اربعین؛ حج بزرگ

اربعین؛ حج بزرگ

زندگی > مهارت‌ها - همشهری دو - مصطفی قویدل:در کتاب «حج، نماز بزرگ» نویسنده محترم به تبیین و توصیف حج می‌پردازد و در نام کتاب، حج را ب
زندگی > مهارت‌ها - همشهری دو - مصطفی قویدل:
در کتاب «حج، نماز بزرگ» نویسنده محترم به تبیین و توصیف حج می‌پردازد و در نام کتاب، حج را به نماز پیوند می‌دهد.

درواقع همانگونه كه در نماز، مسلمانان مجتمع مي شوند در حج نيز كه يك اجتماع بزرگ است، همه به نماز ايستاده اند؛ حال اگر بخواهيم سفر اربعين را با حج مقايسه كنيم، بايد بگوييم اربعين همچون يك حج بزرگ است با همان مقياس حج نسبت به نماز .

در سفر، رسيدن به مقصد شرط است و هركس براي رسيدن عجله دارد و از هر ابزار و وسيله ممكن كه با سرعت بيشتر و زمان كوتاه تر فرد را به مقصد برساند، بهره گرفته مي شود اما در سفر اربعين همين كه از منزل خارج مي شوي به مقصود رسيده اي؛ مخصوصا از نجف كه راه مي افتي، انگار در مقصد هستي. وقتي به اقيانوس پيوستي، تو هم اقيانوس مي شوي؛ فرقي ندارد كجاي اقيانوس باشي. تو هم كُر مي شوي. همانگونه كه در فراق، شوري است كه در وصال نيست، در مسير هم لذتي است كه در رسيدن نيست.

در اربعين، رسيدن بي معناست؛ كل مسير بين الحرمين است. از مرز مهران كه وارد كشور عراق مي شوي به فاصله اندك، شهر كوچكي است، در آنجا يك ديوارنوشته نظر هر بيننده اي را به خود جلب مي كند. جمله اي كوتاه، پرمعنا و عميق كه «حُبّ الحسين يجمعنا» و در كنار آن تصاوير تعدادي از مراجع عظام شيعه، نصب شده است. امام حسين(ع) محور تمام شيعيان است و در بحث اظهار محبت و عشق به اباعبدالله هركس گوي سبقت را از ديگري مي ربايد و به آن افتخار مي كند.

همانگونه كه در حج تمام مسلمين، چه شيعه و سني و چه مذاهب و اقليت هاي ديگر اسلامي حضور پرشور دارند، در اربعين نيز همين شيعيان يا آرزومند حضورند يا حاضرند و چه حج بزرگي!