ترامپ خواست جرأت جسارت به قدس را نشان دهد

ترامپ خواست جرأت جسارت به قدس را نشان دهد

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل ـ سمیه خمارباقی: دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا چهارشنبه شب در سخنرانی خود قدس را رسما به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی اعل

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل ـ سمیه خمارباقی: دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا چهارشنبه شب در سخنرانی خود قدس را رسما به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی اعلام کرد. وی در این سخنرانی تاکید کرد که من به این قطعیت رسیدم که باید سفارت مان را از تل آویو به اورشلیم منتقل کنیم.

رئیس جمهور آمریکا با بیان اینکه ما به دنبال توافقی عالی هستیم که هم به سود اسرائیلی ها باشد هم به سود فلسطینی ها، ادامه داد: ایالات متحده از طرح دو دولت حمایت می کند در صورتی که دو گروه نیز نسبت به آن به توافق برسند. ترامپ گفت: تصمیم ما برای انتقال سفارت آمریکا به معنای دور شدن آمریکا از تعهداتش نسبت به تسهیل صلح میان فلسطینیان و اسرائیلی ها نیست. وی با بیان اینکه آمریکایی ها در خصوص راهکار نهایی میان فلسطینیان و اسرائیلی ها تصمیم گیری نمی کنند، افزود: رادیکالیسم و افراط گرایی نسل های آتی را تهدید می کند و ما می خواهیم با آن مقابله کنیم.

این تصمیم رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا با مخالفت شدید کشورهای عربی و جامعه جهانی مواجه شد. به گونه ای که بسیاری از کشورها با صدور بیانیه هایی جداگانه اعلام کردند که با تصمیم رئیس جمهوری آمریکا مخالف هستند و هیچ برنامه ای برای تبعیت از این تصمیم و انتقال سفارت خود به بیت المقدس ندارند. در این میان، دفتر نخست وزیری عراق نیز با صدور بیانیه ای ضمن ظالمانه توصیف کردن اقدام ترامپ، خواستار عقب نشینی مقامات آمریکایی از تصمیم خود علیه بیت المقدس شدند.

در همین ارتباط، گفتگویی با «طلال عتریسی» رئیس مرکز منطقه ای و مطالعات سیاسی اجتماعی دانشگاه لبنان انجام دادیم که مشروح آن از نظر می گذرد:

*رئیس جمهوری آمریکا شب گذشته اعلام کرد که قدس اشغالی پایتخت رژیم صهیونیستی است و سفارت آمریکا به بیت المقدس منتقل خواهد شد. ارزیابی شما از این موضع دونالد ترامپ چیست؟

دونالد ترامپ با به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی خواست ثابت کند با بقیه رؤسای جمهوری آمریکا که حامی تل آویو بوده اند تفاوت دارد. رؤسای جمهوری پیشین آمریکا همیشه حامی اسرائیل بوده اند اما جرأت جسارت به قدس را نداشته اند، ترامپ با این اقدام خود خواست وانمود کند که از دیگر آمریکایی ها متفاوت است.

دونالد ترامپ به دنبال پایان بخشیدن به قضیه فلسطین است هر چند از راه حل دودولتی یا امثال آن حرف می زند اما در واقع وی با این اقدام خود موضوع قدس را به عنوان مسئله مورد مناقشه ای که باید از طریق مذاکره حل و فصل شود را نادیده گرفت و حمایت و جانبداری کامل خود را از اسرائیل اعلام کرد.

*در سایه اقدام کنونی ترامپ آینده فلسطین را چگونه ارزیابی می کنید؟

اوضاع فلسطین متاسفانه در شرایط خوبی قرار ندارد و طبعا آینده دشواری فرا روی قضیه فلسطین است. باید توجه داشت که مسئله فلسطین با چالش های بزرگی روبرو است زیرا روابط عربستان سعودی و کشورهای عربی با اسرائیل رو به عادی شدن است و روند عادی سازی روابط این کشورها با تل آویو به طور علنی و واضح آغاز شده است.

کشورهای عربی در گذشته بر این باور بودند که به موجب طرح صلح عربی در سال ۲۰۰۲ عادی سازی روابط با اسرائیل منوط بر تشکیل کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس شریف است و موضوع فلسطین باید از طریق مذاکره حل و فصل شود، سپس بعد از عبور از این مرحله، کشورهای عربی رژیم صهیونیستی را به رسمیت خواهند شناخت.

اما امروز ورق برگشته است و کشورهای عربی به طور رایگان به عادی سازی روابط با اسرائیل روی آورده اند، بدون اینکه تل آویو در رابطه با قضیه فلسطین و حقوق فلسطینی ها امتیازی به طرف مقابل دهد. اسرائیل در حال حاضر در بحث عادی سازی روابط با کشورهای عربی در بهترین وضعیت قرار دارد و این چالش بزرگی برای قضیه فلسطین است.

*در شرایط کنونی چه راهکاری را برای مقابله با اقدامات ضد فلسطینی اخیر آمریکا و کشورهای عربی پیش بینی می کنید؟

در شرایط دشوار کنونی نباید از رسانه غافل شد و در سرتاسر جهان اسلام باید فعالیت رسانه ای گسترده ای در حمایت از قضیه فلسطین صورت گیرد اما متاسفانه من پیش بینی می کنم که همه کشورها به این امر مبادرت نمی ورزند، برخی از آنها در رابطه با اقدام اخیر دونالد ترامپ موضعگیری نکرده و نسبت به آن اهتمام نمی ورزند، برخی نیز این موضوع را نادیده می گیرند و بعضی نیز موضعگیری را به تعویق می اندازند.

من معتقدم باید حملات گسترده رسانه ای علیه آمریکا و کشورهای عربی که به دنبال عادی سازی روابط با اسرائیل هستند به راه انداخت. مسئله مهم دیگر این است که تحرکات مردمی گسترده ای باید به شکل انتفاضه در داخل فلسطین صورت گیرد به طوری که اسرائیل در مورد امنیت، ماهیت و آینده خود احساس ناامنی کند.