جشن مجازی سال نو تبری با انتشار نماهنگ «نوسال»

جشن مجازی سال نو تبری با انتشار نماهنگ «نوسال»

به گزارش همشهری آنلاین، عباس زارع ضمن تبریک دوم مرداد مقارن با یکم فردینه ماه تبری و آغاز سال ۱۵۳۳ تبری بر اساس تقویم تبری اظهار کرد: با توجه به شرایط

به گزارش همشهری آنلاین، عباس زارع ضمن تبریک دوم مرداد مقارن با یکم فردینه ماه تبری و آغاز سال ۱۵۳۳ تبری بر اساس تقویم تبری اظهار کرد: با توجه به شرایط کرونایی و وضعیت قرمز مازندران هیچ کدام از برنامه‌های جشن آغاز سال نو تبری برگزار نمی‌شود و فقط با انتشار برخی محتواهای تولید شده در فضای مجازی این رویداد فرهنگی بومی را گرامی می‌داریم. نماهنگ «نوسال» کاری از گروه آیین زندگی مازندران به سرپرستی علی حسن‌نژاد و خوانندگی مهدی کاردگر و سجاد پاریاو شاخص‌ترین اثر تصویری منتشر شده به این مناسبت است که از طریق رسانه‌ها و فضای مجازی در اختیار مخاطبان و کاربران فضای مجازی قرار گرفته است.

برای تماشا و دریافت ویدئو روی عکس زیر کلیک کنید:

امسال نیز مانند سال گذشته به خاطر وضعیت کرونایی امکان برگزاری جش‌های سال نو تبری را نداریم. با این حال از چند هفته قبل برنامه‌های مناسب و محدودی را پیش‌بینی کرده بودیم که متأسفانه قرار گرفتن در موج پنجم کرونا به ما اجازه برگزاری هیچ کدام از این برنامه‌ها را نمی‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: انتشار نماهنگ سال نو تبری در فضای مجازی و همچنین چهار ویدئو از چهار چهره شاخص و فقید حوزه فرهنگ بومی مازندران بخشی از اقداماتی است که در فضای مجازی به مناسبت امروز انجام می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران گفت: زنده‌یادان فرهود جلالی کندلوسی، رحمت‌الله حسن‌پور، قاسمعلی ایرانمنش و استاد ابوالحسن خوشرو چهره‌های شاخصی از حوزه فرهنگ مازندران هستند که از ابتدای دوران شیوع کرونا تا کنون آن‌ها را از دست دادیم و همگی تلاش زیادی برای احیای فرهنگ بومی این استان کرده بودند. ویدئوهایی کوتاه از این چهره‌های شاخص فرهنگی استان به مناسبت آغاز سال نو تبری تهیه شده و در فضای مجازی در اختیار مخاطبات قرار گرفته است.

زارع با اشاره به درگذشت جلالی کندلوسی در روز ۱۷ تیر گفت: زنده‌یاد جلالی یکی از احیاگران جشن آغاز سال نو تبری در مازندران و برپایی جشن‌های بومی در دو دهه اخیر بود که تا یک روز پیش از درگذشت ناگهانی‌اش در حال برنامه‌ریزی برای برپایی جشن آغاز سال نو تبری امسال بودیم. با توجه به وضعیت کرونایی برنامه‌هایی را برای تجمیع توان مازندرانی‌ها در فضای مجازی به منظور گرامیداشت این جشن بومی مطرح کرده بود که متأسفانه بر اثر عارضه قلبی او را از دست دادیم.

وی افزود: تدارکاتی برای برگزاری برنامه‌های محدود ویژه سال نو تبری مانند جشن نمادین در خانه کلبادی و تجلیل از خانواده‌های چهار چهره فرهنگی و همچنین نویسندگان بومی فقید داشتیم. همچنین قرار بود چند نمایشگاه در نقاط مختلف استان برگزار کنیم و کارناوال جشن سال نو تبری هم در ساری و برخی شهرهای استان به راه بیفتد. اما متأسفانه همه این برنامه‌ها لغو شد.

این مسئول افزود: از همه کاربران فضای مجازی و اهالی مازندران در هر جای کشور و دنیا که هستند می‌خواهیم با انتشار محتواهای مرتبط با جشن سال نو تبری این رویداد بومی و فرهنگی را به دیگران بشناسانند. ما نیز در شهرستان‌ها تلاش می‌کنیم تا با استفاده از ظرفیت کانال‌ها و صفحه‌های مربوط به هر منطقه برای انتشار محتواهای مرتبط این جشن بومی را گرامی بداریم.

به استناد روایت‌های معتبر مبدا سال تبری و محاسبه آن از دوم مرداد ۱۳۳سال پیش است. در تقویم باستانی تبری فصل بهار ۱۰۰ روز شامل ۵۰ روز بهار سرد و ۵۰ روز بهار گرم، تابستان ۸۵ روز، پاییز سرد ۵۰ روز و زمستان هم ۸۰ روز است. پنج روز اضافه هر سال در ماه‌های دوازده‌گانه سال تبری محاسبه نمی‌شود، بلکه به عنوان «پتک» به آخر سال اضافه می‌شود و به روز اضافه سال‌های کبیسه هم «ششک» گفته می‌شود.

فردینه ماه، کرچه ماه، هرِه ماه، تیر ماه ، ملار ماه، شروینه ماه، میر ماه، دونه ماه، ارکه ماه، دِ ماه ، وهمِنه ماه و نوروز ماه نام ماه‌های تقویم تبری است.