فرياد  دوباره معترضين در خيابان‌هاي آمريکا

فرياد دوباره معترضين در خيابان‌هاي آمريکا

بخش سياسي خارجي: کشتار سياهپوستان توسط پليس ايالات متحده آمريکا از يک سو و تبرئه قاتلان آنها از سوي دستگاه قضائي اين کشور از سوي ديگر تمامي ندارد! اين

بخش سياسي خارجي: کشتار سياهپوستان توسط پليس ايالات متحده آمريکا از يک سو و تبرئه قاتلان آنها از سوي دستگاه قضائي اين کشور از سوي ديگر تمامي ندارد! اين روند وقيحانه در حالي ادامه دارد که شهروندان آمريکايي طي
هفته هاي اخير با حضور گسترده خود در خيابانها خواستار تغيير روند موجود و مقابله با نژادپرستي پليس،دستگاه قضائي و نهادهاي امنيتي ايالات متحده هستند. هزاران نفر از معترضان به اقدامات خشونت‌بار و نژادپرستانه پليس آمريکا سه‌شنبه شب در تظاهرات شرکت کردند.اين در حالي است که «بيل دي بلاسيو» شهردار نيويورک اخيرا  به بهانه کشته شدن دو افسر پليس «بروکلين»، خواستار توقف اعتراضات و «اتحاد در شهر» شده بود.
با اين وجود، معترضان که مي‌گويد شهردار بايد به دليل حوادث اخير از سمت خود کناره‌گيري کند، بار ديگر به خيابان‌هاي نيويورک آمدند و خواستار تغيير در رفتار نيروهاي پليس شدند.
در جريان تظاهرات اخير  باز هم شعارهايي چون «جان سياهپوستان ارزش دارد»، «تروريسم پليس‌ نژادپرست را متوقف کنيد»،‌ «پليس‌هاي قاتل را زنداني کنيد»،‌ «به جنگ عليه سياهان آمريکا پايان دهيد» بر روي پارچه‌نوشته‌هاي معترضين به چشم مي‌خورد.
از سوي ديگر شبکه راشاتودي گزارش کرد که يک نوجوان سياهپوست 18 ساله به نام «آنتونيو مارتين» توسط مأموران پليس در حومه
«سنت لوئيس» مورد اصابت گلوله قرار گرفت.طبق گزارشات رسيده اين نوجوان ظاهراً در پمپ بنزين «موبيل» در حومه «برکلي» سنت لوئيس کشته شده است. کاربران شبکه‌هاي اجتماعي، تصاوير  و ويدئو‌هايي از مادر اين قرباني سياهپوست منتشر کردند که وقتي متوجه مي‌شود پسرش کشته شده است، گريه مي‌کند .راشاتودي گزارش کرد که معترضان و مأموران پليس در صحنه‌اي که پليس به سمت اين نوجوان سياهپوست تيراندازي کرده است با يکديگر درگير شده‌اند و برخي از شاهدان ماجرا مي‌گويند که صداي تيراندازي به گوش مي‌رسد. به دنبال اين حادثه معترضان آمريکايي در صحنه حادثه تجمع کردند و از پليس خواستند تا در اين باره توضيح دهد.معترضان فرياد مي‌زدند: «مردم بي‌گناه!» و «اين ديگر چيست؟» به دنبال کشته شدن مارتين و درگيري بين پليس و معترضان، برخي گزارش‌ها حاکي از آن است که پمپ بنزيني که در آن به سمت اين نوجوان سياهپوست 18 ساله تيراندازي شد، به آتش کشيده شده است .اين خبرها در حالي است که گزارش‌ها نشان مي ‌دهد جسد مارتين به مدت دو ساعت بر روي زمين افتاده بود.برخلاف اظهارات شاهدان ماجرا، پليس مدعي شده است که اين نوجوان سياهپوست مسلح بوده است و اسلحه خود را به سمت مأموران پليس نشانه رفته بود و در نتيجه آنها مجبور به تيراندازي به سوي او شدند. بر اساس آمارهاي
منتشر شده در رسانه‌هاي آمريکايي، از سال 2000 تاکنون، بيش از 3100 نفر در جريان رويارويي با پليس و نيروهاي نظامي آمريکا، جان خود را از دست داده‌اند. همچنين آمارهاي رسمي اف‌بي‌آي نشان مي‌دهد احتمال کشته شدن نوجوانان سياهپوست به دست افسران پليس، 21 برابر بيش از احتمال کشته شدن يک نوجوان سفيدپوست توسط پليس است.از سوي ديگر، در کنار استمرار کشتار نوجوانان سياهپوست توسط پليس آمريکا، دستگاه قضائي آمريکا نيز به برخورد تبعيض آميز خود در اين خصوص ادامه مي دهد. هيئت منصفه عالي منطقه «هريس کانتي» شهر "هيوستون" همان‌طور که انتظار مي‌رفت، اعلام کرد افسر سفيدپوستي که يک سال قبل يک جوان سياهپوست را به قتل رسانده، جرمي مرتکب نشده است. در ادامه سريال اعلام بي‌گناهي افسران آمريکايي سفيدپوستي که مرتکب قتل سياهپوستان شده‌اند، هيئت منصفه عالي منطقه «هريس کانتي» اعلام کرد مدرکي وجود ندارد که نشان دهد «يوونتينو کاسترو» جرمي مرتکب شده باشد.اين افسر سفيدپوست اداره پليس «هيوستون» ايالت تگزاس، حدود يک سال قبل (ژانويه 2014)، در ساعات خارج از خدمت، «جردن بيکر» جوان 26 ساله سياهپوست را به ضرب گلوله به قتل رساند.کاسترو در دفاعيات خود مدعي شده است که تصور مي‌کرده کاسترو به قصد سرقت وارد فروشگاه شده و به همين جهت با وي درگير شده و به سمت وي شليک کرده است.تظاهرات‌هايي که از مرداد ماه (ماه اوت) در شهر «فرگوسن» ايالت «ميسوري» آمريکا در اعتراض به قتل «مايکل براون» نوجوان سياهپوست به دست يک افسر سفيدپوست، آغاز شده و با اعلام بي‌گناهي افسر قتل شدت گرفت، موجب شده تا روند روزمره قتل سياهپوستان در معرض توجه رسانه‌ها قرار گيرد.
در همين مدت کوتاه، چند افسر سفيدپوست که مرتکب قتل سياهپوستاني چون «اريک گارنر»،‌«تمير رايس» و «دونتره هميلتون» شده بودند، در همان ابتداي تحقيقات بي‌گناه اعلام شدند.همين روند موجب شده تا اعتراضات در سرتاسر آمريکا گسترش پيدا کند و حتي بسياري از سفيدپوستان را نيز به اعتراض به خشونت نيروهاي پليس وادارد.به نوشته پايگاه اينترنتي شبکه «اي‌بي‌سي»، «مرگ بيکر به واسطه آنکه نمونه ديگري از قتل سياهپوستان غيرمسلح به دست پليس بود، توجه مردم کشور را به خود جلب کرد.»حکم تبرئه کاسترو در حالي صادر شد که «ژانت بيکر» مادر جوان مقتول که همراه با فعالان حقوق بشري و مادران ديگر قربانيان پليس، همراهي مي‌شد، گفت افسر پليس تنها به اين دليل که بيکر سويي شرتي مشکي به تن داشته، به او مظنون شده و وي را از پاي درآورده است.«دوون اندرسون» دادستان منطقه «هريس کانتي» هم روز سه‌شنبه در واکنش به تصميم هيئت‌منصفه گفت: «مي‌خواهم همدردي عميق خود را با ژانت بيکر و خانواده بيکر اعلام کنم. مي‌دانم که نااميد شده‌اند، اما تصميم هيئت‌منصفه به اين معني است که آنها دريافته‌اند دليلي وجود ندارد که بپذيرند جرمي رخ داده است.»