شورای ششم و احیای مشارکت معتمدان محلات

شورای ششم و احیای مشارکت معتمدان محلات

به گزارش همشهری آنلاین، مهدی چمران؛ رئیس شورای اسلامی شهر تهران در روزنامه همشهری نوشت، ‌فعالیت شوراهای اسلامی شهر و روستا به‌عنوان یکی از نهادهای مطر

به گزارش همشهری آنلاین، مهدی چمران؛ رئیس شورای اسلامی شهر تهران در روزنامه همشهری نوشت، ‌فعالیت شوراهای اسلامی شهر و روستا به‌عنوان یکی از نهادهای مطرح در قانون اساسی با تأخیری حدودا ۲۰ساله آغاز شد؛ چالش‌ها و رویدادهای پس از دوران پیروزی انقلاب در کنار جنگ تحمیلی و تفویض اختیارات شوراها به سایر ارکان باعث شده بود نهاد شوراها با حدود ۲دهه تأخیر، فعالیت رسمی خود را آغاز کنند.
امروز قریب ۲۵سال از فعالیت رسمی شوراها می‌گذرد و گرچه این نهاد دیرپا و موخر به دلایل مختلف نیاز جدی به توجه دارد، اما به نهادی مؤثر و قابل اتکا در ساختار تقنینی، نظارتی و اداری و اجرایی کشور تبدیل شده و قطعا با آسیب‌شناسی دقیق و پرداختن به نقاط ضعف و قوت آن می‌توان به ارتقای این نهاد مردمی نیز کمک کرد. در ابتدای ‌کار شوراها، مردم از شورای اسلامی شهر تهران ذهنیت خوبی نداشتند. ارتباط مستقیم با مردم و تصمیم‌گیری‌های تخصصی شورای اسلامی شهر تهران در مسائل مختلف شهری سبب شد جایگاه این شورا در بین مردم حفظ شود. امروز دید مردم نسبت به شوراها و خدمتگزاری صادقانه آنها تغییر یافته به‌طوری‌که این موضوع سبب تغییر معادلات سیاسی در کشور شده است.
تاکنون ۶دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر تهران برگزار شده و افراد و شخصیت‌هایی با نگرش‌های متنوع سیاسی و مدیریتی به‌عنوان عضو شورا در دوره‌های مختلف فعالیت داشته‌اند، علاوه بر این در همان بدو تاسیس شوراهای اسلامی، در شهر تهران نهاد شورایاری نیز به‌عنوان بازوی مشورتی اعضای شورا در سطح محله‌ها آغاز به‌کار کردند.
گرچه شورایاران در اواخر دوره اول شورا به‌صورت آزمایشی در سطح ۱۰محله کار خود را آغاز کردند اما به‌صورت رسمی‌تر در دوره شورای دوم در بهمن سال۱۳۸۴ در ۳۷۱محله، در شورای سوم در سال۱۳۸۷در سطح ۳۷۴محله و در دوره شورای چهارم نیز در ۳۵۴محله شهر تهران با برگزاری انتخابات توسط شهروندان انتخاب شدند.
متأسفانه با وجود برگزاری انتخابات شورایاری در دوره پنجم به‌دلیل عدم‌حمایت کافی از شورایاران و فقدان پیگیری‌های حقوقی، نهاد شورایاری به‌رغم تجارب ارزشمند منحل شد و انفعال و سکوت شورای پنجم، این نهاد مدنی و مردمی را به محاق برد.
از ابتدای دوره ششم به‌دلیل اطلاع از دستاوردهای نهاد شورایاری و به‌رغم آگاهی از برخی مشکلات و چالش‌های آن، تلاش کردیم در شورای ششم با حفظ دستاوردهای مثبت، نهاد شورایاری را بازسازی کنیم. با وجود موانع قانونی خوشبختانه امروز مفتخریم بار دیگر معتمدان محلات با کارکردهایی شبیه نهاد شورایاری فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.
مقدمات قانونی این امر فراهم شده و در صحن شورا به‌صورت ویدئو کنفرانسی، فعالیت رسمی هیأت امنای محلات در ۳۵۲محله شهر تهران کلید خواهد خورد تا معتمدان و فعالان شهری، اجتماعی و فرهنگی در سطح محلات بار دیگر بازوی مشورتی نهاد شورا و مدیران شهری باشند و با افزایش مشارکت مردم در اداره امور شهر، شاهد تحول، آبادانی و پیشرفت در کلانشهر تهران باشیم. تهران شهر کوچکی نیست، برخی از محلات قدیمی تهران به اندازه یک شهر جمعیت دارند، مردم باید به‌طور مستقیم در مدیریت شهر دخیل باشند و بدون کمک آنها اداره شهر کار بسیار دشواری است.
علاوه بر این، شورای اسلامی شهر تهران به مناسبت سالروز شروع به‌کار شوراها، میزبان نمایندگان مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خواهد بود تا با هم‌اندیشی و هم‌افزایی، بسترهای قانونی و نظرات کارشناسی و حقوقی درخصوص توسعه نهاد شورا مورد بحث و بررسی قرار گیرد. امیدوارم مجموع این تلاش‌ها و برنامه‌ها به افزایش نقش و جایگاه نهاد شورا در نظام سیاسی، اداری و اجرایی کشور کمک کند.