از اولین انسانی که به آنفلوآنزای پرندگان مبتلا شد چه می‌دانیم؟

از اولین انسانی که به آنفلوآنزای پرندگان مبتلا شد چه می‌دانیم؟

همشهری آنلاین – آرش نهاوندی: مطالعات انجام گرفته در این باره نشان می‌دهد که یک کارگر مزرعه آمریکایی که در بخش دامداری و در قسمت گاوهای شیری در تگزاس ک

همشهری آنلاین – آرش نهاوندی: مطالعات انجام گرفته در این باره نشان می‌دهد که یک کارگر مزرعه آمریکایی که در بخش دامداری و در قسمت گاوهای شیری در تگزاس کار می‌کرد، در ماه مارس سال جاری به آنفولانزای پرندگان مبتلا شد، به نظر می‌رسد این اولین مورد شناخته شده انتقال ویروس از پستانداران به انسان باشد.

به گزارش CNN، این کارگر لبنیات در اواخر ماه مارس با چشمان قرمز دردناک، متورم و گریان با رگ‌های خونی پاره شده برای درمان به پزشک مراجعه کرد. بر اساس گزارشی که در مورد این پرونده در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شده، او تب نداشت و ریه‌هایش شفاف بود.

او هیچ تماسی با پرندگان بیمار یا مرده یا حیوانات دیگر گزارش نکرده، اما گفته با گاوهای شیری در همان قسمت ایالت تماس مستقیم داشته است.

اگرچه این مرد به طور جدی بیمار نشده ، اما مورد او مهم است زیرا تایید می‌کند که انسان می‌تواند پس از تماس با گاو به ویروس آنفلوآنزای پرندگان(H۵N۱) آلوده شود. در عین حال، همچنین سؤالات مهمی را درباره ویروسی که به گفته نویسندگان این تحقیق «پتانسیل باالقوه همه‌گیری» دارد، بی‌پاسخ می‌گذارد و نشان می‌دهد که ردیابی عفونت در این جمعیت آسیب‌پذیر کارگران، چقدر سخت خواهد بود. بیماری برای کارگران دامداری‌های ممکن است به معنای از دست دادن روزهای کار و دستمزد باشد.

مقامات بهداشتی در تگزاس گفته‌اند که آن‌ها سایر کارگران بیمار که در دامداری‌ها و در بخش تولید لبنیات فعال هستند، از جمله برخی از آن‌ها که علائمی نظیر چشمان قرمز داشتند را آزمایش کردند، اما مشخص شد که آن‌ها بیماری‌های دیگری غیر از آنفلوآنزای پرندگان دارند.

لارا آنتون، مقام ارشد مطبوعاتی وزارت خدمات بهداشت ایالتی تگزاس در این باره گفت: افرای د داوطلب شدند تا آزمایش شوند. احتمالا افراد دیگری با علائم وجود داشته‌اند که نمی‌خواستند آزمایش شوند، بنابراین نمی‌توانیم با اطمینان مطلق بگوییم که هیچ کس دیگری به H۵N۱ مبتلا نشده است. ما می‌توانیم با اطمینان بگوییم که برخی از افراد در دامداری‌ها که نتایج آزمایش‌شان برای سایر ویروس‌های تنفسی، مثبت بوده، به راحتی در دامداری‌ها حضور دارند و به کار خود ادامه می‌دهند.

در این گزارش آمده است که مردی که آزمایش آنفلوآنزای پرندگان او مثبت شده بود، داروهای ضد ویروسی مصرف کرد و بدون مشکل بهبود یافت و اعضای نزدیک خانواده او نیز برای احتیاط با دارو تحت مداوا قرار گرفتند.

مقامات بهداشتی گفتند که نمی‌توانند تحقیقات بیشتری در مورد چگونگی آلوده شدن این مرد انجام دهند زیرا تحقیقات اپیدمیولوژیک در مزرعه‌ای که او در آن کار می‌کرد نمی‌توانست انجام شود. آن‌ها همچنین قادر به آزمایش سایر کارگران در همان مزرعه نبودند.‌

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آژانس ملی بهداشت عمومی آمریکا به دنبال مزارع دامداری‌هایی است که اجازه تحقیقات گسترده‌تری را در این باره بدهند.

این آژانس در بیانیه‌ای اعلام کرده است: درک شیوه شیوع فعلی آنفولانزای مرغی در میان گاوهای شیری یک اولویت حیاتی برای کمک به محافظت از سلامت انسان است. گفت‌وگو با مزارع در حوزه‌های قضایی متعدد برای شرکت در مطالعات اپیدمیولوژیک تحت نظارت مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آژانس ملی بهداشت عمومی آمریکا در جریان است. در این میان، ایالت‌ها به آزمایش کارگران علامت دار دامداری‌ها و مزارع و نظارت بر افرادی که در معرض حیوانات آلوده قرار گرفته‌اند، ادامه می‌دهند. این آژانس همچنین به نظارت دقیق و سراسری شیوع آنفلوآنزای پرندگان در میان دام‌ها و احتمال انتقال آن به انسان ادامه می‌دهد. تا به امروز، هیچ گزارش غیر عادی در این باره دریافت نشده است.

بیشتر بخوانید:

ویروس جدیدی مانند کرونا در راه است؟ | توضیح چین درباره ویروس جدید ؛ همه چیز درباره نگرانی از آنفلوآنزای پرندگان آیا جهان‌گیری ویروسی دیگری در چشم‌انداز قرار دارد؟