سیدافقهی: مصلحت آمریکا در آتش بس موقت غزه است

سیدافقهی: مصلحت آمریکا در آتش بس موقت غزه است

به گزارش همشهری آنلاین؛ موضوع آتش‌بس در غزه چند روزی است که نقل مطبوعات و رسانه‌های جهان شده است. همگی چشم‌انتظار هستند تا ببینند آیا ماراتون قتل‌عام

به گزارش همشهری آنلاین؛ موضوع آتش‌بس در غزه چند روزی است که نقل مطبوعات و رسانه‌های جهان شده است. همگی چشم‌انتظار هستند تا ببینند آیا ماراتون قتل‌عام غیرنظامیان فلسطینی توسط صهیونیست‌ها پایان می‌یابد یا همچنان ماشین جنگ در نوار غزه ادامه خواهد داشت؟ در این وضعیت نتانیاهو به بن‌بستی عملی رسیده که در آن آتش‌بس حکم پایان عمر سیاسی‌اش را دارد. او به هر دری می‌زند تا موفقیتی کسب کند و خود را از فشار داخلی برهاند. برای بررسی بهتر وضعیت جنگ و آتش‌بس در نوار غزه با سیدهادی سیدافقهی؛ تحلیلگر مسائل منطقه گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

وضعیت بحرانی اسرائیل در جنگ غزه

سیدافقهی در ابتدا گفت: وضعیت جنگ در حال حاضر در موقعیتی شکننده قرار دارد. رژیم صهیویستی در شرایطی بحرانی است که در آن هیچ یک از اهداف چهارگانه که در ابتدای جنگ مطرح شده بود محقق نشده است. نتانیاهو و سیستم اسرائیلی درحال حاضر چنین القا می‌کند که حماس را در وضعیتی بد قرار داده و در عملیات رفح ضربه آخر را به پیکره این جنبش نظامی وارد خواهد کرد. که این هم مثل سایر اشتباهات محاسباتی اسرائیل تحلیلی غلط است.

آمریکا ترجیح می‌دهد آتش‌بس برقرار شود

وی افزود: حقیقت ماجرا این است که عملیات رفح نسبت به عملیات زمینی اسرائیل به نوار غزه تفاوت‌های چشمگیری دارد. تقریبا دنیا چشمش به این عملیات است و حتی آمریکایی‌ها که خود شریک جرم صهیونیست‌ها بوده و هستند؛ ترجیح می‌دهند با توجه به وضعیت اعتراضی دانشجویان در دانشگاه‌ها، یک آتش‌بس موقت صورت پذیرد تا هم رژیم نفس راحتی بکشد و هم فشارها از دولت آمریکا کاسته شود و انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2024 در یک آرامش نسبی صورت بگیرد.

دوراهی منتهی به پرتگاه که پیش روی اسرائیل است

این تحلیلگر مسائل منطقه ادامه داد: اسرائیل اکنون در شرایطی قرار دارد که از هر طرف که برود به پرتگاه می‌رسد. از یکسو مذاکره با حماس برای نتانیاهو به شدت خطرآفرین خواهد بود. شاید او در مذاکرات امتیازاتی از حماس بگیرد اما کافی است که یک امتیاز به حماس بدهد تا وزرای افراطی و بنیادگرای رژیم صهیونیستی بنا به گفته خودشان دست به استعفا بزنند و اکثریت کابینه را از کار بیندازند که منجر به انتخابات زودهنگام می‌شود که همین کار را برای نتانیاهو سخت خواهد کرد.

او تصریح کرد: راه دوم این است که جنگ را ادامه دهد. در این مسیر هم چیزی اسرائیل و نتانیاهو به دست نخواهد آورد. ارتشی که در 7 ماه به یکی از اهدافش نرسیده، با چه تضمینی عملیات رفح را می‌خواهد مثمر ثمر بداند؟ برخی به نتانیاهو توصیه کردند از مذاکره با حماس استفاده کند و اسرا را آزاد نماید؛ اما او می‌داند مذاکره با حماس بدون امتیاز دادن به آنان نیست و همین موضوع یعنی برخورد طیف رادیکال کابینه با او. از این جهت او از هر سو که اقدام کند به بن‌بست خواهد رسید و برای همین سعی دارد خیلی آرام و با طمأنینه حرکت کند تا واکنش‌ها را ارزیابی نماید.