آزمایشگاه علمی «نوکا»ی روسیه در مسیر پیوستن به ایستگاه فضایی بین‌المللی است

آزمایشگاه علمی «نوکا»ی روسیه در مسیر پیوستن به ایستگاه فضایی بین‌المللی است

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از space.com روسیه «مدول پژوهشی چندمنظوره» (MLM) یا «نوکا» (Nauka) با وزن ۲۲ تن روز چهارشنبه با یک موشک پروتون- ام ا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از space.com روسیه «مدول پژوهشی چندمنظوره» (MLM) یا «نوکا» (Nauka) با وزن ۲۲ تن روز چهارشنبه با یک موشک پروتون- ام از پایگاه فضایی بایکونور در قزاقستان پرتاب کرد. قرار بود «نوکا» در سال ۲۰۰۷ به فضا پرتاب شود، اما مجموعه‌ای مشکلات فنی باعث تاخیر ۱۴ ساله در پرتاب آن به فضا شد.

این مدول حامل «بازوی روباتی اروپایی» (ERA) هم هست که یک زائده رباتی جدید است که برای خدمت دادن به بخش روسی ایستگاه فضایی طراحی شده است.

این مدول پس از پرتاب موفق صفحه‌های خورشیدی و آنتنش را باز کرد و با استفاده از موتورهای خودش مدارش را بالا برد.

انتظار می‌رود «نوکا» در ۲۹ ژوئیه (۷ مرداد) در ایستگاه فضایی بین‌المللی پهلو بگیرد و به بزرگترین بخش روسی ایستگاه فضایی بدل شود. «نوکا» طولی ۱۳ متری و قطر حداکثری ۴.۳ متری دارد. این محفظه علاوه بر جای‌دادن تجهیزات پژوهشی حاوی یک محل خواب برای یک فضانورد و نیز توالت، سیستم تولید اکسیژن و دستگاه بازیافت آب از ادرار است.

پیش از آنکه «نوکا» به ایستگاه فضایی برسد، فضانوردان باید مدول «پیرس» (Pirs) را از مدول خدماتی «زوزدا» (Zvezda) ساخت روسیه در ایستگاه جدا کنند تا «نوکا» بتواند جای آن را بگیرد. جدا کردن مدول «پیرس» روز یکشنبه (۲۴ ژوئیه) انجام خواهد شد.