سرویس مدارس؛ از سوء مدیریت متولیان تا بی رغبتی خانواده‌ها در استفاده از آن

سرویس مدارس؛ از سوء مدیریت متولیان تا بی رغبتی خانواده‌ها در استفاده از آن

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس،‌ حمل و نقل یکی از ارکان مهم در زندگی افراد در سطوح مختلف است و داشتن راحت‌ترین و ایمن‌ترین وسیله حمل و ن
به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس،‌ حمل و نقل یکی از ارکان مهم در زندگی افراد در سطوح مختلف است و داشتن راحت‌ترین و ایمن‌ترین وسیله حمل و نقل از خواسته‌های مردم در جوامع شهری و روستایی‌ است؛ این اهمیت تا آنجا خود را نشان می‌دهد که دغدغه تأمین وسایل جابه جایی و ارتباطی همواره مدنظر دستگاه‌های خدماتی و آموزشی بوده است و بخش عظیمی از منابع انسانی و غیرانسانی هر ساله صرف تجهیز و به روز رسانی ناوگان حمل و نقل می‌شود.

در این رهگذر سرویس مدارس و تأمین امنیت جانی دانش‌آموزان در طول سال تحصیلی از دل مشغولی‌های وزارت آموزش و پرورش، شهرداری و سازمان تاکسیرانی است.

هر ساله بحث نظارت و پایش متولیان حمل و نقل دانش‌آموزان و رانندگان سرویس مدارس جز اولویت‌های کاری مسئولان امر است و با ایجاد ساز و کارهایی مانند کنترل هوشمند سرویس‌های مدارس و اطلاع رسانی پیامکی به خانواده‌ها به هنگام رسیدن سرویس مدرسه سعی در ایمن کردن و جلب اعتماد بیشتر خانواده‌ها نسبت به استفاده از سرویس مدارس کرده‌اند.

اما با همه این تمهیدات هنوز بسیاری از خانواده‌ها به دلایلی مانند نداشتن اعتماد و اطمینان به خودروها و رانندگان سرویس مدارس و نیز بالا بودن هزینه آن از جابه‌جایی فرزندان دانش‌آموز خود در طول سال تحصیلی با سرویس مدرسه خودداری می‌کنند.

عده‌ای نیز به دلیل نزدیکی و هم مسیر بودن محل کار خود با مدرسه فرزندشان و یا داشتن وسایل نقلیه شخصی شخصاً اقدام به جابه‌جایی دانش‌آموزان در مسیر خانه تا مدرسه می‌‌کنند.

داستان از همین نقطه شروع می‌شود که هر خانواده با یک خودرو و یک سرنشین هر روز صبح ظهر و عصر تراکمی طولانی از مدل‌های مختلف خودرو را مقابل مدارس ایجاد می‌کنند که مهمترین پیامد آن تشکیل توقف‌های چند لایه از خودرو و به تبع آن والدین دانش‌آموزان است.

ترافیکی که برای مدت زمان 9 ماه تحصیلی هر روز گریبان‌گیر مردم در اطراف مدارس شده و نکته مهم دیگر بحث فرهنگی و ایجاد شکاف‌های طبقاتی میان دانش‌آموزان است،‌ به این شکل که آنها به واسطه میزان تمکن مالی والدین خود مدل‌های خودروهای خود را به رخ یکدیگر کشیده و به این شکل موجبات آزردگی خاطر عده‌ای از محصلان را فراهم می‌کند.

بتول جعفری جامعه شناس در گفت وگو با فارس بیان داشت: یکی از علل عمده استفاده از وسائل شخصی در سرویس مدارس بحث اقتصادی است؛ چرا که وقتی خانواده‌ها می‌بینند هزینه سرویس زیاد بوده و تعداد زیادی از دانش‌آموزان در یک سرویس قرار دارند و مسیر زیادی را طی می‌کنند، خود به طور شخصی این کار را انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه این کار از نظر اجتماعی درست نیست افزود: دلیل آن نیز این است که سبب مشکلاتی مانند ترافیک برای همه شهروندان می‌شود و اگر دولت سرویس مدارس را تحت پوشش خود قرار داده و رانندگانی را استخدام کند و نظارت بیشتری بر آن داشته باشد مشکلات کمتر می‌شود.

 این جامعه شناس خاطر نشان کرد: یک خانواده اگر دو دانش‌آموز داشته باشد شاید مجبور باشد ماهانه بین 500 تا 600 هزار تومان هزینه سرویس مدارس پرداخت کند که در این صورت دولت می‌‌تواند با نظارت بیشتر و استفاده از اتوبوس و ون این‌کار را انجام دهد.

به گزارش فارس داستان سرویس مدارس نیازمند همکاری و هماهنگی بیشتر مسئولان امر در جهت سرویس‌دهی بهتر به دانش‌آموزان و اعتماد سازی برای خانواده ها و نیز همراهی و پذیرش این خدمات از سوی آنهاست تا نتیجه این فرآیند منتج به اقدامی اساسی در سرویس‌دهی به دور از حادثه و ترافیک‌های چند نوبته در حوالی مدارس شود.

انتهای پیام/