شهید امیرعبداللهیان تلاش کرد سیاست خارجه به مسیر مطلوب خود برسد

شهید امیرعبداللهیان تلاش کرد سیاست خارجه به مسیر مطلوب خود برسد

به گزارش همشهری آنلاین، حسین امیرعبداللهیان؛ وزیرِ شهید امورخارجه ایران را باید یکی از شخصیت قابل توجه در کابینه دولت سیزدهم دانست. رویکردهای متفاوت ا

به گزارش همشهری آنلاین، حسین امیرعبداللهیان؛ وزیرِ شهید امورخارجه ایران را باید یکی از شخصیت قابل توجه در کابینه دولت سیزدهم دانست. رویکردهای متفاوت او و توجه اصلی‌اش بر گفتمان انقلاب اسلامی ایران موجب شد تا روابط سیاست‌خارجه ما در سه سال اخیر شکل دیگری پیدا کند. برای بررسی بهتر رویکرد وزیر شهید، با ابوالفضل ظهره‌وند سفیر اسبق ایران در افغانستان و منخب تهران در مجلس شورای اسلامی گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

تفاوت معنادار سیاست خارجه در دولت سیزدهم

ظهره‌وند در ابتدا گفت:‌ در دولت سیزدهم ما شاهد یک تفاوت معنادار در حوزه سیاست خارجه نسبت به دولت قبلی شاهد هستیم. آن تفاوت این است که اقبال به سمت سیاست منطقه‌ای و گسترش روابط با همسایگان بیشتر شده و به حالت مطلوب خود بازگشته است. این را باید یکی از دستاوردهای قابل توجه و مهم دولت سیزدهم و وزارت آقای امیرعبداللهیان دانست و ذکر کرد.

امیرعبداللهیان تلاش کرد سیاست خارجه به مسیر مطلوب خود برسد

وی افزود: چرخش‌های مهمی در طول این سه سال در سیاست خارجه ما رخ داد. امیرعبداللهیان بر خلاف وزیر سابق امورخارجه، که دیپلماسی را جدای از میدان می‌دانست، معتقد بود که اتفاقا این سیاست خارجه است که باید با توجه به واقعیت‌های میدانی در حوزه سیاست و ژئوپولوتیک سامان یابد. در همین راستا؛ تلاش و هدف اصلی شهید امیرعبداللهیان این بود که سیاست خارجه ما را به مسیر اصلی خودش بازگرداند.

وزیری با دید آسیایی

او ادامه داد: نگاه آسیایی آقای امیرعبداللهیان و دولت شهید رئیسی موجب شد تا موانع اصلی جهت عضویت در پیمان شانگهای و بریکس برداشته شود و ایران در این دو پیمان مهم حضور پیدا کند. با توجه به اینکه سیاست خارجه و وزارت خارجه ما در طول ۸ سال مسیری را طی کرده بود که با رویکرد دولت سیزدهم در تنافی و تضاد جدی بود، زمان مورد نیاز برای بازگشت به مسیر مطلوب چیزی حدود ۲/۵سال زمان نیاز داشت که البته در این دوره شاهد بودیم که اتفاقات درخورد توجهی رخ داده است.

ظهره‌وند در مورد نقش سیاست‌خارجه در راستای طوفان‌الاقصی گفت: پس از واقعه طوفان‌الاقصی مدیریت وزارت خارجه با مدیریت میدان نبرد همسویی و همراهیی قابل توجهی داشته است. اگر قرار بود مثل دولت قبلی بین دیپلماسی و میدان فاصله رخ دهد؛ هم به ایران هم به محور مقاومت ضربه سنگینی وارد می‌شد. لذا از این منظر باید اقدامات وزارت امورخارجه را قابل تقدیر دانست. خمین رویکرد شهید امیرعبداللهیان موجب شد تا مقاومت به جایگاهی برسد که اسرائیل محکوم شود.