جین بلای جان زمین

جین بلای جان زمین

به گزارش همشهری آنلاین، بله، همین شلوار جین که در کمد همه ما یکی از آن پیدا می‌شود، بخش جدایی‌ناپذیر پوشش روزانه ماست و هیچ وقت هم از مد نمی‌افتد، اثر

به گزارش همشهری آنلاین، بله، همین شلوار جین که در کمد همه ما یکی از آن پیدا می‌شود، بخش جدایی‌ناپذیر پوشش روزانه ماست و هیچ وقت هم از مد نمی‌افتد، اثرات زیست‌محیطی زیادی دارد و آن دسته از شلوارهایی که مدل خاصی دارند و در مد سریع و زودگذر دسته‌بندی می‌شوند، نسبت به مدل‌های کلاسیک‌تر آن، آلودگی بیشتری هم تولید می‌کنند.

ماجرا این است که بررسی چرخه عمر یک شلوار جین و آلودگی زیست‌محیطی مربوط به آن از مرحله کشت پنبه تا زمان دفع نهایی آن، نشان می‌دهد که برخی شلوارهای جین تنها ۷بار پوشیده می‌شوند و میزان انتشار دی‌اکسیدکربن آنها ۱۱برابر بیشتر از شلوارهای جینی است که به‌طور متداول استفاده می‌شوند. به‌طور میانگین، شلوارهای جین متداول ۱۲۰ بار پوشیده می‌شوند و درمجموع ۰.۲۲کیلوگرم دی‌اکسید کربن تولید می‌کنند که ۴۸درصد آن به شست‌وشو، خشک کردن و اتو زدن لباس‌ها پس از خرید مربوط است.

بیشتر بخوانید: به پلاستیک بگو نه! نجات‌دهنده زمین یک زن ایرانی است

در مقابل، شلوارهای جین در صنعت مدی که به سرعت تغییر می‌کند، ۹۵ تا ۹۹ درصد بیشتر کربن به ‌جا می‌گذارند که ۷۰درصد آن مربوط به تولید پارچه و الیاف و ۲۱ درصد مربوط به حمل‌ونقل آنها از کارخانه به ‌دست مصرف‌کننده است؛ بنابراین هر بار که به مد سریع «نه» می‌گویید و لباسی مرغوب‌تر می‌خرید، در واقع دارید به محیط‌زیست کمک می‌کنید. پس بیایید این روند آلاینده را تغییر دهیم و مد را به چیزی تبدیل کنیم که بتوانیم با فکر به سیاره و کمدهایمان، احساس خوبی داشته باشیم.