دفاع از سهمیه‌های ماهانه پتروشیمی در بورس کالا/ اثر حذف کد‌های معاف از مالیات در کاهش اختلاف‌های قیمتی

دفاع از سهمیه‌های ماهانه پتروشیمی در بورس کالا/ اثر حذف کد‌های معاف از مالیات در کاهش اختلاف‌های قیمتی

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، رسول پناهی؛ از فعالان بازار پتروشیمی در بورس کالا در خصوص تغییر زمان تایید سهمیه های خرید مواد پتروشیمی از بور
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، رسول پناهی؛ از فعالان بازار پتروشیمی در بورس کالا در خصوص تغییر زمان تایید سهمیه های خرید مواد پتروشیمی از بورس کالا از هفتگی به ماهانه به خبرنگار بورس خبرگزاری فارس اظهار کرد: سهمیه های خرید مواد پتروشیمی براساس سامانه بهین یاب روزانه بوده که به دلیل وجود برخی مشکلات که به سفته بازی در بازار پتروشیمی منجر می شد، تایید سهمیه های خرید به ماهانه تغییر می کند.

وی به عنوان یکی از خریداران مواد اولیه از بورس کالا عنوان کرد: وقتی تایید سهمیه های خرید از سامانه بهین یاب روزانه است، بعضا مشاهده می شود که دقیقا قبل از عرضه پتروشیمی ها در بورس کالا، اطلاعات سهمیه خرید برای برخی واحدها تغییر می کرد، در حالیکه چگونه می شود اتفاقی طی یک روز در یک واحد تولیدی روی دهد و باعث شود که ظرفیت تولید آن افزایش یابد.

پناهی اظهار داشت: به این ترتیب به منظور جلوگیری از فعالیت های سفته بازانه و آشفتگی بازار، تایید سهمیه های خرید از روزانه به ماهانه انجام می شود تا هر گونه تغییر در سهمیه واحدها پس از بررسی های دقیق، صورت گیرد.

مدیرعامل شرکت شبنم پلاستیک در ادامه به حذف کدهای معاف از مالیات به عنوان یکی از اقدامات اساسی بورس کالا در راستای کوتاه شدن دست سودجویان و همچنین بازگشت رونق به معاملات پتروشیمی نام برد و گفت: طی ماه های قبل وجود کدهای معاف از مالیات که اقدام به خرید محصولات پتروشیمی کرده و سپس کالاهای خود را ارزان تر از قیمت بازار به فروش می رسانند، سبب ایجاد رقابت های ناسالم در بازار پتروشیمی شده بود اما بررسی بورس کالا در خصوص این کدها و بازدید از واحدهای تولیدی در مناطق ویژه سبب شد تا کدهای معاف از مالیات در بازار پتروشیمی حذف شود.

پناهی با اشاره به اینکه حذف کدهای معاف از مالیات در بازار پتروشیمی علاوه بر ایجاد رقابت های سالم در این بازار، سبب کاهش اختلاف قیمت ها در بورس و بازار شده است، گفت: با وجود کدهای معاف از مالیات، قیمت برخی از کالاها در بازار داخل به دلیل آنکه از مالیات ارزش افزوده معاف بودند، کمتر از بورس بود، به این ترتیب بازار پتروشیمی با آشفتگی و هرج و مرج روبه رو شده بود که اقدام بورس کالا مانع از ادامه این روند نامطوب در بازار پتروشیمی شد.

وی در پایان گفت: با حذف کدهای معاف از مالیات اختلاف قیمت ها در بورس و بازار به حد منطقی خود رسیده است و در حال حاضر کالایی وجود ندارد که قیمتش پایین تر از قیمت بورس باشد.

به گزارش فارس بورس کالا اعلام کرده از ابتدای مهر ماه امسال مجوزهای خرید شرکت های پتروشیمی هر ماه یکبار از سامانه بهین یاب استعلام و دریافت می شود. این در حالی است که پیش از این اخذ اطلاعات از سرویس بهین یاب وزارت صنعت در مورد مجوزهای خرید شرکت های پتروشیمی بطور هفتگی بود.

برخی منتقدان این اقدام بورس کالا را در راستای راضی کردن نعمت زاده برای دست کشیدن از پافشاری خود در زمینه خروج مواد پتروشیمیایی از این بازار تعبیر کرده و معتقدند: با ماهیانه شدن اخذ مجوز دریافت محصولات پتروشیمی از سامانه بهین یاب از سوی بورس کالا اقدام های نظارتی از سوی نهاد های ناظر و قضایی کشور برای رصد همه جانبه این بازار با دشواری های دو چندانی مواجه خواهد بود.

انتهای پیام/

http://fna.ir/LY61T7