زن سعودی برای استفاده از توئیتر حکم زندان ۳۴ ساله گرفت

زن سعودی برای استفاده از توئیتر حکم زندان ۳۴ ساله گرفت

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین این حکم دادگاه ویژه تروریستی سعودی چند هفته پس از سفر جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به عربستان سعودی صادر

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین این حکم دادگاه ویژه تروریستی سعودی چند هفته پس از سفر جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به عربستان سعودی صادر می‌شود که کنشگران حقوق بشر هشدار داده بودند باعث تشویق رژیم این کشور به تشدید سرکوب ناراضیان و سایر فعالان دموکراسی‌خواه می‌شود.

این مورد همچنین آخرین نمونه از اقدامات سرکوبگرانه محمد بن سلمان، ولبعهد سعودی در هدف قرار دادن کاربران توییتر است، در حالی که همزمان به طور غیر مستقیم از طریق بنیاد ثروت ملی سعوددی، «بنیاد عمومی سرمایه‌گذاری» (PIF) سهامدار این شرکت رسانه اجتماعی آمریکایی است.

سلما الشهاب که مادر دو کودک کمسن است، در ابتدا به گذراندن سه سال در رزندان به خاطر «جرم» استفاده از وب‌سایت اینترنتی که باعث «تشویش عمومی و برهم زدن امنیت مدنی و ملی» شده است، محکوم شد.

اما دادگاه استیناف در روز دوشنبه به دنبال تقاضای یک دادستان از آن برای بررسی جرائم ادعایی دیگر، حکم جدیدی را صادر کرد- حکم ۳۴ سال زندان و به دنبال آن ۲۴ سال ممنوع‌الخروجی.

این اتهامات جدید شامل کمک به افراد ایجادکننده ناآرامی عمومی و برهم‌زننده امنیت مدنی و ملی با دنبال کردن حساب‌های توییتری آنها و بازتوییت کردن توییت‌های آنها است. البته تصور می‌شود که شهاب بتواند از این حکم دوباره استیناف بخواهد.

شهاب از هر لحاظ که نگاه کنیم یک فعال سیاسی برجسته یا جنجالی در عربستان یا در انگلیس نیست- او در حساب اینستاگرامی‌اش که ۱۵۹ دنبال‌کننده بیشتر نداشت- خودش را یک بهداشتکار دندان، معلم پزشکی، دانشجوی PhD در دانشگاه لیدز و مدرس در دانشگاه شاهزاده نورا بن عبدالرحمان و همسر و مادر دو پسر نوح و آدم معرفی کرده بود.

حساب توییتری او هم که ۲۵۹۷ دنبال‌کننده داشتِ شامل توییت‌هایی درباره خستگی ناشی از کووید و تصاویر کودکان کمسنش است. او گاهی توییت‌های ناراضیان سعودی مقیم خارج را بازتوییت کرده بود و خواستار آزادی زندان سیاسی در این کشور شده بود. شهاب ظاهرا حامی لوجین الهذلول، زن کنشگر سعودی بود که به خاطر حمایت از حق رانندگی زنان زندانی شد و گفته می‌شود شکنجه شده است و اکنون در شرایط ممنوع‌الخروجی زندگی می‌کند.