باریستا کیست و باریستایی چگونه شغلی است؟

باریستا کیست و باریستایی چگونه شغلی است؟

باریستاها همواره در محل‌های مختلفی مانند کافی‌شاپ‌های زنجیره‌ای، کافه‌های کوچکی که تنها به سرو کردن قهوه می‌پردازند یا کافه‌رستری‌ها … کار می‌کنند. ال

باریستاها همواره در محل‌های مختلفی مانند کافی‌شاپ‌های زنجیره‌ای، کافه‌های کوچکی که تنها به سرو کردن قهوه می‌پردازند یا کافه‌رستری‌ها … کار می‌کنند. البته مهارت‌های یک باریستا باید بیشتر از تهیه اسپرسو و نوشیدنی‌های مختلف باشد برای مثال باید بداند که هر نوع قهوه به چه میزان زمان، دما و فشار و آب احتیاج دارد. ما در این مقاله شما را با مهارت‌ها و وظایف یک باریستا آشنا خواهیم کرد.

یک باریستا چه مهارت‌هایی دارد؟ توانایی تهیه اسپرسو باکیفیت تشخیص تفاوت‌های انواع دان قهوه‌ شناخت تمامی دستورالعمل‌ها و تکنیک‌های باریستایی توانایی تشخیص کیفیت و طعم قهوه‌ها داشتن تخصص در مخلوط کردن انواع قهوه بر اساس سلیقه مشتری و نرم روز کافه‌ها گرفتن فوم شیر برای تهیه انواع نوشیدنی‌های بر پایه اسپرسو مانند کاپوچینو یا کافه لاته و … توانایی در اجرای تکنیک لاته آرت توانایی کار با انواع دستگاه آسیاب قهوه توانایی دم آوری قهوه‌های نسل دوم و سوم ویژگی‌های یک باریستا

یک باریستا باید انعطاف‌پذیری بالایی داشته باشد

یک باریستا باید توانایی برقرار کردن ارتباط با مشتریان را داشته باشد

یک باریستا باید سرعت عمل و خلاقیت بالایی در زمان‌های شلوغ کافه داشته باشد

وظایف یک باریستا

خرید دان باکیفیت قهوه

آسیاب کردن دان قهوه

تعیین میزان زبری و نرمی پودر قهوه یا همان دوز قهوه برای تهیه انواع قهوه

فشرده کردن قهوه برای گرفتن یک شات اسپرسو

احترام به علایق و سلایق مشتریان در سرو قهوه

جوابگویی به سؤالات مشتریان درباره انواع قهوه

تهیه انواع قهوه مانند اسپرسو، کاپوچینو، کافه لاته و … بر اساس دستورالعمل‌ها و تکنیک‌های آموزش‌دیده

محافظت از تجهیزات کافه

ایجاد محیط کار ایمن

رعایت استاندارهای بهداشتی

کنترل کیفیت مواد اولیه مصرفی کافه

نظافت و نگهداری از تجهیزات کافه

مدیریت سفارش‌ها

به‌روز کردن منوی اختصاصی کافه

فرصت‌های شغلی برای یک باریستا

فرصت‌های شغلی برای باریستا بسیار متنوع است. معمولاً برای باریستاها امکان کار در کافه‌ها، رستوران‌ها و هتل‌ها وجود دارد. در بسیاری از شهرهای بزرگ بسیاری از باریستاهای خلاق و حرفه‌ای اقدام به راه‌اندازی کافه یا بیرون بر سیار با استفاده از چرخ‌دستی یا ون کرده‌اند و با استقبال مردم روبه‌رو شده‌اند.

راه‌اندازی کافه سیار را می‌توان در هر نقطه از جهان با توجه به شرایط آن شهر انجام داد؛ بنابراین می‌توان گفت که فرصت شغلی برای باریستاها زیاد است و آینده خوبی در انتظار آنهاست. علاوه بر این امروزه باشگاه‌های ورزشی مجهز دارای کافه برای ریکاوری ورزشکاران و بازگشت انرژی مضاعف به آنها هستند. همچنین بسیاری از بوتیک‌ها و مزون‌های لوکس برای جذب مشتری و جلب رضایت آنان اقدام به سرو نوشیدنی‌های بر پایه قهوه کرده‌اند که فرصت شغلی خوبی را برای باریستاها فراهم می‌سازد.

دوره‌های آموزش باریستایی مختلفی در سراسر ایران برای باریستاها برگزار می‌شود که علاوه بر به‌روز شدن دانش آنها، می‌توانند با دریافت مدرک این دوره‌ها مهاجرت کنند. باریستا شغل پردرآمدی در سراسر دنیا محسوب می‌شود؛ بنابراین می‌توانید آینده روشنی را برای خود رقم بزنید.

مزایا و معایب شغل باریستایی

مانند هر شغل دیگر شغل باریستا نیز با چالش‌هایی روبه‌روست؛ از مهم‌ترین این چالش‌ها می‌توان به حفظ سلامت و رضایت مشتریان اشاره کرد؛ بنابراین از مهم‌ترین وظایف باریستاها اطمینان از کیفیت مواد اولیه نوشیدنی‌ها و احترام به ترجیحات مشتریان است. این شغل مزایای بسیاری دارد ازجمله این مزایا پیشرفت کاری بدون توجه به جنسیت و فرصت‌های شغلی بسیار هستند، اما این شغل تنها به افراد اجتماعی و خلاق و خوش‌رو پیشنهاد می‌شود و برای افرادی که علاقه به شلوغی و سروصدا ندارند و آلودگی صوتی باعث آزار آنان می‌شود شغل مناسبی نیست. همچنین دمای بالای محل کار و فضای کار محدود نیز ممکن است برای برخی افراد آزاردهنده باشد، اما در کل اگر فرد انعطاف‌پذیری هستید به‌احتمال ‌زیاد باریستای موفقی خواهید شد.

برای باریستا شدن چه باید کرد؟

حتماً شما هم قبول دارید که با خواندن دستورالعمل‌ها و تکنیک‌های مختلف تهیه انواع نوشیدنی‌ها و قهوه‌ها نمی‌توان به یک باریستای حرفه‌ای تبدیل شد؛ بنابراین برای تبدیل شدن به یک باریستا حرفه‌ای و وارد شدن به دنیای کسب‌وکار باید در دوره‌های آموزشی باریستا شرکت کرد. ازاین‌رو تمامی علاقه‌مندان به یادگیری شغل باریستایی می‌توانند با شرکت در دوره‌های آموزش باریستایی «آکادمی کافه نیرو» از صفر تا صد مهارت‌های لازم را آموزش ببینند.

نحوه برگزاری کلاس‌های باریستا

در دوره‌های آموزش باریستایی آکادمی کافه نیرو مباحث هم به‌صورت تئوری و هم به‌صورت عملی آموزش داده می‌شود. در بخش تئوری سرفصل‌هایی ازجمله شناخت ویژگی‌های دان قهوه، نوع کشت و برداشت دان قهوه، شناخت انواع ابزارآلات و دستگاه‌های سرو قهوه (دستگاه اسپرسو ساز، قهوه ساز و …) آموزش داده می‌شود و در بخش عملی کار با دستگاه‌ها و تهیه نوشیدنی‌ها آموزش داده می‌شود.

فراموش نکنید که برای باریستا شدن باید فرد توانایی تهیه انواع قهوه را داشته باشد که این امر مستلزم گذراندن دوره‌های تخصصی باریستا و نیز نیازمند تجربه و تمرین فراوان دارد. پس علاوه بر دانش و تخصص، یک باریستا باید علاقه زیادی به قهوه داشته باشد و هرگز یادگیری را متوقف نکند تا بتوانید از خلاقیت، ابتکار و اقدام سریع خود به‌خصوص در ساعات اوج شلوغی کافه استفاده کند.

نحوه دریافت مدرک معتبر باریستایی

اعتبار مدارک باریستایی به مجموعه‌ای بستگی دارد که آن مدرک را صادر می‌کنند. برای مثال شما پس از شرکت در دوره‌های آموزشی آکادمی «کافه نیرو» به سازمان فنی و حرفه‌ای معرفی می‌شوید و پس از شرکت در آزمون سازمان فنی و حرفه‌ای می‌توانید مدرک سازمان فنی و حرفه‌ای را در رشته متصدی کافی‌شاپ دریافت کنید.

مدرک بین‌المللی باریستا یک تله است!

در سال‌های اخیر مدارکی با عنوان بین‌المللی صادر می‌شوند که فاقد اعتبار هستند. مدارکی با عنوان

Nobel آلمان

Qms ایتالیا

Oxford انگلستان

Wtg اتحادیه اروپا

و بسیاری عناوین دیگر که فاقد اعتبار هستند. در واقع شرکت‌های صادرکننده درازای دریافت مبلغی، مدرک را با عکس و هولوگرام صادر می‌کنند و شماره سریال گواهینامه را در سایتی که خودشان راه‌اندازی کرده‌اند قرار می‌دهند! هنرجو هم پس از مشاهده‌ اسم خود در یک سایت خارجی، مطمئن می‌شود که مدرک بین‌المللی دریافت کرده است. بی‌خبر از اینکه این یک فرایند کلاهبرداری است!

به کدام مدرک باریستا اعتماد کنیم؟

در عرصه بین‌المللی مدارک انجمن بین‌المللی قهوه تخصصی (SCA) معتبر است. متأسفانه این موسسه سال‌ها است ایران را تحریم کرده و هیچ‌گونه مدرکی در هیچ رشته‌ای برای ایرانی‌ها صادر نمی‌کند، اما در داخل فقط مدرک سازمان فنی و حرفه‌ای معتبر و قابل ترجمه است

روش دریافت مدرک باریستایی فنی و حرفه‌ای

برای دریافت مدرک فنی و حرفه‌ای پس از پایان دوره آموزش قهوه و باریستا، جهت شرکت در آزمون به سازمان فنی و حرفه‌ای معرفی می‌شوید. پس از شرکت در آزمون، مدرک فنی و حرفه‌ای صادر می‌شود. مدرکی که قابل ترجمه است و می‌توانید از آن در بسیاری از کشورهای جهان بهره ببرید.