تحلیل حادثه اصفهان در روزنامه‌های آمریکایی و انگلیس

تحلیل حادثه اصفهان در روزنامه‌های آمریکایی و انگلیس

همشهری آنلاین: روزنامه های آمریکا و انگلیس هرکدام از نگاه خودشان به حادثه اصفهان پرداخته‌اند. در این گزارش‌ها به نوعی حادثه اصفهان به عنوان پاسخ محدود

همشهری آنلاین: روزنامه های آمریکا و انگلیس هرکدام از نگاه خودشان به حادثه اصفهان پرداخته‌اند. در این گزارش‌ها به نوعی حادثه اصفهان به عنوان پاسخ محدود و کم اهمیت اسرائیل توصیف شده است.

دستور بایدن درباره سکوت پیرامون حادثه اصفهان

روزنامه واشنگتن پست چاپ آمریکا در گزارشی درباره حادثه اصفهان نوشته است: مقام‌های ایالات متحده در چندین ارگان دولتی به روزنامه واشنگتن پست گفتند که دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا به آنها دستور داده است که درباره حوادث مرتبط با عملیات ادعایی اسرائیل در اصفهان، به طور علنی با هیچکس صحبتی نکنند. همزمان «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا از اظهار نظر در مورد اینکه «آیا واشنگتن در مورد حمله هشدار داده است یا خیر»، خودداری اما تاکید کرد که «ایالات متحده در هیچ عملیات تهاجمی علیه ایران شرکت نداشته است.» تنش‌ها طی چند هفته گذشته میان اسرائیل و ایران در بالاترین سطح بوده است و همزمان دولت آمریکا بر عدم همراهی با اسرائیل در اقدام علیه ایران تاکید کرده است.

اقدام اسرائیل به نفع تهران تمام شد

روزنامه فایننشال تایمز چاپ انگلیس هم در گزارشی درباره حادثه اصفهان، اقدام ادعایی تل آویو علیه ایران را بسیار محدود و ناچیز توصیف کرد و نوشت: حمله اسرائیل علیه ایران یک حمله بسیار محدود بود که عواقب انسانی و آسیب جدی به همراه نداشت. تحولات منطقه نشان می‌دهد که ایران کم کم در حال پیشروی است، در حالی که اسرائیل هر بار پاسخی نمی دهد. اگر با یک صفت بخواهیم عملیات انتقام اسرائیل علیه ایران را در روزهای اخیر توصیف کنیم، باید بگوئیم که عملیات اسرائیل یک اقدام بسیار محدود و کوچک بود. خود آمریکایی ها، اسرائیلی ها و دیپلمات های انگلیسی هم بر محدود بودن این عملیات در ایران تاکید کرده‌اند. در واقع اقدام محدود و کوچک اسرائیل علیه ایران به نفع تهران تمام شد.