مصرف کیک و بیسکوئیت‌ را به این دلیل قطع کنید

مصرف کیک و بیسکوئیت‌ را به این دلیل قطع کنید

همشهری آنلاین – آرش نهاوندی: بنابر اعلام انجمن اطلاع رسانی دیابت، تعداد افراد مبتلا به دیابت در ایران بیش از ۷.۵ میلیون نفر برآورد شده و آمار نشان می‌

همشهری آنلاین – آرش نهاوندی: بنابر اعلام انجمن اطلاع رسانی دیابت، تعداد افراد مبتلا به دیابت در ایران بیش از ۷.۵ میلیون نفر برآورد شده و آمار نشان می‌دهد حدود ۲۵ درصد افراد مبتلا به دیابت از بیماری خود اطلاع ندارند که آمار نگران کننده‌ای است.

این آمار سبب شده تا پزشکان و متخصصان تغذیه در ایران نتایج جدیدترین تحقیقات با موضوع دیابت را با حساسیت بیشتری دنبال کنند. تحقیق اخیر نیز از جمله تحقیقاتی است که نتایج آن می‌تواند مورد توجه ویژه پزشکان، متخصصان تغذیه و مبتلایان به دیابت در ایران قرار گیرد.

به گزارش مدیکال نیوز، مطالعه جدید محققان موسسه ملی تحقیقات کشاورزی، غذا و محیط زیست (INRAE) و موسسه ملی تحقیقات بهداشتی و پزشکی (INSERM) در فرانسه نشان داده است که مصرف هفت امولسیفایر افزودنی خاص غذایی که در غذاهای فوق فرآوری شده یافت می‌شود ممکن است با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ مرتبط باشد (امولسیفایرها افزودنی‌های غذایی هستند که برای کمک به مخلوط کردن دو ماده که معمولا هنگام ترکیب شدن از هم جدا می‌شوند (مثلا روغن و آب) استفاده می‌شوند). به گزارش مدیکال نیوز، نتایج این تحقیق اخیرا در مجله «لانست دیابتیز اند اندوکرینولوژی » (The Lancet Diabetes & Endocrinology) منتشر شده است.

به گفته پروفسور برنارد سرور نویسنده ارشد این مطالعه، امولسیفایرها از جمله رایج ترین افزودنی‌های مورد استفاده در غذاهای فرآوری شده هستند. او در این باره توضیح داد: آنها (امولسیفایرها) اغلب به غذاهای فرآوری شده و بسته بندی شده مانند کیک‌های صنعتی، بیسکویت‌ها و دسرها و همچنین بستنی‌ها، تخته‌های شکلات، انواع نان‌ها، مارگارین‌ها و غذاهای آماده اضافه می‌شوند تا ظاهر، طعم، و بافت آن‌ها را بهبود بخشد و باعث ماندگاری طولانی‌تر شوند.

برای این مطالعه، پروفسور سرور و تیمش داده‌های پزشکی بیش از ۱۰۴.۰۰۰ شهروند فرانسوی را که در مطالعه همگروهی (کوهورت) سایت «نوترینت – سانته» (NutriNet-Santé) بین سال های ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۳ شرکت کرده بودند، تجزیه و تحلیل کردند.

شرکت کنندگان در مطالعه در طی این ۱۴ سال، حداقل ۲ روز سوابق غذایی خود را در هر ۶ ماه ارائه کردند. غذاهای مصرف شده با پایگاه‌های داده برای شناسایی وجود و مقدار افزودنی‌های غذایی مطابقت داده شد. پس از یک پیگیری متوسط ۷ ساله، دانشمندان هفت امولسیفایر افزودنی غذایی را شناسایی کردند که با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ مرتبط است.

محققان در تحقیقات خود به یافته‌ غیر منتظره‌ای دست یافتند مبنی بر اینکه این افزودنی‌ها در میان مواد تشکیل دهنده برخی غذاها و نوشیدنی‌ها یافت می‌شوند که مردم اغلب آن‌ها را سالم می‌دانند.

با کمال تعجب، برخی از امولسیفایرها در برخی از مواد غذایی که به عنوان غذاهای «سالم» به بازار عرضه می‌شوند، مانند مارگارین‌های گیاهی، برخی از انواع نان، شیرهای گیاهی و ماست‌های طعم‌دار و در برخی از خوراکی‌هایی که به‌عنوان غذاهای سالم به بازار عرضه می‌شوند، وجود داشتند.

دکتر ماتیلد توویه نویسنده ارشد این مطالعه، گفت که تیم تحقیقاتی تصمیم گرفتند تأثیر بالقوه امولسیفایرهای افزودنی مواد غذایی را بر خطر دیابت نوع ۲ مطالعه کنند. تعدادی از مطالعات تجربی - آزمایشگاهی، حیوانی و کارآزمایی‌های تصادفی‌سازی شده کوتاه‌مدت کنترل‌شده، نشان برخی امولسیفایرها اثرات و عوارض نامطلوبی بر میکروبیوتای روده بر جای می‌گذارند و باعث التهاب و آشفتگی‌های متابولیک می‌شوند.

توویه ادامه داد: دو مطالعه کوهورت که ما انجام دادیم ارتباط بین قرار گرفتن در معرض امولسیفایرهای مختلف افزودنی مواد غذایی و افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان را نشان دادند.

محققان تخمین می زنند که حدود ۵۳۰ میلیون بزرگسال در سراسر جهان با دیابت زندگی می کنند که از این تعداد ۹۸ درصد مبتلا به دیابت نوع ۲ تشخیص داده شده‌اند.
برخی از انتخاب‌های سبک زندگی، مانند کم تحرکی، پیروی از یک رژیم غذایی ناسالم، و داشتن اضافه وزن یا چاقی می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را در افراد افزایش دهد.

تحقیقات قبلی همچنین نشان می‌دهد که مصرف غذاهای فوق فرآوری شده که به طور کلی حاوی مقادیر زیادی قند، چربی، نمک و مواد افزودنی غذایی هستند می‌تواند خطر ابتلا به دیابت را در فرد افزایش دهد.

بیشتر بخوانید:

ارتباط مواد افزودنی در غذاهای فرآوری شده با سرطان روده پیش دیابتی ها چه کارهایی انجام دهند؟ | راهکارهایی برای کاهش سطح قند خون