از کتاب رهایی نداریم

از کتاب رهایی نداریم

فرهنگ > ادبیات - سعید ابوطالب:نمایشگاه کتاب که به‌تازگی به کار خود خاتمه داد درواقع جشنواره کتاب است و بیشتر به صنعت و اقتصاد نشر کمک
فرهنگ > ادبیات - سعید ابوطالب:
نمایشگاه کتاب که به‌تازگی به کار خود خاتمه داد درواقع جشنواره کتاب است و بیشتر به صنعت و اقتصاد نشر کمک می‌کند تا اینکه به فرهنگ کتابخوانی یاری برساند.

البته كه برپايي نمايشگاه كتاب در جايگاه خود بسيار ارزشمند است و ناشران و نويسندگان در طول يك هفته مي توانند به تعامل و گفت وگوها و گشايش هايي دست بيابند كه در طول سال كمتر چنين فرصتي برايشان ايجاد مي شود. به هر حال اين حركتي كه در چرخه اقتصادي نشر ايجاد مي شود را بايد ارزشمند دانست.

به خصوص اينكه ما شاهد فضاسازي و كار رسانه اي در ايام برپايي اين جشنواره كتاب هستيم كه باعث مي شود دست كم براي مدت يك هفته كتاب اهميت خبري پيدا كند. معمولا هم اين كار رسانه اي پس از پايان نمايشگاه به فراموشي سپرده مي شود تا سالي ديگر و نمايشگاهي ديگر از راه برسد. هرچند در بحث كوشش براي ارتقاي فرهنگ كتابخواني بايد اذعان كرد كه تلويزيون اخيرا اقدامات مثبتي را در اين زمينه انجام داده و همه چيز را موكول به برنامه هاي مناسبتي نمايشگاه نكرده است. به عنوان مثال مي توان از برنامه خندوانه ياد كرد كه به خصوص به واسطه پربيننده بودنش گام هاي مهمي در خدمت به ارتقاي فرهنگ كتابخواني در جامعه برداشته است.

اينكه گفته مي شود كتاب در سبد مردم ما حضور ندارد و علاقه به كتابخواني در جامعه كاهش يافته خيلي مقرون به حقيقت نيست. دست كم در سال هاي اخير ما شاهد رويش هايي در اين زمينه شده ايم كه در نوع خود اميدبخش به نظر مي رسد. به دلايل پيچيده اجتماعي كه در اين مجال كوتاه نمي توان به آنها پرداخت، رويكرد مردم به محصولات فرهنگي افزايش يافته است. هم در حوزه سينما و تئاتر و هم در حوزه كتاب شاهد اتفاق هاي خوبي بوده ايم.

حالا در حوزه سينما استقبال مردم شيب تندي داشته كه براي همه ملموس و روشن است و كافي است آمار تماشاگران فيلم هاي سينمايي مثلا سال95 را با سال هاي 90 و 91 مقايسه كنيم تا متوجه شويم اقبال عمومي به سينما چقدر افزايش يافته است. اين اتفاق در حوزه كتاب هم رخ داده، ولي شيبش قدري ملايم تر بوده است.

در اين سال ها كتاب هاي خوبي در حوزه هاي مختلف منتشر شده و اقبال قابل قبولي را نيز نسبت به آنها مشاهده كرده ايم. نبايد فراموش كنيم كه جامعه به لحاظ تحصيلات دانشگاهي رشد قابل توجهي نسبت به گذشته كرده و با افزايش سطح علمي جامعه، ميل به خواندن و كسب دانايي هم رشد يافته است. باتوجه به گرايش عمومي اي كه نسبت به محصولات مختلف فرهنگي در جامعه وجود دارد، آينده را روشن مي بينم و اميدوارم كه به خصوص در حوزه كتاب شاهد ارتقاي چشمگير فرهنگ مطالعه در جامعه باشيم.

  • نماينده اسبق مجلس و فعال فرهنگي