به بهانه انتصاب استاندار جدید مازندران ؛ نمایندگان به یوسف نوری چه گفتند؟

به بهانه انتصاب استاندار جدید مازندران ؛ نمایندگان به یوسف نوری چه گفتند؟

همشهری آنلاین - دولت سیزدهم در سومین سال فعالیت خود اقدام به تغییر استاندار مازندران کرد و یوسف نوری وزیر سابق آموزش و پرورش در دولت سیزدهم را به‌عنوا

همشهری آنلاین - دولت سیزدهم در سومین سال فعالیت خود اقدام به تغییر استاندار مازندران کرد و یوسف نوری وزیر سابق آموزش و پرورش در دولت سیزدهم را به‌عنوان استاندار جدید مازندران معرفی کرد. با غلامرضا شریعتی نماینده بهشهر درباره اقدامات بر زمین مانده سفرهای استانی سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور و مطالبات استان از استاندار جدید گفت‌وگو کردیم.

مهمترین برنامه‌ها و پروژه‌هایی که از قدیم در استان باقی مانده و هنوز اجرا نشده است، چه مواردی هستند؟

در جلسه‌ای که دیروز عصر به همراه همکاران‌مان با استاندار جدید داشتم، موضوع مهار آب‌های سطحی مطرح شد. مازندران با اینکه استان پربارشی محسوب می‌شود، در بحث مهار آب‌های سطحی وضع خوبی ندارد. در سطح کشور ۵۰ درصد آب‌های سطحی مهار می‌شود که در استان مازندران این مقدار حدود ۱۱ درصد است. این نرخ بسیار پایین است و از استاندار خواسته شد تا برای این موضوع تلاش کند، چراکه این آب برای کشاورزی و آب شرب استان مهم است. موضوع پسماند که جز معضلات همه استان‌های ماست، در سطح استان مازندران نیز کاری برایش نشده است. موضوع شبکه راه‌ها در استان نیز مطرح شد. الآن ۵ مسیر هراز، کندوان، فیروزکوه، ساری-کیاسر و دامغان-گلوگاه وجود دارد. به‌ویژه مسیر دامغان-گلوگاه راه ترانزیتی استان محسوب می‌شود، چون راه هراز، فیروزکوه و کندوان توریستی محسوب می‌شوند و تنها مسیری که می‌تواند راه ترانزیتی مازندران را به مرکز کشور برقرار کند، گلوگاه است. آقای استاندار باید سرمایه‌گذاری روی این راه را پیگیری کند تا مازندران بتواند از پتانسیل بندر امیرآباد برای ارتباط با بنادر جنوبی کشور حداکثر استفاده را بکند. موضوعات دیگر راه‌اندازی منطقه آزاد مازندران، توسعه کشاورزی در همه زمینه‌های باغداری، زراعت، دامداری و صنایع تبدیلی کشاورزی بودند که به استاندار گفتیم کارهای بسیار عقب‌مانده استان هستند. موضوع صادرات کشاورزی محصولات مازندران از جمله برنج و طیور، حفظ جنگل‌ها، کنترل سیلاب‌های سنگین رودخانه‌ها و چند سد در حال اقدام از جمله سد گلورد نیز از استاندار مطالبه شد.

در بحث گردشگری پایدار که مسائلی همچون گردشگری نور پیش نیاید و محیط زیست را هم حفظ کند چه صحبتی داشتید؟

یکی از امتیازات برجسته مازندران گردشگری است که چالش‌های جدی دارد. سرمایه‌گذاری روی پروژه‌های گردشگری استان با مانع مواجه است. آقای نوری در خصوص گردشگری دارای تجربه عملی و دانش مرتبط است و امیدواریم بتواند راجع به بهره‌برداری از جغرافیای مازندران که ظرفیت بی‌نظیری برای گردشگری دارد کار درخوری انجام دهد. به‌واسطه برخی تنگ‌نظری‌هایی که در حوزه گردشگری وجود دارد از همین مجلس هم نتوانستیم استفاده کنیم. دولت نیز حمایت نکرده است. در استانی مثل سمنان روی بهره‌برداری از معادن سرمایه‌گذاری شده است، ولی از استان ما کمترین حمایتی در خصوص بحث گردشگری نشده است.

پیوست‌های محیط زیستی این طرح‌ها نیز رعایت می‌شود؟

یکی از مسائلی که خیلی به مازندران لطمه زد، خلط مباحث است. وقتی یک طرح ایجاد می‌شود، در پیوست آن مسائل زیست محیطی هم دیده می‌شود. مسئولان مصوب‌کننده طرح مسائل زیست‌محیطی را می‌بینند ولی ما گاهی اینقدر احتیاط کرده‌ایم که از آن طرف بوم افتاده‌ایم. امروز مسئله‌ای وجود ندارد که نتوان با تکنولوژی حلش کرد. با تجربه‌ای که در امور اجرایی دارم، هیچ چیزی نباید جلوی کارهای کشور توقف ایجاد کند مگر اینکه استاندارد قرار دهیم. در یک محیط حساس‌تر باید استانداردها را افزایش داد. دانش خیلی از مشکلات دیروز ما را حل کرده است. بسیاری از صنایع استان ما با سرمایه‌گذاری در حوزه پساب و آلاینده‌های هوا و نصب امکانات بروز کار خودشان را هم انجام می‌دهند.

معضل شیرابه‌ها و پسماندها در گیلان و مازندران جدی هستند. موضوع دفع زباله چقدر پیگیری شد؟

وقتی می‌خواهیم صنعتی را بیاوریم همان جا باید به او بگوییم که این صنعت فلان استاندارد و تکنولوژی را نیاز دارد. اگر صاحب سرمایه توانست به او اجازه دهیم، اگر نداشت نگذاریم کار کند. الآن نرخ بیکاری در استان ما به ۲۰ درصد رسیده است. این بیکاران روزانه چطور شکم‌شان را سیر می‌کنند؟ مشخص است که به محیط زیست هم دست‌درازی می‌شود. باید صنعت آورد و ایجاد اشتغال کرد تا جوان با تبر به دنبال قطع درخت جنگل و شکار حیوانات جنگل نیفتد. ما خودمان ابزار دست‌اندازی به محیط زیست را با بیکاری جوانان فراهم می‌کنیم. وقتی جوانی کار ندارد یا باید از دیوار خانه مردم بالا برود یا از دیوار طبیعت؛ پیش خودش می‌گوید اگر کار اول را انجام دهم به من سارق و دزد می‌گویند، ولی اگر یک درخت قطع کردم یا کبک و آهویی شکار کردم کسی کاری به کارم ندارد. این جوان در ایران متولد شده است و دولت باید به فکر شکم او باشد. ابزار اشتغال ایجاد کنیم بعد اگر اتفاقی افتاد به شدیدترین وجه هم برخورد کنیم. اینگونه وجدان مجری هم راحت است که من همه جور امکاناتی به جوان داده‌ام ولی خودش می‌خواهد خلاف عمل کند.

دیدگاه شما درباره تخریب جنگل‌های نور بر سر یک پروژه گردشگری چیست؟

به شدت باید در این‌گونه اتفاقات با خاطیان برخورد کرد. در هر جامعه‌ای خطاکار وجود دارد. ما مدافع برخورد دولت با خطاهای صورت گرفته در پروژه‌های گردشگری و محیط زیستی استان هستیم.

راه‌اندازی زباله‌سوز مازندران وعده دولت سیزدهم در ابتدای تشکیل و شروع به کار خود بود. چرا به نتیجه نرسیده است؟

من در جریان زباله‌سوز هستم. این پروژه عظیم است و یکی از اشکالات کار این است که متاسفانه آن زمانی که می‌بایست منابع به پروژه تزریق می‌شد، این کار انجام نشد. من از این پروژه بازدید داشتم. علت اساسی پیشرفت نکردن پروژه منابع پولی است که دولت قول داده بود در سفر استانی تامین می‌کند ولی این اتفاق نیفتاد.

چقدر تا مرحله بهره‌برداری مانده است؟

خیلی مانده است. اگر شبانه‌روزی در بهار و تابستان کار کنند، حداقل ۳ ماه زمان نیاز دارند تا به مرحله افتتاح برسند.