حال خوب کارگران چگونه تحقق پیدا می‌کند؟

حال خوب کارگران چگونه تحقق پیدا می‌کند؟

به گزارش همشهری آنلاین؛ مقام معظم رهبری؛ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای امروز در دیداری که با قشر زحمت‌کش کارگران داشتند نکاتی را در قبال این صنف و طبقه بیان

به گزارش همشهری آنلاین؛ مقام معظم رهبری؛ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای امروز در دیداری که با قشر زحمت‌کش کارگران داشتند نکاتی را در قبال این صنف و طبقه بیان کردند که شاید بتوان مهم‌ترین فراز سخنان ایشان را در این جمله یافت که تصریح کردند:«حال خوب جامعه کارگری، حال ملت را هم خوب خواهد کرد.» در این روزها صحبت از حق و حقوق کارگران و اصلاح برخی سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی در قبال این قشر زحمت‌کش نقل محافل مختلف کشور است. برای درک بهتر سخنان امروز حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با احسان قمری کارشناس مسائل اقتصادی گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

دغدغه اصلی رهبری

قمری در ابتدا گفت: وقتی به سخنان و گفته‌های رهبری از ابتدای سال تا کنون نگاهی بیندازیم درمی‌یابیم مسأله معیشت مردم برای ایشان از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. نام‌گذاری دقیق رهبری بر سال 1403 که «چهش تولید با مشارکت مردم» نام گرفت با بیانات امروز ایشان که در حضور کارگران زحمت‌کش منعقد شد در یک راستا قرار دارد.

ضرورت رعایت یک چرخه اقتصادی برای کارگران

وی افزود: کارگران سربازان خط تولید هستند که با مدیریت بخش خصوصی و سیاست‌گذاری دولت موضوع تولید را پیگیری کرده و تحقق مطلوب این روند منجر به افزایش سرمایه‌گزاری و بالارفتن تولید ناخالص ملی خواهد شد. نکته مهم در این راستا این است که تولید ناخالص داخلی دو وجه تولیدی و مصرفی دارد؛ ما اگر بتوانیم شرایط را برای کارگران و کارمندان به عنوان بازیگران مهم بخش تولید به شکلی فراهم آوریم که در کنار مسأله تولید درآمدی داشته باشند که بتواند تقاضای آنان را پوشش دهد، نتیجه این می‌شود که تقاضای ما منجر به تولید شده و تولید ما افزایش اشتغال را به ارمغان می‌آورد.

حال خوب کارگر یعنی چه؟

قمری ادامه داد: این که رهبری از حال خوب جامعه کارگری سخن گفتند، یعنی اولا کارگر ما از امنیت شغلی برخوردار باشد و ثانیا قدرت تقاضا از او سلب نشده باشد. اگر امنیت شغلی کارگر مخدوش شود یا او از لحاظ درآمد نتواند نیازهایش را برطرف سازد با مشکلاتی روبه‌رو خواهد شد که در ادامه تأثیرش را بر سایر متغیرهای اجتماعی و فرهنگی خواهد گذاشت.

جامعه کارگری به ما افراد تحصیل‌کرده و متخصص می‌دهند

این اقتصاددان تصریح کرد: کارگری که حال خوبی داشته باشد و بتواند نیازهایش را برآورده سازد بی‌شک قدرت این را خواهد داشت که امکاناتی را برای خانواده خویش آماده کند و از دل آن خانواده افراد تحصیل‌کرده و متخصص و کاربلد بیرون بیایند تا به جامعه خدمت کنند، این وجه مهمی از سخنان رهبری است و حال خوب جامعه کارگری این چنین بر حال خوب کشور اثر می‌گذارد.

نقش مهم دولت و مجلس

او با اشاره به نقش دولت و مجلس در این موضوع گفت: ما باید هم به کارگران توجه کنیم هم به سرمایه‌گذاران؛ لذا مجلس و دولت با ارائه لایحه و تصویب قوانینی که هم نیروی مالی سرمایه‌دار و هم نیروی انسانی کارگر را به کار می‌گیرد در مسیر بهبود حال اقتصاد و کارگران می‌توانند مؤثر باشند.

با وضع مطلوب فاصله داریم

قمری گفت: گرچه در یکی دو سال اخیر اقدامات مؤثری در حوزه تعامل دولت و کارگران و نمایندگان کارگری انجام شده است، مثلا در حوزه دغدغه حقوق آنان یا بیمه کارگری حرف‌های قابل توجهی زده شده است اما به نظر می‌رسد هنوز تا سطح مطلوب فاصله داریم و انتظار مورد نظر هنوز تحقق پیدا نکرده است.

این پژوهشگر حوزه اقتصاد ادامه داد: ما متأسفانه تفکیک‌بندی مورد نیاز را بین کارگران بنا به مهارت و تخصص و آورده‌ای که از کار خویش به وجود می‌آورند نداشته‌ایم و شاهدیم که پرداختی‌های آنان در بسیاری از مواقع یکسان است. ما سه سطح کارگر داریم، ساده، نیمه‌ماهر و ماهر که مسأله پرداختی باید بنا به این سطح‌بندی باشد. بله باید حداقل‌ها رعایت شود اما برخی بنا به کارایی بیشتر باید بنا به کاری که انجام می‌دهند پول دریافت کنند.