ابولا دوباره در کنگو شیوع پیدا می‌کند

ابولا دوباره در کنگو شیوع پیدا می‌کند

دانش > پزشکی - همشهری آنلاین:مرگ یک شخص در کنگو به علت تب خونریزی‌دهنده نشانه شیوع جدید بیماری ابولا در این کشور اعلام شده است.
دانش > پزشکی - همشهری آنلاین:
مرگ یک شخص در کنگو به علت تب خونریزی‌دهنده نشانه شیوع جدید بیماری ابولا در این کشور اعلام شده است.

سازمان جهانی بهداشت و وزارت بهداشت جمهوری دموکراتیک کنگو جمعه ۱۲ مه (۲۲ اردیبهشت) مرگ یک شخص را به علت تب خونریزی دهنده که از لحاظ ویروس ابولا مثبت بوده است، اعلام کردند و آنرا نشانه شیوع جدید بیماری در این کشور دانستند.

به گزارش رویترز وزارت بهداشت کنگو کشف این مورد در به دنبال آزمایش های انجام شده بر روی ۹ نفر مبتلا به علت تب خونریزی دهنده در یک ایالت در شمال شرقی این کشور پس از ۲۲ آوریل صورت گرفته است. سه نفر از این افراد به علت این بیماری درگذشتند.

وزارت بهداشت کنگو اعلام کرد: «کشور ما باید با شیوع ویروس ابولا که یک بحران بهداشت عمومی با اهمیت بین المللی مواجه شود.»

آخرین شیوع ابولا در کنگو در سال ۲۰۱۴ بود و باعث مرگ ۴۲ نفر شد. این کشور در مجموع تا به حال ۹ بار دستخوش شیوع ابولا شده است.

شیوع ابولا در سال ۲۰۱۳ در کشورهای گینه، سیرالئون و لیبریا گسترش یافت، به مرگ بیش از ۱۱۳۰۰ نفر و عفونت حدود ۲۸۶۰۰ نفر انجامید و وضعیت هشدار بین المللی را باعث شد.

اتحادیه جهانی واکسن GAVI روز جمعه اعلام کرد حدود ۳۰۰۰۰۰ دوز اضطراری واکسن ابولا که بوسیله شرکت مرک تولید شده است، در صورت وقوع شیوع در مقیاس بزرگ بیماری می تواند در دسترس قرار بگیرد.

کارآزمایی های بالینی نشان داده شده اند که این واکسن که rVSV-ZEBOV نام دارد، محافظت بالایی در برابر ابولا ایجاد می کند.