دارو در بن‌بست بدهکاری دولت

دارو در بن‌بست بدهکاری دولت

زندگی > سلامت - معصومه حیدری‌پارسا:سال‌هاست که خبرهای ضد‌ونقیض از بازار آشفته دارو خواب را بر بیماران و صاحبان این صنعت حرام کرده است
زندگی > سلامت - معصومه حیدری‌پارسا:
سال‌هاست که خبرهای ضد‌ونقیض از بازار آشفته دارو خواب را بر بیماران و صاحبان این صنعت حرام کرده است.

صنعت دارو به دليل اهميت دارو در بخش سلامت در هر كشوري يكي از مهم ترين صنايع محسوب مي شود؛ در حالي كه هر روز شاهد افزايش مطالبات شركت هاي دارويي از دولت هستيم؛ مطالباتي كه حتي شرايط مالي و حاشيه سود شركت ها را نيز تحت تأثير قرار داده است. حالا خبرها حاكي از اين است كه دولت به جز 4هزارميليارد تومان بدهي به شركت هاي پخش دارو، توليد كنندگان و... 2هزار و 500ميليارد تومان نيز به شركت هاي تجهيزات پزشكي بدهكار است كه البته اين رقم هر روز در حال افزايش است. دكتر مصطفي كريمي قائم مقام سازمان غذا و دارو در اين باره به همشهري مي گويد: رقمي حدود ۴هزار ميليارد تومان طلب شركت هاي پخش كننده و... است و متأسفانه به رغم تلاش هاي فراوان هنوز طلب قابل توجهي به آنها پرداخت نشده است و اين رويه بي شك كارخانه ها و شركت ها را دچار مشكلات بزرگ و عديده خواهد كرد و به نظر مي رسد بيمه ها بايد اقدام عاجل كنند وگرنه افزايش بدهي هاي دارويي دودش به چشم مردم مي رود.

  • دومينوي بدهكاري ها به انتها رسيد

اواخر شهريور ماه بود كه رسول ديناروند رئيس سابق سازمان غذا و دارو نسبت به بحران نقدينگي در حوزه دارو هشدار داد و گفت: هم اكنون زنجيره تأمين دارو دچار چالشي است كه اگر اين مشكل در همين شهريور ماه درمان نشود، بروز بحران دارو در ماه هاي آتي گريز ناپذير است. حالا مهرماه به نيمه رسيده است و نه تنها مطالبات دارويي در اولويت دولت قرار گرفته است بلكه روزبه روز به رقم بدهي ها نيز افزوده مي شود. محمود نجفي عرب، رئيس كميسيون اقتصاد سلامت اتاق تهران، با بيان اينكه دومينوي بدهكاري ها تا انتها حركت كرده و تبديل به سونامي شده است به همشهري گفت: به طور قطع و يقين حتي اگر همين امروز دولت، وزارت بهداشت و بيمارستان هاي دولتي به طور كامل بتوانند بدهي هايشان را پرداخت كنند باز با كمبود دارو مواجه خواهيم شد به اين علت كه برخي از خطوط هم اكنون يا متوقف شده اند يا در معرض توقف قرار دارند.

پيش از اين نيز عبداللهي اصل مديركل نظارت بر داروي وزارت بهداشت با اشاره به رقم بدهي دولت به سيستم دارويي كشور گفت: دولت ۴هزار ميليارد تومان به سيستم دارويي كشور بدهكار است كه حل شدن اين مشكل تخيلي به نظر مي رسد اما اميدواريم كه مشكل كوچك تر شود چرا كه اين موضوع به شركت هاي پخش نيز منتقل شده است.

  • چالش در ارائه خدمات

در اين باره احمد حمزه عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس نيز مي گويد: متأسفانه عدم تخصيص درست اعتبارات به ويژه منابع پايداري كه از سوي مجلس براي طرح تحول سلامت به تصويب رسيد باعث انباشت بدهي هاي وزارت بهداشت شد بدون شك مقصر اصلي در مورد انباشت بدهي بيمه ها، مجموعه دولت است كه همچنان با وجود رقم قابل توجه بدهي ها نتوانسته تصميم قاطعي براي برون رفت از اين مشكل اتخاذ كند اگر شركت هاي دارويي نتوانند مطالبات خود را از بيمه ها دريافت كنند قطعا در ارائه خدمات خود در حوزه سلامت با چالش مواجه شده و توليدات شان ضربه خواهد خورد. وي در ادامه افزود: در وضعيت بحراني فعلي پول نقد است كه مشكلات را حل مي كند نه پرداخت بدهي ها به صورت اوراق مرابحه و اگر دولت و وزارت بهداشت فكر اساسي نكند نه تنها بخش وسيعي از بنگاه هاي دولتي و شركت هاي پخش و دارويي به ورشكستگي مي رسند بلكه برمي گرديم به سونامي دارو در دولت نهم كه بيشتر از همه مردم را دچار مشكل كرده بود.

نجفي عرب عضو هيأت نمايندگان اتاق تهران درباره پيشنهادي كه از سوي دولت و وزارت بهداشت براي دريافت بيش از 2هزار ميليارد تومان مطالبات شركت هاي دارويي (توليد كنندگان، واردكنندگان و...) به صورت اوراق مرابحه شده است مي گويد: اين موضوع نمي تواند مشكلي را حل كند. او ادامه مي دهد: دولت مبلغ 2هزار ميليارد تومان اوراق مشاركت مرابحه در عوض بدهي هاي بيمارستان ها و... به شركت هاي حوزه دارو درنظر گرفته است و به شركت ها پيشنهاد داده است كه به جاي مطالبات خود اوراق دريافت كنند ولي واقعيت اين است كه اين اوراق به سادگي امكان نقد شدن ندارند و شركت هاي سرمايه گذاري با كاهش 20تا 30درصدي ارزش آنها حاضر به نقد كردن شان هستند. ضمن اينكه نبايد اين موضوع را ناديده گرفت كه به صورت ميانگين بيش از يك سال است كه شركت هاي دارويي از بيمارستان ها و... طلب دارند و به دليل عدم پرداخت مطالبات شركت هاي توليد كننده دارو هم اكنون با چالش هاي جدي روبه رو شده اند و اين موضوع مي تواند اثرات مخربي بر خدمات دهي به مردم داشته باشد.

پيشنهاد ما اين است كه دولت به جاي اوراق مرابحه به آنها پول نقد پرداخت كند، در طول چند ماهي كه به صورت ميانگين مطالبات شركت هاي دارويي پرداخت نشده است آنها حدود 20درصد از ارزش واقعي مطالبات شان را از دست داده اند و شما فكر كنيد كه اگر بخواهند 20 تا 30درصد ارزش ديگر مطالبات شان را هم به خاطر دريافت اوراق و فروش آن از دست بدهند در واقع 50درصد پولي كه طلب داشته اند از بين رفته و اين يعني به ورطه نابودي و ورشكستكي كشاندن آنها. به هر حال هم اكنون شركت هاي توليدكننده دارو و واردكنندگان در شرايط سختي به سرمي برند زيرا نقدينگي لازم را در اختيار ندارند و اگر اين روند ادامه پيدا كند شاهد تعطيلي و كاهش توليد و واردات دارو كه جزو كالاهاي حياتي محسوب مي شود، خواهيم بود، اتفاقي كه مي تواند اثرات منفي بسياري در پي داشته باشد و بايد دولت كار فوري انجام دهد. همچنين يكي ازمديران شركت هاي داروسازي به همشهري در اين باره مي گويد: متأسفانه بدهي بيمارستان هاي دولتي به شركت هاي پخش دارو افزايش يافته و اين مشكل با بودجه اي كه براي طرح تحول سلامت در نظر گرفته شده بود قابل پيش بيني بود. او با اشاره به اينكه به علت بدهي شركت هاي توليد كننده دارو نمي توانند از شركت هاي پخش پول خود را بموقع دريافت كنند ادامه مي دهد: در اين شرايط يك توقف در چرخه اقتصادي توليد دارو پيش آمده و روند توليد دارو به كندي انجام مي شود كه بدهي بيمه ها و بودجه كم وزارت بهداشت 2عامل در ايجاد اين مشكل است؛ هرچند نمي توان روند تأمين دارو در بيمارستان ها را متوقف كرد اما در اين شرايط بيشترين فشار به بيماران و مراجعه كنندگان وارد مي شود.