فاجعه آتش‌سوزی کلیسای تاریخی نوتردام ؛ 2 سال بعد

فاجعه آتش‌سوزی کلیسای تاریخی نوتردام ؛ 2 سال بعد

به گزارش همشهری آنلاین، ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه نوشت: در عصر ۱۵ آوریل ۲۰۱۹ بود که شعله‌های آتش کلیسای تاریخی نوتردام را فراگرفت؛ درحالی که بر

به گزارش همشهری آنلاین، ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه نوشت: در عصر ۱۵ آوریل ۲۰۱۹ بود که شعله‌های آتش کلیسای تاریخی نوتردام را فراگرفت؛ درحالی که بر اثر این حادثه مناره و بخش اعظمی از سقف کلیسا ویران شد اما تلاش آتش‌نشان‌ها باعث شد این میراث تاریخی به طور کامل از بین نرود. با این حال راه طولانی و دشواری برای مرمت این بنا باقی است و انتظار می‌رود «نوتردام» در آوریل ۲۰۲۴ یعنی پنج سال پس از آتش‌سوزی به شکوه سابقش بازگردد.

مناره‌ کلیسای تاریخی «نوتردام» عینا بازسازی می‌شود

«امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه مدتی پس از آتش‌سوزی برای بازسازی «نوتردام» مهلت پنج‌ساله تعیین کرد تا بر این اساس بازدید از این بنا در زمان میزبانی فرانسه برای بازی‌های المپیک تابستانه ۲۰۲۴ امکان‌پذیر باشد.

ناظر پروژه بازسازی این کلیسا ماه گذشته گفته بود: «با این‌که در مسیر بازسازی این بنا برای سال ۲۰۲۴ هستیم اما با حجم زیادی از کارها برای مرمت مواجه هستیم.»

روند اصلی بازسازی این بنا هنوز آغاز نشده است. تاکنون فعالیت‌هایی برای ایجاد ایمنی کافی و همچنین جداسازی ۴۰هزار تکه داربست سوخته‌شده در آتش صورت گرفته است. چنین فعالیت‌هایی باید تا تابستان به اتمام برسند تا شرایط لازم برای آغاز روند اصلی بازسازی از اوایل سال آینده ایجاد شود.

پروژه بازسازی این کلیسا با کمک بودجه ۸۳۳ میلیون یورویی که توسط کمپین‌های داوطلبانه داخلی و خارجی جمع‌آوری شده است صورت خواهد گرفت، با این حال ممکن است این بودجه برای اتمام بازسازی این موزه کافی نباشد.

۷۰ میلیون یورو این بودجه از خارج از فرانسه بوده که نیمی از آن از ایالات متحده آمریکا تامین شده است.

در حال حاضر حدود ۱۰۰۰ درخت بلوط برای بازسازی مناره کلیسا در نظر گرفته شده است.

علاوه بر این‌که در این مدت صدها کارشناس مشغول ایجاد ایمنی و تعمیر بخش‌هایی از کلیسا بوده‌اند، محققان نیز در جست‌وجوی دلیل این آتش‌سوزی بوده‌اند و حالا قرار است روند یک‌ماهه بررسی شواهد جمع‌آوری شده از محل آغاز شود.

نقاط ضعف مختلفی در سیستم ایمنی این کلیسا شناسایی شده است که از جمله آن‌ها به زنگ هشدار که به نظر می‌رسد دیرتر عمل کرده است و همچنین سیستم برقی یکی از آسانسورها می‌توان اشاره کرد.

با توجه به این‌که دو سریال تلویزیونی و یک فیلم سینمایی درباره آتش‌سوزی ۱۵ آوریل و تلاش برای نجات این ساختمان ۸۵۰ ساله در دست تولید قرار دارند، به نظر می‌رسد آتش‌سوزی «نوتردام» به زودی از یاد مردم نخواهد رفت.

یک مینی‌سریال شش‌قسمتی از «نتفلیکس» به تاثیرات این آتش‌سوزی بر مردم نقاط مختلف فرانسه خواهد پرداخت.

یک سریال انگلیسی‌زبان دیگر نیز بر اساس تحقیقات مرتبط با این آتش‌سوزی که توسط نیویورک‌تایمز صورت گرفته است ساخته می‌شود.

همچنین «ژان ژاک آنو» کارگردان فرانسوی ساخت فیلمی سینمایی درباره این آتش‌سوزی را آغاز کرده است. او در گفت‌وگویی با خبرگزاری فرانسه بیان کرد: «شخصیت اصلی این فیلم، ستاره این فیلم، «نوتردام» است. شبیه این است که روایتگر داستان قربانی‌ای هستم که در حال جان دادن است و پزشک‌ها به او نمی‌رسند... جای شکر باقی است که پایان این داستان خوشحال‌کننده است.»