام جامع دیده بانی و مدیریت حوادث و سوانح در کشور در مقابله نظامات واکنشی و غافلگیرشونده در برابر حوادث و بلایا ایجاد شود تا بر اساس آن با شیوه های دیده بانی میدانی و آینده پژوهی، سوانح و بحران ها پیش بینی شده و بر این اساس منابع، تجهیزات، نیروی انسانی، اطلاع رسانی و آموزش همگانی جهت پیشگیری، پاسخگویی و عملیات سریع و اثربخش در حوادث و سوانح فراهم شود.

پیوندی گفت: متأسفانه در کشور ما هنوز مطالبه گری در راستای پاسخگویی نهادها اعم از خصوصی و دولتی درباره عوارض ناشی از فعالیت ها و یا سوء فعالیت ها به شکل کامل، ساختار یافته و ضابطه مند نهادینه نشده است که این امر امکان پیشگیری و مداخله اثربخش در حوادث و سوانح و آسیب های ناشی از آنها را محدود کرده و فعالیت های جمعیت هلال احمر را در برخورد با نشانه ها به جای علت ها تغییر داده است.

رئیس جمعیت هلال احمر خاطرنشان کرد: شکی نیست که مردم به هلال احمر اعتماد دارند و به پشتوانه همین اعتماد است که هلال احمر ایران با دو میلیون عضو داوطلب و جوان در دنیا، یک جمعیت شاخص است و هم اکنون عضو هیئت حاکمه فدراسیون جهانی صلیب سرخ و هلال احمر به شمار می رود.

وی یادآور شد: در زلزله اخیر کرمانشاه که قلب همه ما را آزرد، جمعیت هلال احمر از اولین لحظات در کنار مردم بود و تا هر زمان که احساس نیاز کند، در کنار آنها خواهد ماند. امداد هوایی در این زلزله، بی سابقه ترین اقدامات خود را در طول تاریخ امدادرسانی انجام داد. ۱۰ فروند بالگرد جمعیت هلال احمر به دلیل گستردگی جغرافیایی توانستند با بیش از ۳۰۰ سورتی پرواز در یک هفته نخست بیش از ۲۰۰ مصدوم را جابجا و اقلام امدادی را به روستاهای دوررس برسانند. علاوه بر این تیم های حمایت کننده روانی، اجتماعی سازمان هلال احمر نیز در روزهای پس از حادثه توانستند با مداخلات روحی و روانی به مردم زلزله زده کمک کردند تا به شرایط عادی بازگردند.