حمایت از مکان های مذهبی مجری طرح میقات الرضا(ع)ضروری است

حمایت از مکان های مذهبی مجری طرح میقات الرضا(ع)ضروری است

به گزارش دوشنبه شب روابط عمومی و اطلاع رسانی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان سمنان، سید مصطفی مجیدی در جمع متصدیان مجری طرح میقات الرضا (ع) در شاه

به گزارش دوشنبه شب روابط عمومی و اطلاع رسانی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان سمنان، سید مصطفی مجیدی در جمع متصدیان مجری طرح میقات الرضا (ع) در شاهرود افزود: اجرای این طرح در آستانه سال نو ضروری است.
وی با اظهار اینکه بعد مادی اجرای طرح مورد توجه باشد،گفت: در کنار مسایل مادی، امور معنوی و مذهبی طرح می تواند برای مسافران جذاب نیز باشد.
وی بر توجه به قابلیت های فیزیکی اجرای طرح میقات الرضا (ع) در شاهرود تاکید کرد و گفت: فراهم بودن زیرساخت ها در توقف بیشتر مسافران و زائران حرم رضوی در شهرستان موثر خواهد بود.
رییس اداره اوقاف و امور خیریه شاهرود گفت: فاصله کم میقات تا محور اصلی و واقع شدن در مسیرهای تردد زائران از امور مهمی است که به طرح میقات الرضا (ع) اهمیت بیشتری می بخشد.
وی داشتن صرفه اقتصادی برای استفاده از امکانات رفاهی و اقامتی را یکی از مواردی دانست که ممکن است مسافران نوروزی و زائران حرم رضوی خیلی برایشان مهم باشد و از این رو، باید به این موارد توجه شود.
همچنین احمد دزیانیان رییس دانشگاه آزاد شاهرود خواستار ورود عاملان وقف در شرایط کنونی برای کمک به موسسه ها و مراکز علمی، پژوهشی و دانشگاهی شد.
وی اظهار کرد: بسیاری از کارشناسان اقتصادی، یکی از دلایل رشد و توسعه اقتصادی در کشورهای توسعه یافته و غرب را توجه ویژه آن ها به وقف می دانند.
وی تصریح کرد: در وقف،انگیزه شخصی برای هدر رفتن سرمایه وجود ندارد و مسئولان و متولیان امور ضمن آنکه مقید به حفظ سرمایه اولیه هستند، قانونی وظیفه دارند برای کسب درآمد از موقوفه برای تامین هزینه هایی که موقوفه ها برای گردش کار آن ها پدید آمده است، تلاش کنند.
به گفته رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود در ایالات متحده آمریکا، دو هزار و 400 موقوفه در امور علمی و مراکز پژوهشی وقف شده که برخی از آن ها با قدمتی بیش از یک قرن هنوز به فعالیت خود ادامه می دهند.
دزیانیان ادامه داد: دانشگاه های هاروارد و پرینسون همانند بسیاری دیگر از مراکز آموزش عالی ایالات متحده آمریکا از طریق وقف اداره می شوند، به نحوی که رییس دانشگاه هاروارد، دارایی دانشگاه از موقوفه را 36.9 میلیارد دلار اعلام کرده است.
وی تصریح کرد: کشور آلمان نیز بین کشورهای غربی جایگاه بالایی را در ثبت موقوفه که در امور آموزشی و پژوهشی فعالیت دارند، به خود اختصاص داده است.
دزیانیان اضافه کرد: بسیاری از موسسه های تحقیقاتی کشورهای صنعتی نیز به صورت وقفی اداره می شوند و درآمد حاصل از موقوفه این مراکز صرف هزینه های مربوط به کشف علت بیماری ها و درمان آن ها، آزمایش یا پژوهش یا اعطای جایزه به دانشمندان و محققان می شود و جایزه نوبل هم یکی از موارد موقوفه علمی است.
وی ادامه داد: در مالزی که کشوری در حال توسعه بوده و بنیاد خانواده آقای لیم گوتانگ، موسس بزرگ ترین مرکز تفریحی جنوب غربی آسیا در ارتفاعات گنتینگ هایل اند مالزی است که بخش بسیار بزرگی از دارایی های خود را وقف امور دانشگاهی در قالب بورس دانشجویان نیازمند و امور درمانی کرده است.
وی تصریح کرد: بدیهی است برای تحقق اهداف بزرگ کشور عزیزمان در زمینه های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و رسیدن به قله های ترقی نیاز به فرهنگ سازی و آشنایی و تشویق آحاد مردم به ویژه خیران به وقف و اهدای اموال خود به موسسه و مراکز علمی، پژوهشی و دانشگاهی هستیم.
طرح میقات الرضا با محوریت بقاع متبرکه شاخص در استان های سمنان ، گلستان ، مازندران و نیز سه استان خراسان شمالی، جنوبی و رضوی در حال اجراست.
90 بقعه متبرکه در این طرح تحت پوشش است که 40 بقعه آن در استان سمنان قرار دارد.ک1
2047/