آذربایجان غربی موزه ای ارزشمند از گنجینه بزرگ ایران زمین

آذربایجان غربی موزه ای ارزشمند از گنجینه بزرگ ایران زمین

ارومیه - ایرنا - استان آذربایجان غربی به همراه مردمان مهمان نوازش در فصل شکوفایی خاک و طبیعت با تمام وجود به عنوان موزه ای ارزشمند از قدرت خالق در گنج

تنوع اقوام و ادیان مختلف در طول تاریخ در این سرزمین به اندازه ای بوده که رنگین کمانی از قومیت ها و در پی آن تاریخی غنی و متفاوت از سایر نقاط کشور را در این منطقه رقم زده که حاصل آن هزاران جاذبه طبیعی و تاریخی است که در اولین نگاه هر رهگذری را به تحسین عظمت خالقش فرا می خواند تا بتواند پیشانی شکر در پیشگاه معبود در مقابل این لطف عظیم فرود آورد.
آذربایجان غربی با دشت های پر از لاله خود در شمال از دشت پر غرور چالدران تا دشت های اطراف رودخانه ارس که نشان از رشادت و جانفشانی های بی دریغ مردمانش در اعصار تاریخ دارد جلوه ای زیبا در بهار به خود می گیرد که بهشتی منحصر به فرد در روی زمین را به تصویر می کشد.
از همه چیز که بگذری از کوههای سر به فلک کشیده دالامپر در شمال و قندیل، کوه خلیل و بزسینا در جنوب که چونان دیواری مستحکم در برابر تجاوزگران قد علم کرده اند با دامنی پر از برف که با گرم شدن هوا و ذوب شدنشان دامنه ها و دشت های اطراف را به لباس سبز طبیعت می آرایند نیز جلوه خاصی به طبیعت استان می بخشد که با مرزداران دلاورش همچنان در انتظار گردشگران هستند تا بار دیگر مهمان نوازی مردم این دیار از ترک و کرد را به رخ مسافران بکشند.
رود ارس در شمال این استان که همواره سینه تاریخ را شکافته هنوز هم با اسرار درونش در استان جاری است و تخت سلیمان در جنوب که به عنوان پلی میان تاریخ و تمدن باستان و قرن حاضر است همچنان در گذر زمان پا برجا ایستاده تا همواره اسراری از تمدن اسلامی و ایرانی و قبل از آن را برای ایرانی و غیر ایرانی واگویه کند.
غار تاریخی، طبیعی سهولان در مهاباد نیز به عنوان دومین غار آبی ایران با زیبایی های شگفت انگیز خود زیباتر و پرشکوه تر از سالهای قبل مهیا شده تا چشم هر بیننده ای را در مقابل طبیعت زیبای کوهستانی خود خیره و هر گردشگری را در این مکان مجذوب زیبایی های آفرینش کند.
کارشناسان اجتماعی و فرهنگی بر این باورند از منظر دیگری که به این منطقه نگریسته شود جلوه ای از میزبانی تمدن های بزرگی مانند اورارتو، مانایی، آشوری، هوری، میتانی، مادی و پارسی را می توان یافت که معمولا اضمحلال و استقرار هر یک از تمدن ها با جنگ های طولانی همراه بوده و اقوامی توانسته اند در این جنگ ها پیروز باشند که در میان خود متحد و همدل بوده اند و با اقوام و تمدن های نزدیک از در دوستی برآمده اند، که این اتحاد و همدلی اکنون نیز در این استان و در وجب به وجب خاک آن هنوز هم تداوم دارد.
همین ویژگی ها موجب شده تا آذربایجان غربی از تعداد زیادی آثار، بناها و محوطه های باستانی برخوردار شود که تاکنون افزون بر یک هزار و 472 اثر استان در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
کاخ موزه باغچه جوق، قره کلیسا، مقبره ساندوخت، کلیسای زور زور در ماکو، مسجد مطلب خان، مقبره آل یعقوب، بازار سرپوشیده، دروازه سنگی، مقبره شمس تبریزی در خوی، حمام شیخ و تپه پژوهشی اهرنجان، کتیبه سنگی شاپور اول ساسانی در سلماس، مسجد جامع، بنای سه گنبد کلیساهای ننه مریم و کلیسای سیر، مدرسه هدایت، خانه انصاری، غار تم تمان، قلعه بردوک در ارومیه، تپه تاریخی حسنلو و قلعه قالای باشی در نقده، حمام بیستون سردشت، غار سهولان، حمام میرزا رسول و فخریگاه، محوطه باستانی برده کنته در مهاباد و تپه قالایچی و مسجد حمامیان در بوکان، تخت سلیمان، زندان بلقیس، محوطه دوه تایاغی در تکاب از جمله آثار و بناهای تاریخی آذربایجان غربی هستند.
از مجموع آثار تاریخی و باستانی آذربایجان غربی نیز تاکنون قره کلیسا در شهرستان چالدران و مجموعه تاریخی و باستانی تخت سلیمان تکاب به دلیل اهمیت و جایگاه تاریخی آنها در فهرست آثار جهانی به ثبت رسیده اند.
قره کلیسا یا کلیسای طاطائوس مقدس محل دفن طاطائوس یکی از 12 حواری حضرت عیسی مسیح (ع) است که بنای اولیه آن با شیوه معماری قرون اولیه میلادی با استفاده از سنگ های سیاه تراشدار ساخته شده و در قرون اخیر بخش های دیگری با استفاده از سنگ های سفید آهکی به آن افزوده شده است.
قره کلیسا از مکان های مقدس ارامنه جهان و یکی از زیارتگاه های معتبر عالم مسیحیت است که در مرداد ماه هر سال آیین جهانی باداراک با حضور مسیحیان جهان در آن برگزار می شود.
تخت سلیمان فعلی که در کتب تاریخی از آن با عنوان شهر شیز و گنجک یاد می شود، محل استقرار آتشکده آذرگشنسب ساسانی است که جزو سه آتشکده بزرگ و مهم مربوط به آیین زرتشتی است که پادشاهان ساسانی پس از به حکومت رسیدن باید آن را زیارت و هدایایی را تقدیم آن می کردند.
سالانه افزون بر دو میلیون گردشگر داخلی و خارجی از بناها، محوطه ها و جاذبه های طبیعی آذربایجان غربی دیدن می کنند که تخت سلیمان و قره کلیسا مهمترین آنها است.
آذربایجان غربی علاوه بر جایگاه تاریخی و فرهنگی به لحاظ آب و هوایی نیز دارای ویژگی های منحصر بفرد و چهار فصل مشخص است که در کمتر نقطه ای از جهان دیده می شود.
بارندگی مناسب در استان موجب شده تا نزدیک به 40 رودخانه دایمی و فصلی، 12 هزار چشمه و قنات، 31 تالاب بین المللی و عضو کنوانسیون رامسر در آن شکل بگیرد، کوهپایه ها و پستی و بلندی های سرسبز در بهار و پوشیده از برف در زمستان، دریاچه ارومیه با 102 جزیره کوچک و بزرگ، مزارع و باغ های سیب و انگور، آبشار عظیم شلماش در سردشت، سد عظیم ارس در پلدشت و 12 دریاچه پشت سد، 110 هزار هکتار عرصه جنگلی در سردشت و پیرانشهر از جاذبه های طبیعی آذربایجان غربی است.
استان پهناور زرخیز آذربایجان غربی نه تنها در بهار و تابستان چشم نواز و دل انگیز است بلکه در زمستان نیز با وجود سوز و سرما زیبایی های منحصر به فردی در دشت ها و کوه ها دارد که چشم هر بیننده تازه وارد را می نوازد.
دریاچه ارومیه با وجود گذراندن روزهای حزن انگیز بحرانی در سال های اخیر به دلیل مشکل خشکسالی، همچنان بزرگترین دریاچه داخلی کشور و پناهگاه و محل عبور هزاران پرنده رنگین پر بوده و مرهمی برای چشمان خسته مسافرانی است که از سواحل دریاچه گذر می کنند.
این دریاچه امروز اهمیت جهانی دارد و از مناطق بدیع در سطح جهان به شمار می رود و سازمان جهانی یونسکو آن را از جمله ‎ 59منطقه بین المللی ذخایر طبیعی کره مسکونی ثبت و معرفی کرده است.
پرندگان را باید با ارزش ترین و بارزترین نشانه حیات در دریاچه ارومیه به شمار آورد که خشک شدن تدریجی و شور شدن بیش از حد آب آن، حیات آنها را نیز تحت تاثیر قرار داده و در سالهای اخیر از تعداد مهاجرت پرندگان به این منطقه کاسته شده است.
جزایر این دریاچه، مامن و زیستگاه حیوانات متعددی چون قوچ، کل و بز، پلنگ، گرگ و انواع مارهاست و می توان گفت رهاسازی گوزن زرد ایرانی و شرایط مناسب زیستی در جزیره اشک دریاچه ارومیه، این حیوان زیبا را از خطر انقراض نجات داد.
با فرا رسیدن اسفندماه تمام دستگاه های ذیربط با علاقه و نشاطی مضاعف بسیج می شوند تا بتوانند به نحو مطلوبی از مهمانان نوروزی که از سراسر کشور و حتی خارج از ایران وارد استان می شوند استقبال و پذیرایی کرده و ایام خوب و بیاد ماندنی را برای آنان رقم بزنند.
* آذربایجان غربی آماده پذیرای گردشگران نوروزی است
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: از مهرماه امسال ستاد مرکزی خدمات سفر در کشور فعال شده و به تبع آن در استان به همراه ستادهای شهرستانی نشست هایی در راستای اجرای دستور العمل های اجرایی برگزار شد.
جلیل جباری افزود: در راستای ارایه خدمات مطلوب به گردشگران 100 هزار نقشه گردشگری تهیه و چاپ شده که در سطح استان توزیع می شود.
وی ادامه داد: آثار تاریخی استان اعم از موزه ها و کاخ موزه ها به ویژه دو اثر جهانی قره کلیسا و تخت سلیمان تکاب و مکان های تاریخی که بیشتر مورد بازدید گردشگران قرار می گیرند نیز برای ایام نوروز آماده سازی شده اند.
جباری گفت: همچنین در زمینه ارایه آموزش های لازم به عوامل اجرایی نیز گام های مهمی برداشته شده است و این افراد اکنون در بخشهای مختلف از راهنمایان گردشگری، رانندگان و همکاران ستادی در حال گذراندن این دوره ها هستند.
وی اضافه کرد: 60 راهنمای گردشگری نیز برای تعیین مسیرها و ارایه اطلاعات لازم به گردشگران بکارگیری شده اند و اتوبوس های گردشگری در سطح شهر ارومیه و دو شهر مهاباد و خوی هم در نظر گرفته شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی اظهار کرد: آماده سازی اقامتگاههای آموزش و پرورش، برگزاری بازارچه ها و نمایشگاههایی در ایام نوروز، نصب علایم و تابلوهای راهنمای ویژه آثار تاریخی و طبیعی در نقاط مختلف استان، تشکیل تیم های بازرسی و نظارت ستاد خدمات اجرایی سفر و اعلام آمادگی برای پذیرش راهیان نور به میزان 350 هزار نفر در نوروز نیز از برنامه ریزهای استان برای پذیرش مسافران نوروزی و گردشگران خارجی است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: با توجه به همسایگی آذربایجان غربی با سه کشور خارجی امسال یک میلیون و 200 هزار مسافر و گردشگر داخلی و خارجی از طریق مرزهای استان وارد کشور شدند.
جباری افزود: از این تعداد گردشگر و مسافر ورودی به کشور 411 هزار و 141 نفر خارجی و بقیه ایرانی بوده اند.
وی ادامه داد: بیشترین میزان مسافران ورودی از کشورهای ترکیه، عراق و آذربایجان بوده اند که از طریق مرزهای بازرگان، پیرانشهر، سرو و رازی وارد ایران شده اند.
جباری درباره تعداد مسافران و گردشگران داخلی که امسال وارد آذربایجان غربی شده اند نیز گفت: امسال دو میلیون و 200 هزار نفر گردشگر داخلی نیز از این استان بازدید کرده اند.
وی ادامه داد: امسال یک میلیون و 453 هزار نفر نیز از مکان های تاریخی و تفریحی و جادبه های طبیعی استان بازدید کرده اند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: از کل گردشگران و مسافران ورودی به استان 300 هزار و 273 نفر در هتلها و مراکز اقامتی استان پذیرش شده اند.
وی ادامه داد: بیشترین میزان بازدیدها از تخت سلیمان تکاب، قره کلیسای چالدران، مسجد جامع، بازار و بنای سه گنبد در ارومیه و باغچه جوق ماکو بوده است.
جباری درباره ثبت آثار تاریخی استان در ردیف میراث ملی نیز گفت: تپه اسلام آباد میاندوآب و عمارت قدیمی هلال احمر تکاب، مسجد قره آغاج، کلیسای حضرت مریم ریحان آباد در ارومیه و آثار قلعه دم دم و کتیبه اورارتویی عین الروم اشنویه آثار جدید این استان هستند که ثبت ملی شده اند و شماره ثبت و حکم آنها صادر شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: همچنین سه اثر معنوی ناملموس استان شامل واحدهای سنتی سنجش سطح، علم گردانی و چاقوسازی استان برای طرح در نشست آینده شورای ثبت آثار ناملموس (معنوی) در نوبت ثبت هستند.
* آذربایجان غربی آمادگی پذیرش روزانه 10 هزار نفر را در ایام نوروز داراست
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: این استان با 32 هتل و مهمانسرا به ظرفیت یک هزار و 101 اتاق و دو هزار و 305 تخت، 59 باب مهمانپذیر به ظرفیت 648 اتاق و یک هزار و 725 تخت، دو مجتمع گردشگری با ظرفیت 146 اتاق و 304 تخت آماده پذیرش روزانه 10 هزار نفر از میهمانان نوروزی است.
حسین امامی افزود: همچنین مدارس استان نیز با ظرفیت اقامتی پنج هزار نفر در روز آماده پذیرش مسافران فرهنگی ورودی به آذربایجان غربی هستند.
وی اضافه کرد: 57 دفتر خدمات مسافرتی و گردشگری به همراه 43 غذاخوری و واحد بین راهی نیز برای استقبال و پذیرایی از مسافران نوروزی آماده شده اند.
امامی گفت: با پیش بینی های انجام شده انتظار می رود تعداد گردشگران و مسافران ورودی به استان در نوروز امسال بیش از 10 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یابد که تمهیدات لازم برای این امر اندیشیده شده است.
گزارش از طاهره نویدآرین
7125/6008