بولتن روزانه اخبار و تحولات آمریکا و اروپا (27 اسفند)

بولتن روزانه اخبار و تحولات آمریکا و اروپا (27 اسفند)

گروه بین الملل،  بحران یونان و انتخابات اخیر این کشور که در پی آن، چپ گرایان در این کشور به قدرت رسیدند، باعث تشدید کشمکش بین یونان و اروپا و نیز

گروه بین الملل،  بحران یونان و انتخابات اخیر این کشور که در پی آن، چپ گرایان در این کشور به قدرت رسیدند، باعث تشدید کشمکش بین یونان و اروپا و نیز بروز بحث و جدل های فراوان در مورد آینده این اتحادیه شده است.

به گزارش بولتن نیوز، نخست وزیر یونان به دیدار پوتین می‌رود، اتحادیه اروپا به هر قیمتی یونان را در منطقه یورو حفظ نمی‌کند، آمریکا و اروپا سیاست تقسیم وظایف را در قبال سوریه در پیش گرفته‌اند، هشدار فیدل کاسترو: ونزوئلا آماده مقابله با تحریم‌های آمریکا است، هفت کشور اروپایی مخالف تحریم جدید روسیه هستند، آلمانی‌ها و برزیلی‌ها بیشترین مخالفت را با برنامه جاسوسی آمریکا دارند، مخالفان برزیلی خواستار تحقیق از رئیس جمهور در رسوایی پتروبراس شدند، سارکوزی خواستار ممنوعیت استفاده از روبنده در دانشگاه‌های فرانسه شد، معضل خودکشی در زندان‌های فرانسه باز هم قربانی گرفت، توافق کوبا و آمریکا برای حفظ ارتباطات خود در دور سوم مذاکرات، آلبا اقدامات آمریکا علیه ونزوئلا را محکوم کرد، از مهمترین اخبار 24 ساعت گذشته در رسانه های بین المللی مربوط به حوزه آمریکا و اروپا می باشند.

بولتن روزانه اخبار و تحولات آمریکا و اروپا (27 اسفند)نخست وزیر یونان به دیدار پوتین می‌رود

نخست وزیر یونان قرار است در پی دعوت رئیس جمهوری روسیه به مسکو سفر کرده و هشتم آوریل (19 فروردین) با پوتین دیدار کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، دولت یونان پیشتر اعلام کرده بود که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه الکسیس سیپراس، نخست وزیر یونان را برای سفر در نهم مه به مسکو دعوت کرده است و مشخص نیست که آیا تاریخ سفر وی تغییرکرده است. این اولین سفر سیپراس به مسکو از زمان روی کارآمدن در انتخابات ژانویه است.

یکی از مقام‌های دولتی یونان روز سه شنبه گفت که سفر سیپراس به مسکو در تاریخ هشتم آوریل انجام خواهد شد. دولت چپگرای سیپراس در اولین روزهای تصدی قدرت با بیان اظهاراتی از جمله احتمال عدم حمایت از سیاست اتحادیه اروپا بر سر روسیه، نگرانی بسیاری از سیاستمداران را برانگیخت.

از سوی دیگر گمانه زنی‌هایی مطرح شده است مبنی بر اینکه یونان در پی دریافت کمک مالی از مسکو است تا از ورشکستگی نجات یابد، ادعاهایی که آتن رد می‌کند.

اتحادیه اروپا به هر قیمتی یونان را در منطقه یورو حفظ نمی‌کند

خبرگزاری تسنیم: کمیسر امور مالی اتحادیه اروپا تاکید کرد که اتحادیه اروپا حاضر نیست تا یونان را به هر قیمتی در منطقه یورو نگه دارد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، "پیر موسکویچی" کمیسر امور مالی اتحادیه اروپا در مصاحبه با روزنامه آلمانی دی ولت تصریح کرد که گرچه خروج یونان از منطقه یورو، خسارت بزرگی را به اتحادیه پولی مشترک اروپا وارد می کند ولی اتحادیه اروپا حاضر نیست تا به هر قیمتی یونان را در منطقه یورو نگه دارد.

وی در ادامه افزود: یورو گروپ یک عزم کامل برای حفظ یونان در منطقه یورو دارد. حوادث مالی می تواند اتفاق بیفتد. ماموریت ما، سازمان دهی این اتفاقات نیست بلکه جلوگیری از وقوع آنهاست.

یوروگروپ شامل وزرای دارایی منطقه یورو است. موسکویچی گفت: ما یونان را به هر قیمتی در منطقه یورو نگه نخواهیم دشت، ولی تحت شرایط سختی که برای دو طرف قابل قبول باشد، یونان می تواند در منطقه یورو باقی بماند.

اظهارات موسکویچی در شرایطی است که ولفگانگ شویبله وزیر دارایی آلمان هفته گذشته تاکید کرد که احتمال خروج یونان از منطقه یورو وجود دارد چرا که رهبران آن نتوانسته اند برای دریافت استقراض جدید، مذاکره کنند.

دولت جدید یونان بارها تاکید کرده است که حاضر نیست برای دریافت کمک های مالی جدید زیر بار سیاست های ریاضتی جدید برود.

آمریکا و اروپا سیاست تقسیم وظایف را در قبال سوریه در پیش گرفته‌اند

خبرگزاری تسنیم: دولت‌های اروپایی و نظام آمریکا در قبال سوریه سیاست تقسم وظایف و ایفای نقش‌های مختلف را درپیش گرفته‌اند و اختلاف‌های آنها در این زمینه جنبه رسانه‌ای دارد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری المنار، همزمان با اظهارنظر اخیر جان کری وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر لزوم مذاکره با بشار اسد رئیس جمهوری سوریه برای حل بحران این کشور ، اختلافات «غربی ـ غربی» آهسته آهسته علنی شدند، و با این موضع جان کری به مخالفت برخواستند.

بولتن روزانه اخبار و تحولات آمریکا و اروپا (27 اسفند)موضع آمریکایی که با مواضع و سخنان مقامات آمریکایی در سه سال قبلش کاملا مخالف و در تضاد است ولی تا حدودی حمایت اروپا را به دنبال داشت؛ چرا که خانم فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی در اتحادیه اروپا بعد از این اظهارنظر جان کری اعلام کرد که تماس‌هایی از سوی این اتحادیه با نمایندگانی از بشار اسد رئیس جمهوری سوریه صورت گرفته است، چرا که اروپا معتقد است برای حل بحران سوریه باید همه گروه‌ها در این حل بحران شرکت و نقش داشته باشند، و از جمله شخص بشار اسد رئیس جمهوری این کشور هم باید سهیم باشد.

اما راه حلی که بشار اسد رئیس جمهوری سوریه را هم در بر داشته باشد از سوی دولت فرانسه و شخص مانوئل فالس مورد قبول واقع نشد وی ضمن ابراز تاسف از سخنان و موضع اخیر جان کری وزیر امور خارجه آمریکا چنین گفت: در حال حاضر پایان دادن به بحران سوریه با حضور بشار اسد در قدرت ممکن نیست و شخص جان کری هم این مساله را به خوبی می‌داند.

این مخالفت فرانسه در برابر موضع آمریکایی و اروپایی بار دیگر بسیاری از اختلاف نظرهای پیش آمده بین کشورهای اروپایی را در اذهان تداعی می کند، و بخصص  این اختلافات درباره بحران سوریه و موضوع پرونده هسته‌ای ایران بوده است، اما این مسائل بلا درنگ از موضوع بحث‌ها خارج شدند و به جریان طبیعی و معمول خود بازگشتند.

موضع دولت فرانسه در این بین مستقل نیست و دکتر حسن حماده روزنامه نگار و نویسنده مطالب سیاسی در این باره معتقد است این اختلاف نظر همچون اختلاف نظرهای دیگر تنها جنبه مصرف مطبوعاتی و برای اذهان عمومی بین المللی مصرف دارد آنها به این شیوه می‌خواهند چنین وانمود کنند که دولت های غربی مواضعی مستقل از هم دارند و این مواضع از واشنگتن هم مستقل است.

حماده در این باره در گفت‌وگو با المنار لبنان گفت: این موضع دولت فرانسه به خواست آمریکا صورت گرفته است به این معنی که آمریکا گام‌های خود را که قصد دارد در سوریه بردارد، بر می‌دارد و دیدارها و نشست های خود را با گروه های سیاسی منعقد می کند، تا درپایان چنین وانمود کند که تمام سعی خود را برای حل بحران سوریه به کار بسته است اما در عین حال می خواهد هم پیمانان خود را که مخالف این دیدارها هستند و از جمله فرانسه را راضی نگاه دارد.

اگر به گذشته نزدیک باز گردیم حماده معتقد است که منابع دیپلماتیک اروپایی تاکید دارند سفر چهار نماینده اروپایی به اتفاق شماری از امنیتی های فرانسوی به سوریه و دیدارهایشان با شماری از شخصیت ها و در راس آنها بشار اسد رئیس جمهوری سوریه همه با اطلاع و حمایت مالی دولت فرانسه صورت گرفته است، و هدف از آن آشنایی بیشتر از اوضاع کنونی نظام در سوریه بوده است.

مواضع اروپایی‌ها زیر چتر حمایت آمریکا بیان می‌شود

منافع غربی‌ها اساس موضع اروپایی ها را تشکیل می دهد، بنابراین مواضع هرچه باشند و از سوی هر کشوری که بیان شوند، همه زیر چتر حمایت و در سایه آمریکایی ها صورت می‌گیرند، چرا که هم اکنون به عقیده برخی از کارشناسان آمریکا اکنون در حال توزیع نقش ها بین کشورهای اروپایی در این زمینه است و می خواهد معاملاتی در این باره متناسب با اهدافش و اهداف دیگر هم پیمانان ثابتش صورت گیرد، و آن چیزی نیست جز حمایت از گروه های مسلح در سوریه و حمایت از ادامه کشتار در میدان نبرد برای کاستن از توانایی‌های سوریه و هم پیمامان آن و می خواهند سوریه و هم پیمانانش را از نظر سیاسی و اقتصادی و نظامی دچار فرسایش سازند.

بنابراین این تصویری که از اختلافات نشان داده می‌شود باید هوشیار باشیم و بسیاری از طرف‌های منطقه ای خوب آگاه باشند که نباید اختلافات واقعی و جدی تصور شوند، و اگر هم اختلافی باشد باید اطمینان داشت این اختلافات به تیرگی در روابط منجر نخواهد شد، و این مساله را به خوبی می توان در سخنان خانم جین ساکی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا دریافت که درباره سخنان جان کری گفت منظور وی مذاکره با شخص بشار اسد رئیس جمهوری سوریه نبوده بلکه منظور مذاکره با نظام حاکم است.

سخنان سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا سریعا با حمایت و موضع همسو شده کمیسر اتحادیه اروپا در سیاست خارجی یعنی خانم فدریکا موگیرینی همراه و توام شد و وی ضمن اصلاح سخنان سابق خود درباره لزوم مذاکره با بشار اسد رئیس جمهوری سوریه گفت منظور جان کری این نبود که باید با شخص رئیس جمهوری سوریه مذاکره شود، و زمانی که از لزوم مذاکره با دمشق سخن گفت منظورش نظام سوریه بود.

در هر دوی این مواضع مشاهده می‌کنیم اختلاف نظرها به جایی نمی‌رسد که بخواهد منجر به اختلاف نظرهای عمیق شود، اما این مواضع به صورت علنی این گونه وانمود می شود که همسو نیستند ولی اهداف کلی همسو هستند؛ چرا که منافع غربی اساس کار برای این کشورها به شمار می آید.

هشدار فیدل کاسترو: ونزوئلا آماده مقابله با تحریم‌های آمریکا است

رهبر سابق کوبا در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری ونزوئلا گفت که کاراکاس آماده مقابله با "تهدیدات و سوءاستفاده‌های" آمریکا است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، "فیدل کاسترو"، رهبر سابق کوبا در نامه‌ای به نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا گفت که "ونزوئلا هرگز اجازه نمی‌دهد که گذشته شرم‌آور پیش از انقلاب بازگردد."

نامه رهبر سالخورده و پیشین کوبا تنها 10 روز پس از آن منتشر شد که قانونگذاران ونزوئلایی حکم اختیارات ویژه‌ای را به مادورو اعطا کردند تا در خصوص مسائل امنیتی تصمیم‌گیری کنند و همین امر نگرانی اپوزیسیون کاراکاس را برانگیخته است چرا که از آن می‌توان برای سرکوب مخالفان استفاده کرد.

فیدل کاسترو در نامه خود نوشت: ونزوئلا همواره آماده است تا از روش‌های صلح طلبانه و انسانی به اقدامات آمریکا اعتراض کند اما هرگز تهدیدات و سوءاستفاده‌های آن کشور را نمی‌پذیرد.

وی در ادامه "رویکرد" مردم ونزوئلا و"قانونمندی و روحیه نمونه" نیروهای مسلح این کشور را در مقابل تحریم‌های آمریکا ستود. کاستروی 88 ساله تاکید کرد: مهم نیست که امپریالیسم آمریکا می‌خواهد چه بکند اما نمی‌تواند هرگز نمی‌تواند بر روی آنها (نیروهای مسلح ونزوئلا) حساب بازکند تا کاری را که سال‌ها انجام می‌دادند، انجام دهند. امروز ونزوئلا بر بهترین سربازان و افسران مجهز در آمریکای لاتین متکی است.


بولتن روزانه اخبار و تحولات آمریکا و اروپا (27 اسفند)

تنش‌های اخیر میان واشنگتن و کارکاس در پی تحریم‌های جدید آمریکا علیه ونزوئلا بالا گرفت. آمریکا اخیرا تحریم‌هایی را علیه هفت تن از مقام‌های ونزوئلا اعمال کرد. در پی آن باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، دولت ونزوئلا را "تهدید فوق العاده علیه امنیت ملی"کشورش توصیف کرد.

هفت کشور اروپایی مخالف تحریم جدید روسیه هستند

در بحبوحه برخی تلاش ها برای تمدید تحریم روسیه بر سر بحران اوکراین، انتظار می رود هفت کشور عضو اتحادیه اروپا از جمله یونان، ایتالیا، مجارستان، اسلواکی، اتریش و اسپانیا در نشست روز پنج شنبه این اتحادیه در بروکسل با این تصمیم مخالفت کنند.

خبرگزاری اسپوتنیک روسیه مخالفت این کشورهای اروپایی را نشانه کاهش تمایل آنها به اعمال تحریم ها علیه روسیه عنوان کرد و نوشت: از جمله این کشورها قبرس است که فوریه (بهمن) گذشته نیکولاس آناستاسیادیس رئیس جمهوری این کشور از مسکو دیدار کرد.

این فهرست همچنین شامل ایتالیا است که ماتئو رنتسی نخست وزیر آن اوایل ماه جاری با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه دیدار کرد و الکسی سیپراس نخست وزیر یونان که قرار است ماه آوریل (فروردین) از مسکو دیدن کند.

این سه کشور به همراه مجارستان، اسلواکی، اتریش و اسپانیا، مادام که توافق آتش بس شکننده در شرق اوکراین برقرار است، به حمایت از تحریم های اقتصادی روسیه در نشستی که از روز پنجشنبه در بروکسل آغاز می شود، تمایلی ندارند.

ایان بوند دیپلمات سابق انگلیسی در مرکز اصلاحات اروپایی در لندن در این زمینه گفت: در این نشست احتمالا کشورهای اروپایی با تمدید تحریم های کنونی روسیه موافقت نخواهند کرد و تصمیم گیری در این زمینه را دست کم تا آخرین لحظه قبل از پایان مهلت تحریم ها موکول خواهند کرد.

این در حالیست که وزیر امور خارجه لیتوانی که در حال حاضر ریاست چرخشی اتحادیه اروپا را برعهده دارد، معتقد است که در نشست این اتحادیه در بروکسل مساله تحریم های جدید روسیه مطرح نخواهد شد.

کشورهای اتحادیه اروپا مذاکرات تجاری و صدور روادید با روسیه را متوقف کرده و سیاستمداران و مقامات نظامی روسیه را به بهانه الحاق دوباره روسیه به کریمه در مارس (اسفند) گذشته در فهرست تحریم های خود قرار دادند. توقیف دارایی و محدودیت های سفر در ماه ژانویه (بهمن) گذشته برای 6 ماه دیگر تمدید شد.

آلمانی‌ها و برزیلی‌ها بیشترین مخالفت را با برنامه جاسوسی آمریکا دارند

خبرگزاری تسنیم: نتایج تازه‌ترین نظرسنجی نشان می‌دهد که بیشترین مخالفت‌ها نسبت به برنامه جاسوسی دولت آمریکا مربوط به مردم کشورهای برزیل و آلمان بوده است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، نتایج نظرسنجی مؤسسه "یوگاو" که برای عفو بین الملل انجام شده و نتایج آن امروز چهارشنبه منتشر شده، حاکی است بیش از 80 درصد مردم برزیل و 81 درصد آلمانی‌ها با برنامه جاسوسی گسترده آمریکا، مخالف هستند.

بولتن روزانه اخبار و تحولات آمریکا و اروپا (27 اسفند)عفو بین الملل با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که شدیدترین مخالفت‌ها نسبت به برنامه جاسوسی آمریکا مربوط به برزیل با 80 درصد و آلمان با 81 درصد بوده است.

در سال 2013 میلادی، ادوارد اسنودن افشاگر برنامه‌های جاسوسی دولت آمریکا، اطلاعاتی را فاش کرد که نشان می‌داد آمریکا از ده‌ها رهبر جهان از جمله دیلما روسف رئیس جمهور برزیل و آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، جاسوسی می‌کرده است.

افشای این اطلاعات موجب افزایش خشم و ناراحتی مردم برزیل و آلمان نسبت به برنامه جاسوسی آمریکا شده است. مرکل دولت آمریکا را به از بین بردن اعتماد بین دو کشور متحد متهم کرد و دیلما روسف نیز بلافاصله سفر خود به واشنگتن را لغو کرد.

سه زخمی در جریان حمله با سلاح سرد در دانشگاه مریلند آمریکا

حمله با سلاح سرد در دانشگاه مریلند آمریکا سه زخمی برجا گذاشت.

به گزارش خبرگزاری مهر، آسوشیتد پرس اعلام کرد که بر اثر اصابت ضربات چاقو در دانشگاه ایالتی مورگان در ایالت مریلند سه نفر زخمی شدند.

این رسانه غربی در ادامه گزارش داد که حال یکی از مجروحین که چاقو به سینه‌ اش برخورد کرده است، وخیم است.

در دسترس بودن سلاح گرم در آمریکا نیز موجب شده تا تیراندازی به سوی افراد در ایالات متحده امری مرسوم باشد و در این میان اقدام برخی از نمایندگان کنگره و کاخ سفید برای ایجاد محدودیت در زمینه فروش سلاح راه به جایی نبرده و ارتباط گسترده لابی سلاح در ایالات متحده با اعضای با نفوذ کنگره سبب شده تا فروش سلاح در آمریکا بدون هیچگونه مشکلی ادامه داشته باشد.

این وضعیت رفته رفته تبدیل به یک بحران شده به طوریکه تیراندازی در آمریکا به سوی مردم بی دفاع تبدیل به موضوعی همیشگی شده و سالانه هزاران نفر در این کشور بر اثر اصابت گلوله کشته می شوند.

بر اساس تحقیقات انجام شده در آمریکا در هر سال بیش از ۵۰۰ کودک در حوادث تیراندازی که در شهرهای مختلف این کشور انجام می شود کشته می شوند.

مخالفان برزیلی خواستار تحقیق از رئیس جمهور در رسوایی پتروبراس شدند

خبرگزاری تسنیم: مهمترین حزب مخالف برزیل از دادگاه عالی این کشور خواست تا از دیلما روسف رئیس جمهور در خصوص دست داشتن در پرونده رسوایی مالی شرکت نفتی پتروبراس تحقیق کند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، درخواست حزب مخالف برزیل از دادگاه عالی برای تحقیق در خصوص مشارکت احتمالی دیلما روسف رئیس جمهور این کشور در پرونده فساد مالی شرکت پتروبراس در شرایطی است که مقام های قضایی برزیل "ژوائو واکاری" خزانه دار حزب کارگران برزیل را به فساد مالی و پولشویی متهم کرده اند.

مقام های قضایی برزیل اعلام کرده اند که "واکاری" از فساد مالی شرکت پتروبراس آگاهی داشته است. با متهم شدن این مقام حزب دیلما روسف به فساد مالی، فشار مخالفان برای تحقیق از رئیس جمهور برزیل نیز افزایش یافته است.

روسف هرگونه آگاهی نسبت به فساد مالی شرکت پتروبراس را رد کرده است. وی طی سال های 2003 تا 2010 میلادی به عنوان رئیس هیات مدیره این شرکت فعالیت می کرده است. بخش زیادی از فساد مالی این شرکت بزرگ نفتی برزیل، در همین سالها اتفاق افتاده است.

روز یکشنبه حدود یک میلیون نفر از مردم برزیل خواستار طرح اتهام علیه روسف در دادگاه به خاطر مشارکت در پرونده فساد مالی پتروبراس شدند.

برپایی تظاهرات اعتراض آمیز یک میلیون نفری در سراسر برزیل علیه رئیس جمهور و اوضاع اقتصادی در شرایطی است که این کشور نتوانسته است بر مشکلات و بحران های اقتصادی و سیاسی پس از به قدرت رسیدن دیلما روسف در سال 2011 میلادی غلبه کند.

برزیل با پنجمین سال متوالی رکود اقتصادی روبرو است و رسوایی مالی چند میلیارد دلاری مربوط به شرکت نفتی پتروبراس نیز به خشم و عصبانیت مخالفان دولت، افزوده است.

سارکوزی خواستار ممنوعیت استفاده از روبنده در دانشگاه‌های فرانسه شد

رئیس‌جمهور پیشین فرانسه روز سه‌شنبه در اظهاراتی خواستار ممنوعیت استفاده از پوشش روبنده در دانشگاه‌های این کشور شد.

بولتن روزانه اخبار و تحولات آمریکا و اروپا (27 اسفند)به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، رئیس‌جمهور پیشین فرانسه روز سه‌شنبه در اظهاراتی خواستار ممنوعیت استفاده از پوشش روبنده در دانشگاه‌های این کشور شد.

به نوشته روزنامه فرانسوی فیگارو، «نیکلا سارکوزی» رئیس‌جمهور پیشین فرانسه روز سه‌شنبه طی اظهاراتی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «TF1» اعلام کرد: «استفاده از روبنده در دانشگاه‌ها باید ممنوع شود. جمهوریت همان لائیسیته است و من هیچگونه هماهنگی و انسجامی در سیستمی که استفاده از روبنده را در مدارس ممنوع و در دانشگاه‌ها آزاد می‌گذارد، نمی‌بینم. این مسئله مسئله‌ای حساس است»

دادگاه حقوق‌بشر اروپا سال گذشته قانون مصوب سال 2010 در فرانسه در خصوص ممنوعیت استفاده از پوشش روبنده و نقاب برای زنان در فرانسه را تأیید و اعلام کرد که این قانون حقوق افراد را نقض نمی‌کند و هدفی قانونی را دنبال می‌کند.

قانون ممنوعیت استفاده زنان مسلمان از پوشش روبنده در اماکن عمومی فرانسه در روز 11 اکتبر 2010 به تصویب رسید.

بر اساس این قانون، هر زنی که با پوشش برقع در اماکن عمومی فرانسه تردد کند، به 150 یورو جریمه نقدی محکوم خواهد شد و در صورت سرپیچی از وی خواسته می‌شود تا به عنوان مجازات در خدمات عمومی کاری انجام دهد.

فرانسه نخستین کشور اروپایی است که قانون ممنوعیت پوشش روبنده در آن اجرایی می‌شود، حال آنکه این کشور به اصطلاح به آزادی گسترده معروف است.

فرانسه تنها کشور اتحادیه اروپاست که در سال 2004 داشتن حجاب در مدارس را ممنوع اعلام کرد.

مسلمانان فرانسه بزرگترین جمعیت مسلمانان اروپا را تشکیل می‌دهند.

معضل خودکشی در زندان‌های فرانسه باز هم قربانی گرفت

در ادامه گسترش معضل نگران‌کننده خودکشی در زندان‌های فرانسه، یک زندانی دیگر در یکی از زندان‌های این کشور اقدام به خودکشی کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در ادامه گسترش معضل نگران‌کننده خودکشی در زندان‌های فرانسه، یک زندانی دیگر در یکی از زندان‌های این کشور اقدام به خودکشی کرد.

به نوشته روزنامه فرانسوی فیگارو، بنابر اعلام دادستانی شهر تولون فرانسه، این زندانی 70 ساله روز سه‌شنبه (دیروز) در زندان «فارلد» در نزدیکی شهر تولون اقدام به خودکشی کرد.

بولتن روزانه اخبار و تحولات آمریکا و اروپا (27 اسفند)بر اساس این گزارش، پیکر بی‌جان این زندانی صبح روز سه‌شنبه در حالی یافت شد که سرش داخل یک کیسه پلاستیکی بود.

آزمایشات مربوط به کالبدشکافی این زندانی امروز چهارشنبه انجام خواهد شد.

وی در روز 6 ژانویه از سوی دادگاه شهر وار به اتهام تلاش برای قتل فرزندش به 20 سال حبس محکوم شده بود.

افزایش خودکشی در زندان‌های فرانسه در حالی صورت می‌گیرد که کمیسر حقوق‌بشر شورای اروپا و سازمان نظارت بین‌المللی بر زندان‌ها پیش از این ضمن انتقاد شدید از شرایط بسیار ناگوار این زندان‌ها، موارد بی‌شمار خودکشی زندانی‌ها را از جمله علائم ضعف ساختاری سیستم اداره زندان‌های این کشور اعلام کرده‌اند.

سازمان‌های مدافع حقوق بشر کمیسیون حقوق بشر اروپا تاکنون چندین بار اوضاع زندان‌های فرانسه را تحقیرآمیز، اسفبار و غیر ‌قابل تحمل توصیف کرده‌اند اما با این وجود هیچگونه اقدام ضربتی در این خصوص صورت نگرفته است.

فرانسه در میان 15 کشور اروپایی، بالاترین نرخ خودکشی در زندان‌ها را به خود اختصاص داده است به گونه‌ای که ظرف مدت 50 سال میزان خودکشی در زندان‌های این کشور 5 برابر شده است.

توافق کوبا و آمریکا برای حفظ ارتباطات خود در دور سوم مذاکرات

کوبا و آمریکا طی دور سوم مذاکرات خود که پشت درهای بسته برگزار شد توافق کردند ارتباطات خود را حفظ کنند تا روابط دوجانبه شکل گیرد.

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس در آمریکای لاتین به نقل از «پرنسا لاتینا»، وزرات امور خارجه کوبا روز گذشته با ارسال بیانیه‌ای در خصوص دور سوم مذاکرات میان این کشور آمریکای لاتینی و ایالات متحده آمریکا که روز دوشنبه در «هاوانا» (پایتخت کوبا) برگزار شد اعلام کرد دیپلمات‌های این دو کشور توافق کردند ارتباطات خود را با هدف ایجاد روابط دوجانبه پس از نیم قرن اختلاف حفظ کنند.

در این بیانیه آمده است: با پایان نشستی که در فضایی حرفه‌ای برگزار شد، هر دو نماینده توافق کردند ارتباطات را در آینده به عنوان بخشی از این روند (احیای روابط دوجانبه) حفظ کنند.

طبق اظهارات وزارت امور خارجه کوبا، طرفین طی این نشست پیرامون راه‌های ممکن برای احیای روابط میان هاوانا و واشنگتن مذاکره کردند.

با وجود اینکه تاکنون هیچ گونه اطلاعات و گزارشی در خصوص جزئیات دور سوم مذاکرات دیپلمات‌های آمریکایی و کوبایی ارائه نشده است، رسانه‌های ارتباط جمعی تصریح کردند که طی جلسه مذکور، نمایندگان هر دو کشور درباره بازگشایی همزمان سفارت‌ها که از سال 1961 میلادی بسته شده‌اند صحبت کردند.

طبق اطلاعات دریافت شده از رسانه‌های کوبایی، طی این نشست تعداد مقامات آمریکایی و کوبایی که رهبری آنها را «روبرتا جیکوبسون» معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور نیمکره غربی و «ژوزفین ویدال» مدیر کل امور آمریکا در وزارت خارجه کوبا برعهده دارند در مقایسه با جلسات و مذاکرات قبلی کمتر بوده است.

مذاکرات روز دوشنبه در ادامه نشست دوم بود که 27 فوریه سال جاری میلادی (8 اسفند 93) در «واشنگتن» برگزار شد و در آن جنبه‌های فنی و رسمی بازگشایی سفارت‌ها مورد بحث قرار گرفت.

کاخ سفید در موقعیت‌های مختلف از تمایل خود برای بازگشایی سفارت‌ها قبل از 10 و 11 آوریل (21 و 22 فروردین 94) صحبت کرده است، یعنی پیش از زمان برگزاری اجلاس سازمان کشورهای آمریکایی که در تاریخ مذکور در پاناما برگزار خواهد شد.

کوبا و ایالات متحده آمریکا در 17 دسامبر سال گذشته میلادی (26 آذر 93) اعلام کردند که تصمیم دارند روابط دیپلماتیک خود را پس از نیم قرن اختلاف و درگیری از سر بگیرند.

آلبا اقدامات آمریکا علیه ونزوئلا را محکوم کرد

اتحادیه آلبا ضمن دفاع از حاکمیت دولت بولیواری ونزوئلا اقدامات امپریالیستی آمریکا علیه این کشور را رد کرده و محکوم کرد.

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس در آمریکای لاتین به نقل از «تله‌سور»، اعضای اتحادیه بولیواری ملل آمریکایی (آلبا) طی برگزاری نشستی در روز گذشته در «کاراکاس» پایتخت ونزوئلا ضمن دفاع از حاکمیت و استقلال دولت ونزوئلا اقدامات خصمانه و امپریالیستی آمریکا علیه این کشور را رد کرده و مورد محکومیت قرار دادند.

«نیکلاس مادورو» رئیس جمهور ونزوئلا بیانیه پایانی این نشست را که طی آن تمامی اعضای اتحادیه اعتراض و مخالفت خود را نسبت به اقدامات آمریکا بیان کرده بودند را قرائت کرد.

اعضای آلبا همچنین در این بیانیه از «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا درخواست کردند تا حکم صادر شده خود را مبنی بر تهدید تلقی شدن ونزوئلا برای امنیت و مردم آمریکا را لغو کند.


بولتن روزانه اخبار و تحولات آمریکا و اروپا (27 اسفند)

شرکت‌کنندگان طی این نشست از موضع «دیلما روسف» رئیس جمهور برزیل نیز در مقابل کارشکنی‌های اپوزیسیون این کشور حمایت کرده و هدف اقدامات این گروه را تنها برهم زدن ثبات و آرامش در برزیل قلمداد کردند.

این اتحادیه در طول برگزاری مراسم دولت آرژانتین را نیز در مقابل اقدامات و تهاجمات اقتصادی از سوی مقامات صندوق کرکس مورد حمایت قرار داد.

چندی پیش «مادورو» از کشورهای آمریکای جنوبی درخواست کرده بود که به طور رسمی و با صدایی رسا حمایت خود از ونزوئلا، انقلاب بولیواری آن و همجنین «هوگو چاوز» رهبر فقید این کشور را در برابر حملات امپریالیستی آمریکا اعلام کنند.

رئیس جمهور ونزوئلا در ادامه تأکید کرد که نیاز است تمامی کشورهای آلبا به کمک یکدیگر کمپینی را ایجاد کنند تا حقیقت موجود در رابطه با جمهوری بولیواری ونزوئلا و این واقعیت را که این کشور هیچ تهدیدی برای سایر ملل محسوب نمی‌شود را به گوش همگان برساند.

در بخش پایانی این بیانیه ذکر شده بود که آلبا همچنان برای افزایش اتحاد و همبستگی و همچنین داشتن منطقه و جهانی مملو از آرامش و صلح تلاش خواهد کرد.

پیش از برگزاری هفتمین نشست آلبا در 10 و 11 آوریل در پاناما اعضای این اتحادیه روز گذشته در کاراکاس با یکدیگر ملاقات کردند تا پیامدهای ناشی از اقدامات و سخنان اخیر «اوباما» علیه ونزوئلا را مورد بررسی قرار دهند.